Pijnacker-Nootdorp
datum 24 september 2008
Pijnacker-Nootdorp scoort beter in benchmark
ondernemersklimaat
Op het gebied van ondernemingsklimaat als op dienstverlening scoort Pijnacker-Nootdorp op
het gewenste niveau. Dat blijkt uit het onderzoek van TNS Nipo, een landelijk onderzoek dat
begin 2008 onder ondernemers is gehouden. In dit onderzoek (benchmark ondernemingsklimaat)
wordt het ondernemingsklimaat in de gemeente gespiegeld aan dat van andere gemeenten én
vergeleken met de resultaten van het in 2006 gehouden onderzoek.
TNS Nipo heeft 125 ondernemers naar hun mening gevraagd over uiteenlopende zaken. In grote lijnen
gaat het om de aspecten woonklimaat, ruimteaanbod, verkeer, organisatie, communicatie, bestuur en
beleid, dienstverlening en deskundigheid en inlevingsvermogen.
In vergelijking met de resultaten van het onderzoek van 2006 is over het geheel een goede stap voorwaarts
gemaakt. Op het gebied van woonklimaat, communicatie en deskundigheid en inlevingsvermogen scoort
de gemeente boven het gemiddelde van de benchmark. Op de onderdelen verkeer en organisatie wordt
net onder het gemiddelde gescoord. Voor wat betreft de aspecten ruimteaanbod en bestuur en beleid
komt Pijnacker-Nootdorp met een gemiddelde score uit het onderzoek.
Volgens wethouder De Vries van economische zaken blijkt uit het onderzoek dat de gemeente op de
goede weg is. Er blijven natuurlijk aspecten aanwezig, die verbeterd kunnen worden. Daarom gaat de
gemeente graag hierover in gesprek met de lokale ondernemers. Ter verbetering van de gemeentelijke
dienstverlening is inmiddels een derde bedrijfscontactfunctionaris aangesteld, die zich met name bezig gaat
houden met de ontwikkelingen in de glastuinbouw, het keurmerk veilig ondernemen en de realisatie van
parkmanagement. Daarmee wordt tegemoet gekomen aan de wens van de ondernemers. Ook vindt
momenteel verdere implementatie van het dienstverleningsconcept plaats wat op termijn moet resulteren
in een betere dienstverlening aan burgers.