Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
DOORSTROMING IN VLAANDEREN RUIM ONVOLDOENDE
Tram en bus moeten voorrang krijgen op auto
Minister Van Brempt pleit voor een groene golf voor tram en bus. De
Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) ondersteunt deze visie,
maar stelt dat er in Vlaanderen nog veel werk is om de doorstroming te
optimaliseren.
De Antwerpse en Gentse trams hebben in de spits meer dan honderd
klanten aan boord, een auto telt gemiddeld 1,5 inzittende. "Dan is het
toch evident dat de tram voorrang krijgt op de auto", aldus Jan
Vanseveren van BTTB.
De doorstroming van het openbaar vervoer in Vlaanderen is ruimschoots
onvoldoende. In Gent staan de trams op enkele hoofdlijnen gewoon stil
tussen het autoverkeer, dit ondanks jaren geleden gemaakte beloften
van het stadsbestuur om het autoverkeer maar druppelsgewijze binnen te
laten, bijvoorbeeld aan de Kortrijksepoort. In Antwerpen liggen de
problemen anders: daar werden miljoenen geïnvesteerd in nieuwe tram-
en busbanen, echter zonder het gewenste resultaat. Aan elk
verkeerslicht worden tram en bus tot 2 minuten opgehouden. Op de Leien
gaat het - beide richtingen samen - om ruim 60 trams en bussen per uur
in de spits. Ook in andere steden kan de doorstroming beter.
Van een echte prioriteit voor het openbaar vervoer is nog lang geen
sprake, aldus de BTTB. VAB pleit voor een groene golf voor het
autoverkeer. Dit is nadelig voor tram en bus die tussen twee
verkeerslichten een halte aandoen en vervolgens de groenfase missen.
Steden in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland tonen aan dat
het wél mogelijk is trams en bussen voorrang te geven op het
autoverkeer. De gebruikers van tram en bus vragen dan ook aan het
gewest en de stadsbesturen dat in Vlaanderen een inhaalbeweging
gebeurt door tram en bus systematisch prioriteit te geven aan alle
verkeerslichten. Dit verhoogt niet alleen de stiptheid, de snelheid en
de attractiviteit van het openbaar vervoer, belastinggelden worden ook
beter besteed: door de lange wachttijden is nu op elke Antwerpse
tramlijn één extra tramstel nodig. Die uitgespaarde voertuigen kunnen
worden ingezet op een nieuwe tramlijn of voor een frequentieverhoging.
Tenslotte kan ook in de Antwerpse premetro de doorstroming beter: de
trams moeten afremmen lang voor ze een station binnenrijden, zelfs als
er geen ander tramstel voorop rijdt.
Reageren is mogelijk via ons forum.