Sein op groen voor nieuw mobiliteitspakket in Midden-Nederland
24-9-2008 -
UVVB zet op breed front in met `no regret' maatregelen
Het Utrechts Verkeer- en Vervoerberaad (UVVB) heeft het sein op groen
gezet voor de introductie van een nieuw mobiliteitspakket. Uitbreiding
van Park + Rideplaatsen langs de Utrechtse snelwegen, aanleg van
nieuwe fietsverbindingen, stimulering van telewerken en het
stroomlijnen van verkeer en vervoer met nieuwe ICT-technieken nemen
daarbij een prominente plaats in. Met deze maatregelen, die door het
samenwerkingsverband VERDER- Mobiliteit in Midden-Nederland zijn
voorbereid, is een totale investering gemoeid van circa 50 miljoen
euro.
Het maatregelpakket heeft de kwalificatie `no regret' meegekregen,
omdat het gaat om acties die goed passen binnen de collectieve aanpak
van VERDER. De maatregelen zijn bovendien, gezien het effect op de
doorstroming van het verkeer, onomstreden en leveren een positief
resultaat op. Reden waarom de bestuurders in het UVVB het snel met
elkaar eens werden en het pakket vlot konden vaststellen. Over de
invoering van het maatregelpakket zijn eerder al afspraken gemaakt met
minister Eurlings.
Fiets als goed alternatief voor auto
Om het gebruik van de fiets in het woonwerkverkeer te versterken, wil
VERDER het gehele regionale fietsroutenetwerk een impuls geven. Zeker
op de korte afstand kan de fiets immers zorgen voor minder files op de
drukbezette wegen. Op de NS Stations Bunnik, Hilversum Arena,
Utrecht/Zuilen en bij de bushalte in Zeist (Herman Jordan Lyceum)
worden daarom nieuwe leenfietsen ingezet. Verder krijgen fietsers in
de vorm van een `groene golf' meer ruimte, doordat de wegbeheerders de
verkeerslichten beter op elkaar laten aansluiten. Deze werkzaamheden
vinden plaats in en rondom de stad Utrecht maar ook in de omgeving van
Amersfoort. In het werk wordt ook de aanleg van nieuwe, vrijliggende
fietspaden meegenomen. De fietsmaatregelen zijn goed voor een
investering van circa 13 miljoen euro.
Nieuwe Park + Ride faciliteiten
Ook door aan de randen van de grote steden en langs snelwegen extra
Park + Ride-voorzieningen te realiseren krijgt de regionale
bereikbaarheid een stimulans in de goede richting. In Leidsche Rijn
komt een nieuwe P+R met 500 parkeerplaatsen vanaf 2011, zodra de
rijksweg A2 is verplaatst. Voor het ombouwen van de tijdelijke P+ R
bij het busstation Lekbrug in Vianen vanaf 2010 wil het UVVB eveneens
geld reserveren. Ook bij stations Breukelen en Driebergen-Zeist komt
een uitbreiding van parkeercapaciteit. In Driebergen-Zeist gaat het om
een dek voor 160 P+ R-plaatsen, dat uitbreidbaar is met een tweede
parkeerdek. Bij station Breukelen is de Park & Ride voorlopig
ingericht op 150 plaatsen, maar ook deze locatie biedt met de komst in
december a.s. van Randstadspoor meer mogelijkheden.
Nieuwe regionale verkeerscentrale in de maak
Om het verkeer op de Utrechtse wegen beter te stroomlijnen is een
nieuwe, regionale verkeerscentrale in oprichting. Actuele
verkeersinformatie vanaf wegen van gemeenten, het rijk en de provincie
Utrecht komt in deze gezamenlijke centrale bij elkaar. Vanuit de
centrale geeft de overheid via dynamische reisinformatiepanelen en
andere communicatiekanalen informatie terug aan automobilisten over
files, wegwerkzaamheden en ongevallen. Het wordt op deze manier ook
mogelijk om adviezen te geven over omleidingsroutes, wanneer een file
dreigt te ontstaan. Deze moderne vorm van verkeersmanagement vraagt om
investeringen in zaken als een gezamenlijke database, maar levert ook
een gezamenlijke gladheidsbestrijding op de Utrechtse wegen op. De
nieuwe centrale moet volledig in bedrijf zijn vanaf 2012.
Vijf procent minder auto's in de spits
Vijf procent minder autoverkeer in de spits. Dat is de ambitie waarmee
de bestuurders in het UVVB zoeken naar innovatieve acties om de files
in Midden-Nederland te bestrijden. De knelpunten doen zich vooral voor
in de negen economische kerngebieden van Midden-Nederland, vaak op en
langs bedrijventerreinen, ringwegen en aansluitingen van rijkswegen op
de wegen van de gemeenten en de provincie Utrecht. Om de 5%-reductie
te bereiken, zijn niet alleen capaciteitbevorderende maatregelen nodig
voor de wegen. Dezelfde doelstelling ligt ook binnen handbereik, door
in deze kerngebieden dagelijks 1.000-3.000 automobilisten vrijwillig
uit de auto te houden. Daarvoor is een nieuw, regionaal
stimuleringsprogramma in voorbereiding, waarbij ondernemers worden
beloond wanneer het bedrijf telewerken en flexwerken ondersteunt,
gebruik van het openbaar vervoer stimuleert of werknemers buiten de
spits laat rijden. De betrokken overheden stellen daar op hun beurt
subsidiegeld tegenover. Het UVVB reserveert voor dit
stimuleringsprogramma 3 miljoen euro.
Hoe nu verder?
Het `no regret' maatregelpakket komt vanaf eind 2008 tot voorjaar 2009
aan de orde bij alle betrokken gemeenteraden, algemene besturen en in
Provinciale Staten van Utrecht. Daar vinden de finale besluiten plaats
over de gezamenlijke plannen die in het UVVB zijn besproken.
Vervolgactiviteiten van VERDER, zoals de maatregelen die voortvloeien
uit de Pakketstudie Ring Utrecht en Driehoek A1/A27/A28, staan op de
bestuurlijke agenda van alle aangesloten partijen in medio 2009.
VERDER, mobiliteit in Midden-Nederland, werkt aan de doorstroming en
bereikbaarheid van de regio, nu en in de toekomst. Samenwerken is van
belang, aangezien het verkeer niet ophoudt bij gemeente- en
provinciegrenzen. Waarom VERDER? Omdat we niet stil willen staan.
De deelnemers van VERDER zijn: Rijkswaterstaat Utrecht, provincie
Utrecht, Bestuur Regio Utrecht, Gewest Eemland, Gewest Gooi- &
Vechtstreek, Regio Utrecht ZO, Regio Utrecht West, Gemeente
Amersfoort, Gemeente Hilversum en Gemeente Utrecht.
Meer informatie: Ron van Dopperen, telefoon 030 258 3196
Provincie Utrecht