Luchthaven Twente verder met twee "vlekkenplannen"
Passagiers stappen uit op het vliegveld Twente.
Na een brede debat- en inspraakronde over de twee voorkeursvarianten
voor de gebiedsontwikkeling van het luchthavengebied, hebben
Gedeputeerde Staten voorgesteld om de twee vlekkenplannen, care&cure
en de compacte luchthaven, verder uit te werken. Provinciale Staten
zijn nu aan zet om hierover een oordeel te vellen. Er ligt een
statenvoorstel aan PS voor. De andere partners in de Vliegwiel Twente
Maatschappij i.o. (Rijk en gemeente Enschede) zullen in oktober het
voorstel tot uitwerking van de vlekkenplannen beoordelen.
In de afgelopen periode heeft zich een aantal ontwikkelingen
voorgedaan die van belang zijn voor de gebiedsontwikkeling. Echter,
niet alle ontwikkelingen zijn al afgerond. Zo werpt de Nationale
Luchtvaartnota, en daarmee de discussie over de toekomst van Schiphol,
zijn schaduw in de media al vooruit. Veelvuldig wordt een relatie
gelegd tussen de groeimogelijkheden van Schiphol en mogelijke gevolgen
daarvan voor regionale luchthavens Lelystad, Eindhoven en Twente. Ook
heeft de mislukte aanbesteding van de interimperiode tot veel
speculaties over de toekomst geleid. De provincie Overijssel betreurt,
zoals bekend, het mislukken van deze aanbesteding, maar vindt dit
overigens de verantwoordelijkheid van de minister van Financiën.
Gedeputeerde Staten hechten eraan voort te gaan op een zorgvuldige weg
om tot een goede gebiedsontwikkeling luchthaven Twente e.o. te komen,
waarbij nu dus een variant met en een variant zonder luchthaven in
beeld zijn. Verwachting is dat Provinciale Staten in oktober het
statenvoorstel zal agenderen in de commissie Ruimte, Water en
Duurzaamheid. In deze periode zal ook de raad van Enschede zich over
de beide varianten buigen.
Provincie Overijssel