Ingezonden persbericht
Koningin Beatrix bestelt eerste kinderpostzegels 2008
Innovatieve actie 'Breng de kinderen naar de bedrijven' biedt kinderen méér mogelijkheden kinderpostzegels en kaarten te verkopen
Den Haag, 23 september 2008 - Koningin Beatrix bestelde vanochtend bij Paleis Huis ten Bosch de eerste kinderpostzegels en kaarten 2008 bij drie opeenvolgende generaties kinderpostzegelverkopers. Na afloop introduceerde Stichting Kinderpostzegels Nederland de actie 'Breng de kinderen naar de bedrijven'. Een vernieuwend initiatief om schoolkinderen aanvullende mogelijkheden te geven voor het verkopen van kinderpostzegels en kaarten.
Langs de deuren en naar de bedrijven
Dit jaar is het zestig jaar geleden dat schoolkinderen voor het eerst langs de deuren gingen om kinderpostzegels en kaarten te verkopen. En vanaf woensdag 24 september gaan opnieuw, voor de 60e keer dus, 240.000 kinderen van groep 7 en 8 op pad. Zij verkopen huis aan huis kinderpostzegels en kaarten om zoveel mogelijk geld te verzamelen voor kinderen die het moeilijk hebben. De week daarna, op maandag 29 en dinsdag 30 september, organiseert Kinderpostzegels voor het eerst de actie Breng de kinderen naar de bedrijven. "In huishoudens werken partners steeds meer allebei. Kinderen treffen dan niemand thuis aan. Daarom ontwikkelden wij samen met CMS Derks Star Busmann een nieuwe actie, in aanvulling op de huis-aan-huisactie. Wij brengen dit jaar de kinderen naar een flink aantal bedrijven. Zo kunnen zij zich ook dáár inzetten voor andere kinderen die het minder goed hebben", aldus Nelleke Bakkeren-Voogt, directeur Stichting Kinderpostzegels Nederland.
'Laat kinderen leren'
Goed onderwijs in een veilige omgeving is van doorslaggevend belang voor de ontwikkeling van kinderen. Het thema van de Kinderpostzegelactie is daarom dit jaar 'Laat kinderen leren'. Veel kinderen willen of kunnen niet naar school. In Nederland zijn er kinderen die zich onveilig voelen omdat ze gepest worden. Naar school gaan is voor hen een dagelijks terugkerende straf. Kinderpostzegels steunt met de opbrengst van de Kinderpostzegelactie de landelijke uitrol van de PRIMA anti-pestmethode (PRoefIMplementatie Antipest-beleid) om pesten op school tegen te gaan.
In ontwikkelingslanden is onderwijs nog steeds niet vanzelfsprekend. Er zijn wereldwijd meer dan 100 miljoen kinderen die niet naar school kunnen. In Senegal bijvoorbeeld kunnen kinderen niet naar school omdat ze moeten werken voor het gezinsinkomen of omdat er in hun dorp geen school is. Kinderpostzegels maakt in samenwerking met de organisatie ENDA in Senegal onderwijs voor deze kinderen mogelijk.
Kijk voor meer informatie over Kinderpostzegels op www.kinderpostzegels.nl.
Noot voor de redactie (
Ingezonden persbericht