ChristenUnie


Veerboot en veerpont niet over één kam scheren

dinsdag 23 september 2008 19:18 Vervoerders van passagiers over binnenwateren krijgen hetzelfde aansprakelijkheidsniveau als vervoerders van passagiers op volle zee. Dat staat in het rapport Costa waar het Europees Parlement morgen over stemt. Volgens Hans Blokland is dit volstrekt onwenselijk.

Blokland tijdens het debat: "Er zijn amper gevallen bekend van ongelukken met passagiersvervoer op de binnenvaart. Het lijkt mij overduidelijk dat deze kleine ondernemingen niet een zelfde niveau van aansprakelijkheid opgelegd moeten krijgen als grote vervoerders van duizenden passagiers over zee".

Blokland vervolgt: "Deze twee paragrafen in het rapport betekenen het einde van veel ondernemingen die passagiers vervoeren over de binnenwateren". Kleine, locale veerdiensten en kleine rondvaartbootondernemingen zullen wellicht hun bedrijf moeten sluiten onder druk van veel te hoge verzekeringskosten "Zij kunnen de torenhoge verzekeringspremies niet betalen. Het betreft immers kleine ondernemingen met hooguit tientallen passagiers en een relatief kleine omzet".

Het rapport Costa maakt onderdeel uit van het Erika III pakket. Dit pakket maatregelen heeft ten doel de veiligheid van transport op het water te verbeteren. Blokland is wel tevreden over de andere 5 rapporten. "Hopelijk dragen deze maatregelen ertoe bij dat het maritiem transport veel veiliger wordt, zonder dat we de illusie hebben dat elk risico uitgebannen kan worden. We moeten op een redelijke manier omgaan met de veiligheid op het water. De voorgestelde maatregelen zullen bijdragen aan dit doel maar we moeten maritieme sectoren niet onnodig opzadelen met extreem kostbare maatregelen."