Honda introduceert derde generatie voetgangerdummy
(9/24/2008)
Honda neemt nog dit jaar zijn nieuwe POLAR III in gebruik, de
botsproefpop (dummy) van de derde generatie waarmee het merk de
kwetsbaarheid van voetgangers meet wanneer die door een auto worden
aangereden. Het onderzoek met de geavanceerde POLAR III moet leiden
tot een beperking van letsel aan de onderrug en de bovenbenen van
voetgangers in het geval van een aanrijding.
De kans op ernstig letsel aan onderrug en bovenbenen is groot als
voetgangers worden aangereden door hogere voertuigen, zoals SUVâs en
MPVâs. Hondaâs nieuwe POLAR III-voetgangerdummy geeft een getrouwere
weergave van de botbreuken die zich in deze lichaamsgebieden voordoen.
Dat is bereikt door de materialen voor en de vorm van de pop
nauwkeurig in overeenstemming te brengen met de samenstelling en vorm
van het menselijk lichaam. De eigenschappen van de dummy komen nu
beter overeen met die van een mens. Samen met de bestaande
evaluatiemogelijkheden voor letsel aan kniegewrichten en onderbenen,
kunnen de risicoâs voor een voetganger bij een aanrijding nu beter
ingeschat worden.
In 1998 ontwikkelde Honda als eerste ter wereld een dummy die
simuleerde hoe het lichaam van een voetganger reageert als die wordt
aangereden door een auto. Het doel was om te bepalen welke delen van
de carrosserie vooral voor letsel zorgen. Honda vergrootte de
inspanningen om voetgangerletsel te beperken in 2000 toen het de POLAR
II ontwikkelde. Deze botsproefpop van de tweede generatie mat de mate
van letsel in acht lichaamsgebieden, waaronder het hoofd en de nek.
Met de gegevens uit botsproeven en aanvullende computersimulaties kon
Honda veiligheidsvoorzieningen ontwikkelen die de kans op hoofdletsel
beperken bij voetgangers die aangereden worden door een voertuig. Deze
voorzieningen, zoals een schokabsorberende motorkap en speciaal
gevormde ruitenwissers, paste Honda al in 1998 toe op de Honda HR-V.
Sindsdien breidt Honda het aantal modellen met deze
veiligheidskenmerken steeds uit.
AutoRai