AutoRai

Kia vijftien jaar â succesvol â in Nederland

(9/24/2008)
In september 1993 arriveerde in de Rotterdamse haven bij Broekman Shipping het transportschip de âKohjinâ met aan boord de allereerste Kiaâs voor de Nederlandse markt. De eerste Kia die in Nederland wiel aan land zette was een Kia Sephia die door de toenmalige directeur van Kia Motors Nederland, de heer Bas Plesman, van boord werd gereden. Het eerste hoofdstuk van een succesboek was geschreven! Vijftien jaar later is die Sephia gevolgd door ruim 100.000 nieuwe Kiaâs in Nederland.

âOm in vijftien jaar van 1.000 personenautoâs in het eerste jaar te groeien naar ruim 17.000 autoâs, waarmee we in 2007 de 11e positie op de Nederlandse markt innamen, is een fantastische prestatie,â zegt Cor Baltus, General Manager van Kia Nederland. âDat zegt veel over het succes van de diverse Kia-modellen, maar ook over de professionele Nederlandse dealerorganisatie met ruim honderd vestigingen in Nederland. Onze dealers zijn met het succes van Kia meegegroeid en in die vijftien jaar heeft Kia zich ontwikkeld tot een serieus volumemerk met een uitgebreid modelprogramma. Ook zorgde Kia Nederland eind 2006 in ons land voor een absolute primeur door als eerste importeur een garantietermijn van maar liefst 7 jaar of 150.000 kilometer voor de Kia ceeâd-modellen en de Kia Sportage te introduceren. Bouwen aan verdere groei en positionering
De afgelopen jaren heeft Kia Nederland onafgebroken gebouwd aan de groei, positionering en professionalisering van het merk en de distributieorganisatie. In enkele jaren tijd heeft het modelprogramma een ingrijpende vernieuwing én uitbreiding ondergaan. Sterke troeven als de Kia Carens, de Sorento en Sportage, de Picanto, de Rio en de eind 2006 geïntroduceerde Kia ceeâd-serie hebben geresulteerd in een grote stijging van het marktaandeel van Kia in Nederland. Volgend jaar wordt het portfolio verder uitgebreid met de opvallende Kia Soul.

Toekomst
Kia Motors zal vanaf 2009 in toenemend tempo een verscheidenheid aan âecovriendelijkeâ technologieën introduceren voor haar gehele modellijn. Daarnaast zijn hybride en brandstofcelautoâs realistische, milieuvriendelijke oplossingen waarvoor de ontwikkelingen bij Kia in een vergevorderd stadium zijn. Het merk loopt dan ook voorop op het gebied van de ontwikkeling van schoner, groener vervoer voor de toekomst. Ook besteedt Kia veel aandacht aan het vraagstuk van de klimaatverandering via diverse programmaâs. Dit komt onder andere tot uiting via Kia Duurzaam. Een Nederlands initiatief waarbij alles draait om Innoveren, Reduceren en Compenseren. âInnoveren gebeurt in de R&D centers van Kia, Reduceren doen we met de klant via de klantenwebsite www.mijnkia.nl en Compenseren doen we in Mali waar we een heel mooi project ondersteunen dat onze CO2 uitstoot compenseert en tegelijkertijd de locale bevolking een stukje ontwikkelingshulp biedt.

âFifteenâ actiemodellen
Ter gelegenheid van Kiaâs 15e verjaardag zijn diverse scherp geprijsde âFifteenâ actiemodellen op de markt gebracht voor de Picanto, Rio, ceeâd, pro_ceeâd en ceeâd SW. De Picanto Fifteen heeft een complete uitrusting en een klantenvoordeel van ⬠1.000,-, tamelijk uniek in het A segment!