Ingezonden persbericht


PRIVACYBESCHERMING WUNDERLOOP EUROPEES GECERTIFICEERD

"voorbeeldige aanpak" bekroond

AMSTERDAM, 23 SEPTEMBER 2008 - De privacybescherming en dataveiligheid van wunderloop zijn nu ook Europees gecertificeerd. Op de 'online marketing beurs Düsseldorf' kreeg wunderloop het Europese Privacy Zegel 'EuroPriSe' toegekend. Hiermee is wunderloop de eerste organisatie in Duitsland en de tweede in Europa die deze bekroning ten deel valt.

EuroPriSe is de eerste gestandaardiseerde pan-Europese certificering voor IT-producten en IT-services en is gebaseerd op Europese privacywetgeving. In het project werken negen partners uit acht Europese landen samen, onder aanvoering van het Unabhängiges Landeszentrum für Datenschutz Schleswig-Holstein (ULD), Duitsland's belangrijkste adviesorganisatie voor publieke monitoring, databescherming en vrijheid van informatie. Het project heeft de steun van de Europese Commissie.

Consumentenveiligheid voorbeeldig

Om voor het zegel in aanmerking te komen heeft wunderloop een intensieve review door zowel IT- als legal experts doorstaan. Volgens de onafhankelijke geaccrediteerden die het eindrapport valideren zijn de privacy- en databescherming van wunderloop "voorbeeldig". "Vanaf onze start hebben wij consumentenveiligheid altijd zeer serieus genomen", aldus Torsten Ahlers, CEO van wunderloop. En volgens Kirsten Bock, manager van het EuroPriSe-project, garandeert het zegel de consument dat de organisatie zich houdt aan de regels van privacybescherming en daarmee betrouwbaar en transparant omgaat.

wunderloop en privacybescherming

Direct marketing waarbij persoonlijke informatie gebruikt wordt voor een optimaal klantgerichte benadering, is controversieel. De targeting van wunderloop werkt anders: de technologie verzamelt informatie over het surfgedrag van een gebruiker op internet, maar gebruikt geen gegevens die verwijzen naar of in verband kunnen worden gebracht met zijn of haar persoonlijke identiteit. Het registreert bovendien geen IP-adressen van gebruikers. De software identificeert kenmerken van gebruikers zoals geslacht en leeftijd via intelligente analytische methoden. Ook de interesses van een anonieme gebruiker kunnen worden geïdentificeerd en beoordeeld, waardoor klanten van wunderloop gerichte advertenties, inhoud of producten kunnen aanbieden.

De technologie van wunderloop was oorspronkelijk ontwikkeld om te kunnen voldoen aan de wetgeving op gebied van databescherming. wunderloop informeert zijn klanten over de bindende wetten op gebied van gegevensbescherming, en adviseert verder dat zij gebruikers een 'opt-out'-mogelijkheid bieden wanneer dat wettelijk niet verplicht is.

Over EuroPriSe

In EuroPriSe werken negen partners uit acht Europese landen samen, onder aanvoering van het Unabhängiges Landeszentrum für Datenschutz Schleswig-Holstein (ULD), Duitsland's belangrijkste adviesorganisatie voor publieke monitoring, databescherming en vrijheid van informatie. Het gaat om de privacybeschermingsautoriteiten van Madrid (Agencia de Protección de Datos de la Communidad de Madrid, APDCM), Frankrijk (Commission National de l'Informatique et de Libertés, CNIL), de Oostenrijkse Academie voor Wetenschappen, de Metropolitan Universiteit van Londen, Borking Consultancy in Nederland, Ernst & Young AB in Zweden, TüV Informationstechnik GmbH in Duitsland en VaF s.r.o. in Slowakije. De projectsite is www.european-privacy-seal.eu. Over wunderloop
wunderloop is Europa's marktleider in geïntegreerde real-time targeting technologieën en diensten. wunderloop's unieke Integrated Targeting Platform (ITP) aggregeert gebruikersinformatie die door alle relevante targeting-varianten voor de analyse van online gedrag wordt verzameld. Het vormt bovendien de basis voor de wunderloop-oplossingen 'wunderloop custom' en 'wunderloop connect'. wunderloop is opgericht in 1999 door online advertisingpioniers Ulrich Hegge en Frank Conrad. Het bedrijf is gevestigd in Luxemburg met kantoren in Madrid, Milaan, Londen, Parijs, Amsterdam en Hamburg. Michael Kleindl is de voorzitter. wunderloop groeit jaarlijks meer dan 300 procent. Vermaarde bedrijven zoals T-Com/T-Online, ad pepper media International N.V., AOL, G+J Electronic Media Services, Telecom Italia, Freenet, Tiscali, CondeNast, Mondadori Digital Publishing, Marktplaats, Orange, SBS TV and Ilse Media vertrouwen op wunderloop-technologie om de juiste reclame, inhoud en productaanbiedingen op het juiste moment bij de doelgroepen aan te bieden. wunderloops technologie is eerder onderscheiden met de Red Herring 100 Europe, met de Innovatie Prijs en met het Europese Zegel voor E-Excellence. Dit jaar ontving wunderloop ook al het breed erkende 'data protection seal of approval' van Duitsland's leidende public monitoring and consultancy agency for data protection and freedom of information ULD. EINDE PERSBERICHT

---

Voor meer informatie over wunderloop kunt u contact opnemen met: Bas Seelen, Managing director wunderloop Benelux
Tel: 06 150 043 77 of bas.seelen@wunderloop.com