Supermarktklanten vragen: stop verkoop foute vis
23 september 2008
Amsterdam , Nederland -- Tien supermarkten die rood scoren op de
ranglijst voor duurzame vis hebben 5200 actiekaarten gekregen van
Greenpeace. Daarnaast zijn nog eens vijftigduizend actiemails
verstuurd. Het zijn allemaal verzoeken van supermarktklanten, die
bezorgd zijn over de oceanen. Vissoorten waar het slecht mee gaat en
die op een schadelijke manier worden gevangen of gekweekt liggen nog
steeds volop in de schappen. De tien supermarkten in rood hebben nog
steeds geen openbaar duurzaam inkoopbeleid voor vis.
De tien `rode' supermarkten die op basis van het Greenpeace onderzoek
in april het slechtst scoorden in de ranglijst van Greenpeace zijn
Aldi, de Troefmarkt buurtsupers, Vomar, Spar, Hoogvliet, Lidl, Jan
Linders, Coop, C1000 en Dekamarkt. De directies van de rode tien
kregen de actiekaarten van hun eigen klanten persoonlijk aangeboden
door Greenpeace. Een aantal van deze supermarkten gaven aan dat ze
snel meer duidelijkheid willen geven aan hun klanten en het aanbod van
foute vis willen afbouwen.
Greenpeace werkt nu aan de vernieuwde ranglijst die later in het jaar
verschijnt. De milieuorganisatie onderzoekt op welke wijzen de
grootste achttien supermarkten bij hun inkoop rekening houden met de
grootste bedreigingen van de oceanen en of ze nog 'foute vis' in hun
winkels verkopen. Supermarkten die hun klanten duidelijkheid geven
over de verbeteringen in hun inkoopbeleid kunnen hoger op de ranglijst
terechtkomen. De `rode tien' kunnen zo oranje of zelfs groen worden.
"Klanten maken met de kaarten duidelijk hoe belangrijk de oceanen
zijn." zegt Oceanen campagneleider van Greenpeace Femke Nagel, die de
gesprekken voert met de winkelketens.
Op de populaire zomerfestivals vulden duizenden festivalbezoekers de
actiekaart in om hun supermarkt op te roepen om hun inkoopbeleid
openbaar te maken en te stoppen met de verkoop van `foute' vis.
Daarbovenop hebben mensen nog eens vijftigduizend actiemails naar
supermarkten verstuurd via de website www.maakschoonschap.nl
Alle oceanen raken uitgeput. Overbevissing, de jacht op walvissen,
bijvangst van bedreigde diersoorten en gigantische vervuiling vormen
enorme bedreigingen voor het zeeleven. Dankzij een wereldwijd netwerk
van zeereservaten krijgt het zeeleven de kans te herstellen. Op basis
van wetenschappelijk onderzoek pleit Greenpeace ervoor dat tenminste
40 procent van de oceanen snel en volledig wordt beschermd tegen alle
schadelijke activiteiten. In de overige 60 procent is duurzame
visserij noodzakelijk. Supermarkten kunnen bijdragen aan het
hoognodige herstel van de zee door geen overbeviste en schadelijk
gevangen of gekweekte vissoort meer te verkopen.
Contact informatie
---