ChristenUnie
Veerboot en veerpont niet over één kam scheren
dinsdag 23 september 2008 19:18 Vervoerders van passagiers over
binnenwateren krijgen hetzelfde aansprakelijkheidsniveau als
vervoerders van passagiers op volle zee. Dat staat in het rapport
Costa waar het Europees Parlement morgen over stemt. Volgens Hans
Blokland is dit volstrekt onwenselijk.
Blokland tijdens het debat: "Er zijn amper gevallen bekend van
ongelukken met passagiersvervoer op de binnenvaart. Het lijkt mij
overduidelijk dat deze kleine ondernemingen niet een zelfde niveau van
aansprakelijkheid opgelegd moeten krijgen als grote vervoerders van
duizenden passagiers over zee".
Blokland vervolgt: "Deze twee paragrafen in het rapport betekenen het
einde van veel ondernemingen die passagiers vervoeren over de
binnenwateren". Kleine, locale veerdiensten en kleine
rondvaartbootondernemingen zullen wellicht hun bedrijf moeten sluiten
onder druk van veel te hoge verzekeringskosten "Zij kunnen de
torenhoge verzekeringspremies niet betalen. Het betreft immers kleine
ondernemingen met hooguit tientallen passagiers en een relatief kleine
omzet".
Het rapport Costa maakt onderdeel uit van het Erika III pakket. Dit
pakket maatregelen heeft ten doel de veiligheid van transport op het
water te verbeteren. Blokland is wel tevreden over de andere 5
rapporten. "Hopelijk dragen deze maatregelen ertoe bij dat het
maritiem transport veel veiliger wordt, zonder dat we de illusie
hebben dat elk risico uitgebannen kan worden. We moeten op een
redelijke manier omgaan met de veiligheid op het water. De
voorgestelde maatregelen zullen bijdragen aan dit doel maar we moeten
maritieme sectoren niet onnodig opzadelen met extreem kostbare
maatregelen."