Maakt muziek kinderen slimmer? Op deze vraag en op meer wordt ingegaan
tijdens het symposium Denken, voelen en doen. Dit wordt georganiseerd
op 1 oktober in congrescentrum Engels door de raadscommissie Jeugd,
Onderwijs en Cultuur (JOC) van de gemeente Rotterdam voor het
onderwijsveld en andere geĂŻnteresseerden.
Sprekers uit de velden muziek, dans & drama, filosofie en beeldende
vorming geven hun visie. Ook is er ruimte voor discussie en
kennisuitwisseling. De uitkomsten neemt de commissie mee voor de
algemene begrotingsbehandeling 2009 op 13 november.
Naar aanleiding van Schots en Duits onderzoek waaruit blijkt dat
culturele vorming kinderen intelligenter maakt en na bevindingen
tijdens een werkbezoek aan Berlijn wordt dit symposium georganiseerd.
De raadscommissie wil hiermee het onderwijsveld, ambtenaren en
anderen informeren over de waarde van deze disciplines voor de
ontwikkeling van kinderen.
Het symposium bestaat uit een viertal lezingen, workshops en
discussies. De lezingen tijdens dit symposium worden verzorgd door
Frans Feron (discipline muziek), Guido Favie (discipline filosofie),
Louis Lemaire (discipline drama & dans) en Pieter Mols (discipline
beeldende vorming). Vervolgens worden in workshops met alle aanwezigen
de verschillende disciplines met praktijkvoorbeelden besproken en
behandeld. De raadscommissie sluit de dag af met een interactief
politiek forum onder leiding van Martine Boerkamp (tevens
dagvoorzitter).
Op woensdag 8 oktober krijgt het symposium een vervolg. Commissieleden
gaan dan in vier groepen in gesprek met vooraf geselecteerde
deelnemers aan het symposium en andere deskundigen. De opbrengst van
beide sessies vormt de input voor het debat in de gemeenteraad ten
behoeve van de begrotingsbehandeling.
Bron: Bestuursdienst, 25-09-2008
Gemeente Rotterdam