Gemeente Haren

Hareners over stationsgebied

Rondetafelgesprek

25/09/2008

Ten overstaan van een kritische zaal vol Hareners stelden leden van de zes gemeenteraadsfracties afgelopen dinsdagavond vragen aan de omwonenden en belanghebbenden over de aanstaande plannen voor het Stationsgebied. Omwonenden waren uitgenodigd om tijdens dit rondetafelgesprek hun zegje te doen. Omdat verschillende zalen in Haren bezet of te klein waren, week de gemeente uit naar restaurant De Twee Provinciën aan de Meerweg. Het publiek had zich daardoor niet laten afschrikken en was in groten getale gekomen.

Het college heeft verschillende voorstellen gedaan voor een ingrijpende vernieuwing van het Stationsgebied. Het betreft de aanleg van een fiets- en voetgangerstunnel onder het spoor ter hoogte van de Walstroweg en het station. De flat zou voor die tunnel moeten wijken. Aan weerszijden van de tunnel wil het college woningbouw realiseren. Bovendien moet het huidige P+R-terrein aan de Nieuwe Stationsweg worden uitgebreid of verplaatst. Hoe de nieuwbouw er uit moet komen te zien en waar in de toekomst geparkeerd moet worden, vormen onderwerp van gesprek.

"Kunnen wij wel in Haren blijven wonen?"
Dinsdagavond kwam onder meer aan de orde voorgenomen sloop van de Walstroflat. Een flat met 34 appartementen die door jongeren bewoond worden. Dat hun complex afgebroken zou worden, vonden ze tot daar aan toe, maar ze maakten zich wel zorgen over de mogelijkheid om in Haren andere, betaalbare huisvesting te krijgen. "Het zal een hele toer worden", gaf directeur Johan Dijk van woningcorporatie Woonborg toe, "maar we doen onze uiterste best om dat voor elkaar te krijgen. Daarbij: er worden 34 appartementen van ons afgebroken. We dienen dus ook gemeentelijke toestemming te krijgen om elders huurwoningen bij te bouwen." Bewoners van de Walstroflat waren daar voorlopig nog niet gerust op.

"Och, is zo'n tunnel nu wel nodig?"
Buurtbewoners aan de kant van Haren-centrum achten de aanleg van zo'n dure tunnel eigenlijk niet nodig. Zij kregen bijval vanuit Oosterhaar. De verwachting volgens deze Hareners was dat de verkeersstroom van fietsers door deze tunnel nog tegen zal vallen, maar dat de automobilisten op de Oude Middelhorst harder zullen gaan rijden omdat er minder fietsers over deze weg zullen gaan. Aan de tunnel kleven minder voordelen, dan het college doet voorkomen, was hun conclusie. Er kwamen wel suggesties om de tunnel te verbreden en zo ook geschikt te maken voor auto's. Men sprak in dat verband ook over het instellen van een eenrichtingsverkeer om de veiligheid in de tunnel te garanderen. Oude voorstellen om een soort verkeerscirculatieplan voor Oosterhaar op te stellen en over de spoorwegovergangen aan beide kanten een afgeschermd fietspad aan te leggen werden ook weer ingebracht. Toch waren er ook buurtbewoners die wel voordelen in de aanleg van de tunnel zagen. Een tunnel die bovendien de beide perrons van het station met elkaar verbindt, zodat de veiligheid van de treinreiziger ook gewaarborgd kan worden.

Vrees voor wateroverlast
Ter sprake kwam ook de voorgestelde bouw van het naar Harener begrippen hoge gebouw nabij het huidige station. Zes bouwlagen is voor Haren hoog. In de ogen van tal van aanwezigen te hoog. Maar er werden ook andere bezwaren geuit. Het westelijke deel van het Stationsgebied heeft snel last van een te hoog grondwaterpeil. "Wanneer op die plek zo'n gebouw wordt neergezet, moet daar veel geheid worden. Dat zal de onderliggende bodemstructuur verstoren, waardoor de kans op wateroverlast nog verder vergroot wordt", hield een bewoonster van het complex aan het Stationsplein de raadsfracties voor. Het idee om op de begane grond van dit hoge en smalle flatgebouw voorzieningen voor treinreizigers te treffen, veegde ze van tafel. "Het gaat hier alleen maar om forenzen die snel in en uit de trein stappen en die bij het station verder weinig te zoeken hebben."

"Parkeerterrein achter Emdaborg ongewenst"
Bewoners van de Emdaborg toonden zich vooral ongelukkig met de mogelijkheid dat er in de groenstrook tussen hun achtertuinen en de spoordijk een parkeerterrein zou worden ingericht. Zo'n terrein zal door de geringe sociale controle en de afgelegen ligging vandalisme aantrekken. Bovendien zal zo'n parkeerterrein extra lawaaioverlast met zich meebrengen, bijvoorbeeld door het dichtslaan van autoportieren. Verschillende bewoners vreesden ook voor de toekomst van de bomen. "Die zullen op termijn toch niet gekapt worden, omdat de eronder geparkeerd staande auto's vuil worden?" Het college van B&W zelf ziet de gewenste uitbreiding van het parkeerterrein liever gerealiseerd langs de Nieuwe Stationsweg. De gemeenteraad heeft daarin echter het laatste woord.

Nog meer inspraak mogelijk
Dit rondetafelgesprek krijgt nog een vervolg in de vorm van een raadscommissievergadering die op dinsdagavond 7 oktober plaatsvindt in het raadhuis. Daar kan men ook nog kort inspreken. Burgemeester Mark Boumans, die het rondetafelgesprek voorzat, bood de Hareners bovendien de mogelijkheid om binnen een week schriftelijk te reageren op de gemeentelijke voorstellen. Aanvankelijk zou de gemeenteraad aanstaande maandag haar voorkeur uitspreken voor één van de scenario's die door het college van B&W zijn opgesteld. De raad wil meer tijd om een oordeel te kunnen vellen. De raad zal daarom op maandag 27 oktober besluiten welke kant het opmoet met de vernieuwingsplannen