Gemeente Haren
Hareners over stationsgebied
Rondetafelgesprek
25/09/2008
Ten overstaan van een kritische zaal vol Hareners stelden leden van de
zes gemeenteraadsfracties afgelopen dinsdagavond vragen aan
de omwonenden en belanghebbenden over de aanstaande plannen voor het
Stationsgebied. Omwonenden waren uitgenodigd om tijdens dit
rondetafelgesprek hun zegje te doen. Omdat verschillende zalen in
Haren bezet of te klein waren, week de gemeente uit naar restaurant De
Twee Provinciën aan de Meerweg. Het publiek had zich daardoor niet
laten afschrikken en was in groten getale gekomen.
Het college heeft verschillende voorstellen gedaan voor een
ingrijpende vernieuwing van het Stationsgebied. Het betreft de aanleg
van een fiets- en voetgangerstunnel onder het spoor ter hoogte van de
Walstroweg en het station. De flat zou voor die tunnel moeten wijken.
Aan weerszijden van de tunnel wil het college woningbouw realiseren.
Bovendien moet het huidige P+R-terrein aan de Nieuwe Stationsweg
worden uitgebreid of verplaatst. Hoe de nieuwbouw er uit moet komen te
zien en waar in de toekomst geparkeerd moet worden, vormen onderwerp
van gesprek.
"Kunnen wij wel in Haren blijven wonen?"
Dinsdagavond kwam onder meer aan de orde voorgenomen sloop van de
Walstroflat. Een flat met 34 appartementen die door jongeren bewoond
worden. Dat hun complex afgebroken zou worden, vonden ze tot daar aan
toe, maar ze maakten zich wel zorgen over de mogelijkheid om in Haren
andere, betaalbare huisvesting te krijgen. "Het zal een hele toer
worden", gaf directeur Johan Dijk van woningcorporatie Woonborg toe,
"maar we doen onze uiterste best om dat voor elkaar te krijgen.
Daarbij: er worden 34 appartementen van ons afgebroken. We dienen dus
ook gemeentelijke toestemming te krijgen om elders huurwoningen bij te
bouwen." Bewoners van de Walstroflat waren daar voorlopig nog niet
gerust op.
"Och, is zo'n tunnel nu wel nodig?"
Buurtbewoners aan de kant van Haren-centrum achten de aanleg van zo'n
dure tunnel eigenlijk niet nodig. Zij kregen bijval vanuit Oosterhaar.
De verwachting volgens deze Hareners was dat de verkeersstroom van
fietsers door deze tunnel nog tegen zal vallen, maar dat de
automobilisten op de Oude Middelhorst harder zullen gaan rijden omdat
er minder fietsers over deze weg zullen gaan. Aan de tunnel kleven
minder voordelen, dan het college doet voorkomen, was hun conclusie.
Er kwamen wel suggesties om de tunnel te verbreden en zo ook geschikt
te maken voor auto's. Men sprak in dat verband ook over het instellen
van een eenrichtingsverkeer om de veiligheid in de tunnel te
garanderen. Oude voorstellen om een soort verkeerscirculatieplan voor
Oosterhaar op te stellen en over de spoorwegovergangen aan beide
kanten een afgeschermd fietspad aan te leggen werden ook weer
ingebracht. Toch waren er ook buurtbewoners die wel voordelen in de
aanleg van de tunnel zagen. Een tunnel die bovendien de beide perrons
van het station met elkaar verbindt, zodat de veiligheid van de
treinreiziger ook gewaarborgd kan worden.
Vrees voor wateroverlast
Ter sprake kwam ook de voorgestelde bouw van het naar Harener
begrippen hoge gebouw nabij het huidige station. Zes bouwlagen is voor
Haren hoog. In de ogen van tal van aanwezigen te hoog. Maar er werden
ook andere bezwaren geuit. Het westelijke deel van het Stationsgebied
heeft snel last van een te hoog grondwaterpeil. "Wanneer op die plek
zo'n gebouw wordt neergezet, moet daar veel geheid worden. Dat zal de
onderliggende bodemstructuur verstoren, waardoor de kans op
wateroverlast nog verder vergroot wordt", hield een bewoonster van het
complex aan het Stationsplein de raadsfracties voor. Het idee om op de
begane grond van dit hoge en smalle flatgebouw voorzieningen voor
treinreizigers te treffen, veegde ze van tafel. "Het gaat hier alleen
maar om forenzen die snel in en uit de trein stappen en die bij het
station verder weinig te zoeken hebben."
"Parkeerterrein achter Emdaborg ongewenst"
Bewoners van de Emdaborg toonden zich vooral ongelukkig met de
mogelijkheid dat er in de groenstrook tussen hun achtertuinen en de
spoordijk een parkeerterrein zou worden ingericht. Zo'n terrein zal
door de geringe sociale controle en de afgelegen ligging vandalisme
aantrekken. Bovendien zal zo'n parkeerterrein extra lawaaioverlast met
zich meebrengen, bijvoorbeeld door het dichtslaan van autoportieren.
Verschillende bewoners vreesden ook voor de toekomst van de bomen.
"Die zullen op termijn toch niet gekapt worden, omdat de eronder
geparkeerd staande auto's vuil worden?" Het college van B&W zelf ziet
de gewenste uitbreiding van het parkeerterrein liever gerealiseerd
langs de Nieuwe Stationsweg. De gemeenteraad heeft daarin echter het
laatste woord.
Nog meer inspraak mogelijk
Dit rondetafelgesprek krijgt nog een vervolg in de vorm van een
raadscommissievergadering die op dinsdagavond 7 oktober plaatsvindt in
het raadhuis. Daar kan men ook nog kort inspreken. Burgemeester Mark
Boumans, die het rondetafelgesprek voorzat, bood de Hareners bovendien
de mogelijkheid om binnen een week schriftelijk te reageren op de
gemeentelijke voorstellen. Aanvankelijk zou de gemeenteraad aanstaande
maandag haar voorkeur uitspreken voor één van de scenario's die door
het college van B&W zijn opgesteld. De raad wil meer tijd om een
oordeel te kunnen vellen. De raad zal daarom op maandag 27 oktober
besluiten welke kant het opmoet met de vernieuwingsplannen