Gemeente Zaltbommel
Geplaatst op: 23 september 2008
Evaluatierapport stroomstoring
Vorige week is, tijdens de opening van het academische jaar van het
NIFV, het evaluatierapport van de stroomstoring in de Bommeler- en
Tielerwaard aan de heer De Graaf, voorzitter van de Stuurgroep
evaluatie stroomstoring, overhandigd. Burgemeester Van den Bosch is
blij met het rapport waaruit blijkt dat het over het algemeen goed is
gegaan.
De communicatie en de structuur van de rampen- en crisisorganisatie
zijn de belangrijkste verbeterpunten die volgen uit het onderzoek naar
de hulpverlening en het handelen van de overheid tijdens de
stroomstoring afgelopen december in de Tieler- en Bommelerwaard. Ook
blijkt uit het onderzoek dat de overheid adequaat heeft gehandeld
richting kwetsbare burgers, die onmiddellijk hulp nodig hadden.
Burgemeester Van den Bosch kan zich in grote lijnen vinden in de
conclusies en aanbevelingen van dit rapport. `Met name op het gebied
van communicatie en de structuur hebben wij tijdens de evaluatie van
onze interne organisatie dezelfde regionale knelpunten gesignaleerd.',
aldus burgemeester Van den Bosch in zijn eerste reactie. `Ik hoop dat
er snel vanuit de regio een concreet verbeterplan op tafel ligt
waardoor wij in de toekomst tijdens een crisis nog beter en nog
sneller hulp aan onze burgers kunnen bieden en hen van informatie
kunnen voorzien.
Lokale maatregelen
Gemeente Zaltbommel is al druk bezig met lokale maatregelen ter
verbetering van de zelfredzaamheid van burgers tijdens een crisis.
`Begin dit jaar al hebben wij met LANDER afspraken gemaakt over het
bezorgen van zogenaamde calamiteitenpost'. Binnenkort ontvangen alle
Wmo-cliënten van de gemeente een brochure met tips en adviezen hoe men
zich kan voorbereiden op een eventuele ramp. Ook verstuurt de gemeente
in november nieuwe rampenbewaarkaarten voor in de meterkast. Hierop
staat wat men moet doen bij een ramp, maar ook wat de frequentie van
de rampenzender is. `Wij gaan binnenkort verdere afspraken maken met
dorpshuizen, kerkelijke centra, horecagelegenheden etc. om dienst te
doen als Koffie en Informatiepunt tijdens een crisis. In iedere kern
komt een plek waar men tijdens een crisis terecht kan voor een kop
koffie en voor informatie. Zodra de afspraken rond zijn, krijgt
iedereen een brief waarop de Koffie en Informatiepunten vermeld staan.
Deze kan dan mooi naast de rampenbewaarkaart in de meterkast komen te
hangen.', aldus burgemeester Van den Bosch.