Universiteit van Tilburg 24 september 2008
Effect van scholing op dagelijks functioneren kind beperkt
Hoe kinderen informatie verwerken is niet alleen een kwestie van
scholing, maar vooral van de hoeveelheid informatie en vaardigheden
die in hun omgeving over diverse generaties is verzameld. Dat stelt
Symen Brouwers, die op 25 september promoveert aan de Universiteit van
Tilburg.
Als we onze kinderen naar school sturen verwachten we dat zij hun
kennis en vaardigheden zullen gaan gebruiken in allerlei dagelijkse
situaties. Maar om dit goed te kunnen doen moeten kinderen zelf wel op
het idee komen om al die informatie toe te passen. Symen Brouwers
stelt dat het niet vanzelfsprekend is dat scholing een breed effect
sorteert, omdat de omgeving van de kinderen op zoveel manieren van
elkaar kan verschillen.
Hij onderzocht hoe het denken van kinderen zich ontwikkelt onder
invloed van cultuur en scholing. Daarvoor deed hij onder meer
onderzoek in de Indiase Kharwar gemeenschap. In deze gemeenschap gaan
lang niet alle kinderen naar school en zitten kinderen van
verschillende leeftijden in dezelfde klas. Brouwers keek wat de
effecten van scholing en de dagelijkse omgeving zijn op de
verstandelijke ontwikkeling van kinderen uit deze gemeenschap. Hij
keek daarbij naar de manier waarop kinderen aangeboden informatie
begrijpen, herkennen, en verwerken.
Brouwers laat zien dat vaardigheden als redeneren, onthouden, en
verbaliseren voor een deel bepaald worden door de achtergrond van de
ouders en of mensen binnen de gemeenschap zijn geschoold. Hij komt tot
de conclusie dat kinderen al bepaalde structuren van denken bezitten
en dat ze die van hun ouders hebben meekregen toen ze hen thuis of op
het land hielpen. Scholing verbreedt weliswaar de manier waarop
kinderen informatie toepassen, maar creëert geen nieuwe denkprocessen.
Onderwijzers zouden zich dan ook veel meer moeten concentreren op hoe
ze hun leerlingen kunnen stimuleren hun vaardigheden toe te passen op
taakjes buiten school, in plaats van het willen aanbrengen van nieuwe
denkstructuren. Het is daarom wenselijk dat onderwijzers alerter zijn
op de verschillen in psychologische structuren van hun leerlingen en
een meer facilitaire rol spelen bij kennisoverdracht.
Symen A. Brouwers (1976) promoveert bij de het departement
Ontwikkelingspsychologie, klinische en crossculturele psychologie van
de Faculteit Sociale Wetenschappen van de Universiteit van Tilburg.
Eerder studeerde hij daar Ontwikkelingspsychologie. Brouwers zal per 1
oktober in dienst treden bij de Universiteit van Gent als Assistant
Professor.
Universiteit van Tilburg