nummer 174 / Ede, 24 september 2008
Raad gemeente Ede moet investeringen garanderen
Eurlings: 40 miljoen voor Ede als gemeenteraad investeringen
garandeert
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat is van plan 40 miljoen bij te
dragen aan het opheffen van de barrière die het spoor in Ede vormt. De
provincie Gelderland zegde eerder al 30 miljoen toe. De gemeente Ede
draagt 10 miljoen bij uit haar lopende begroting het resterende bedrag
uit de planontwikkeling Ede-Oost. Voor dat minister Eurlings de
subsidiebeschikking kan tekenen, wil hij dat de gemeente Ede met een
raadsbesluit garandeert dat 75 % van de investeringen in de spoorzone
gedekt is.
Dalbrug
Een brede, transparante en parkachtige onderdoorgang waarbij het
station verdiept ligt en de sporen er als een dalbrug overheen gaan,
vormt de kern van de Edese plannen voor het spoor. Het stationsgebouw
wordt daartoe in oostelijke richting opgeschoven. De kosten voor deze
onderdoorgang en de herontwikkeling van het station en de spoorzone
bedragen 110 miljoen. Dit bedrag heeft de gemeente Ede ook genoemd in
een eerdere aanvraag bij het ministerie. Tijdens het overleg met het
ministerie werd echter duidelijk dat de stedelijke ontwikkeling in de
directe omgeving van station en spoor in feite onlosmakelijk met de
spoorontwikkeling verbonden is. Het station en de stationsomgeving
moeten in de nieuwe situatie gaan fungeren als verbindend element voor
de (woon)wijken rondom het station. Op de (vanaf 2010 voormalige)
kazerneterreinen ten noorden van het station en op het terrein van de
oude Enkafabriek ten zuiden daarvan, verrijzen nieuwe woonwijken. Het
gebied ten oosten van het station, de Kop van de Parkweg, is een
herontwikkelingsgebied. Aan de zuidzijde van het (nieuwe) station is
ruimte voor een openbaar vervoersknooppunt en een P+R-voorziening én
voor kantoren en/of appartementen. Het huidige stationsplein aan de
noordzijde van het huidige station biedt ruimte aan nieuwe woningen en
bedrijven.
25 procent
De kosten voor deze stedelijke ontwikkelingen moeten dus ook bij het
project Spoorzone betrokken worden. Deze kosten bedragen ruim 60
miljoen, die uit de ontwikkeling van die gebieden zelf gedekt kunnen
worden. De totale projectkosten komen daarmee op ruim 170 miljoen en
de bijdrage van Verkeer en Waterstaat blijft zo onder het maximum van
25% dat het ministerie als voorwaarde heeft gesteld.
De gemeente Ede gaat nu, in samenwerking met partners als Prorail en
de NS, de plannen voor de stationsomgeving verder uitwerken. Daarna
zal nog een traject van Europese aanbesteding volgen. Het zal dus
zeker nog enkele jaren duren voordat de schop daadwerkelijk de grond
in kan. Een project van deze omvang vergt een zorgvuldige
voorbereiding. Uiteindelijk zal Ede met dit project een grote
kwaliteitsslag slaan, waar niet alleen de stad zelf, maar de hele
regio de positieve effecten van zal ondervinden.
---
Gemeente Ede