Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Lauwers College voorloper op ERK-benadering
De toenemende internationalisering brengt interessante ontwikkelingen
in het vreemde-talenonderwijs met zich mee. Het stimuleert onder
andere de vraag naar een goede taalbeheersing. Tegelijkertijd groeit
de behoefte aan instrumenten waarmee leerlingen op een eenduidige en
transparante wijze kunnen laten zien welke taalvaardigheden ze
beheersen en in welke mate. Het Lauwers College gaat hiermee
voortvarend aan de slag.
Het Gemeenschappelijk Europees ReferentieKader (ERK) wordt vanaf
augustus 2007 in Nederland als officieel instrument gehanteerd voor
het leren, onderwijzen en beoordelen van taal. Vanaf 2010 zal het ERK
gekoppeld zijn aan de examens voor het Havo en in 2011 voor het Vwo.
Het Lauwers College heeft een project lopen waarbij het doel is om
Havo 5 leerlingen perspectief te bieden op het gewenste taalniveau van
de Hbo-opleiding van hun keuze. Het Lauwers College is een voorloper
op dit gebied en zal vanaf dit cursusjaar al met deze ERK-benadering
te werken.
Het Lauwers College werkt in het perspectiefproject samen met de
Hanzehogeschool Groningen, opleiding International Business &
Languages (IBL). Donderdag 25 september zullen er twee taaldocenten
van de genoemde opleiding taaltaken introduceren en toelichten om de
leerlingen een idee te geven wat er van hun taalvaardigheid wordt
gevraagd voor deze opleiding.Vervolgens gaan de Havo 5-leerlingen
onder begeleiding van IBL-studenten en docenten deze taaltaken in een
Hbo-setting uitwerken. De beoordeling is volgens de ERK-omschrijvingen
en op 16 oktober zullen de leerlingen dan het resultaat laten horen op
de Hanzehogeschool Groningen.
Het Lauwers College start dit jaar met het vastleggen van een
structurele ERK-benadering in het onderwijscurriculum. De nadruk ligt
eerst op de vaardigheden Spreken en Gesprekken Voeren. De komende
jaren wordt deze ontwikkeling doorgezet, waarbij een koppeling met een
Taalportfolio erg voor de hand ligt.
---