Kia vijftien jaar â succesvol â in Nederland
(9/24/2008)
In september 1993 arriveerde in de Rotterdamse haven bij Broekman
Shipping het transportschip de âKohjinâ met aan boord de allereerste
Kiaâs voor de Nederlandse markt. De eerste Kia die in Nederland wiel
aan land zette was een Kia Sephia die door de toenmalige directeur van
Kia Motors Nederland, de heer Bas Plesman, van boord werd gereden. Het
eerste hoofdstuk van een succesboek was geschreven! Vijftien jaar
later is die Sephia gevolgd door ruim 100.000 nieuwe Kiaâs in
Nederland.
âOm in vijftien jaar van 1.000 personenautoâs in het eerste jaar te
groeien naar ruim 17.000 autoâs, waarmee we in 2007 de 11e positie op
de Nederlandse markt innamen, is een fantastische prestatie,â zegt Cor
Baltus, General Manager van Kia Nederland. âDat zegt veel over het
succes van de diverse Kia-modellen, maar ook over de professionele
Nederlandse dealerorganisatie met ruim honderd vestigingen in
Nederland. Onze dealers zijn met het succes van Kia meegegroeid en in
die vijftien jaar heeft Kia zich ontwikkeld tot een serieus volumemerk
met een uitgebreid modelprogramma. Ook zorgde Kia Nederland eind 2006
in ons land voor een absolute primeur door als eerste importeur een
garantietermijn van maar liefst 7 jaar of 150.000 kilometer voor de
Kia ceeâd-modellen en de Kia Sportage te introduceren.
Bouwen aan verdere groei en positionering
De afgelopen jaren heeft Kia Nederland onafgebroken gebouwd aan de
groei, positionering en professionalisering van het merk en de
distributieorganisatie. In enkele jaren tijd heeft het modelprogramma
een ingrijpende vernieuwing én uitbreiding ondergaan. Sterke troeven
als de Kia Carens, de Sorento en Sportage, de Picanto, de Rio en de
eind 2006 geïntroduceerde Kia ceeâd-serie hebben geresulteerd in een
grote stijging van het marktaandeel van Kia in Nederland. Volgend jaar
wordt het portfolio verder uitgebreid met de opvallende Kia Soul.
Toekomst
Kia Motors zal vanaf 2009 in toenemend tempo een verscheidenheid aan
âecovriendelijkeâ technologieën introduceren voor haar gehele
modellijn. Daarnaast zijn hybride en brandstofcelautoâs realistische,
milieuvriendelijke oplossingen waarvoor de ontwikkelingen bij Kia in
een vergevorderd stadium zijn. Het merk loopt dan ook voorop op het
gebied van de ontwikkeling van schoner, groener vervoer voor de
toekomst. Ook besteedt Kia veel aandacht aan het vraagstuk van de
klimaatverandering via diverse programmaâs. Dit komt onder andere tot
uiting via Kia Duurzaam. Een Nederlands initiatief waarbij alles
draait om Innoveren, Reduceren en Compenseren. âInnoveren gebeurt in
de R&D centers van Kia, Reduceren doen we met de klant via de
klantenwebsite www.mijnkia.nl en Compenseren doen we in Mali waar we
een heel mooi project ondersteunen dat onze CO2 uitstoot compenseert
en tegelijkertijd de locale bevolking een stukje ontwikkelingshulp
biedt.
âFifteenâ actiemodellen
Ter gelegenheid van Kiaâs 15e verjaardag zijn diverse scherp geprijsde
âFifteenâ actiemodellen op de markt gebracht voor de Picanto, Rio,
ceeâd, pro_ceeâd en ceeâd SW. De Picanto Fifteen heeft een complete
uitrusting en een klantenvoordeel van ⬠1.000,-, tamelijk uniek in
het A segment!
AutoRai