Maxeda presteert goed in uitdagende retail omgeving
Amsterdam, 23 September 2008
Resultaten eerste halfjaar 2008 vergeleken met eerste halfjaar 2007:
· Netto-omzet (inclusief omzet concessionairs) toegenomen met 1,2% tot EUR 1.578
Netto-omzet (inclusief omzet concessionairs) toegenomen met 1,2% tot EUR 1.578
miljoen
· Omzet op basis van een vergelijkbaar winkelbestand verminderd met 1,0%, maar
Omzet op basis van een vergelijkbaar winkelbestand verminderd met 1,0%, maar
marktaandeel toegenomen van de meeste winkelketens en productcategorieën van
Maxeda
· Operationele EBITDA toegenomen met 14,3% tot EUR 102 miljoen
Operationele EBITDA toegenomen met 14,3% tot EUR 102 miljoen
· Investeringen in vaste activa bleven op een hoog niveau. Het afgelopen half jaar
Investeringen in vaste activa bleven op een hoog niveau. Het afgelopen half jaar
werd voor EUR 48 miljoen geïnvesteerd in onder andere:
o 46 nieuwe winkels (bijvoorbeeld, nieuwe V&D in Venlo, nieuwe La Place
restaurants, internationale expansie van Hunkemöller, M&S en Claudia
Sträter en nieuwe Doe-Het-Zelf winkels)
o verbouwingen van warenhuizen en overige winkels en de verdere introductie
van A-merken zoals, Sephora, Apple en Burberry
o verdere investeringen in IT-systemen, distributie centra, hoofdkantoren en
e-commerce
· Aantal winkels toegenomen met 7,5% tot 1.379 winkels sinds juli 2007
Aantal winkels toegenomen met 7,5% tot 1.379 winkels sinds juli 2007
· Verbetering van werkkapitaal met EUR 39 miljoen
Verbetering van werkkapitaal met EUR 39 miljoen
· Aantal voltijds medewerkers gestegen met 1,9% tot 17.803
Aantal voltijds medewerkers gestegen met 1,9% tot 17.803
· Verdere verbetering van reputatie onder belanghebbenden en nieuwe nominaties en
Verdere verbetering van reputatie onder belanghebbenden en nieuwe nominaties en
prijzen.
Maxeda heeft de afgelopen zes maanden ondanks het verslechterende economische
klimaat goed gepresteerd. Maxeda ging door met de uitvoering van haar strategie gericht op
retail leiderschap en bleef gefocust op de toename van medewerker- en klanttevredenheid.
De robuuste prestaties waren het directe gevolg van Maxeda's pro-actieve aanpak van de
veranderende marktomstandigheden. Maxeda's focus op de winkelketens en haar
medewerkers is en blijft belangrijk en resulteerde dan ook in een toegenomen
marktaandeel voor de meeste winkelketens en productcategorieën van Maxeda.
Tony DeNunzio, bestuursvoorzitter Maxeda: "Maxeda heeft goed gepresteerd in een meer
uitdagender retail omgeving. De kwaliteit van onze strategieën, de kwaliteit van onze merken
en niet in de laatste plaats de kwaliteit van onze mensen hebben onmiskenbaar
bijgedragen aan de vooruitgang die we hebben geboekt. Onze investeringen werpen
vruchten af. We hebben duidelijk veerkracht getoond in uitdagende economische tijden,
zoals onze resultaten en toegenomen marktaandeel voor de meeste winkelketens en
productcategorieën laten zien. Voor de tweede helft van het jaar zal onze uitdaging zijn om
de voorspelde verslechterende economische trend te trotseren. We zullen dit doen door
onverminderd gefocust te blijven op de succesvolle uitvoering van onze bewezen
strategieën en door die factoren te beheersen die we zelf kunnen beïnvloeden. We zijn
ervan overtuigd dat onze plannen, onze merken en onze medewerkers de grondslag voor
verder succes zullen blijven vormen.
Pagina: 2/2
Ronald van der Mark, CFO Maxeda: "Zoals we eind vorig jaar al verwachtten, was er in de
eerste helft van 2008 sprake van uitdagende economische omstandigheden. In een
moeilijke marktomgeving, waarin het CBS voor de non-foodsector in Nederland een totale
omzetgroei bekend maakte van 0,8%, nam de totale omzet van Maxeda toe met 1,2%. We
verwachten dat de tweede helft van het jaar nog uitdagender zal worden, nu het
consumentenvertrouwen zich op een historisch laag peil bevindt in alle landen waarin we
actief zijn en macro economische ontwikkelingen, zoals de kredietcrisis, het consumenten
vertrouwen blijven beïnvloeden. We blijven echter onverminderd gefocust op de succesvolle
uitvoering van onze strategie, onze Passion to Serve en onze investeringen in duurzame
groei van onze winkelketens die de basis zullen blijven verschaffen voor de verdere groei
van Maxeda.
Maxeda Fashion
In de Fashion divisie is De Bijenkorf goed op weg naar het verwezenlijken van premiumship
met de introductie van nieuwe topmerken, succesvolle marketing initiatieven en een
inspirerende winkelbeleving zoals de opening van haar nieuwe restaurant in Amsterdam.
V&D opende haar 62e warenhuis, introduceerde nieuwe A-merken zoals Apple en Sephora
en lanceerde haar nieuwe website. Hunkemöller ging door met internationale expansie en
opende haar 400ste winkel eerder dit jaar. Claudia Sträter expandeerde internationaal door
het openen van shop-in-shops in het Verenigd Koninkrijk en Ierland en is bezig haar
marktpositie te heroveren. M&S investeerde verder in het vernieuwen van haar totaal
concept: van een modieuzere collectie tot en met een nieuwe winkelinriching. La Place blijft
een succesverhaal met 7 nieuwe restaurants erbij en de introductie van nieuwe producten
die organisch en lokaal worden verbouwd en ingekocht. Schaap en Citroen wist haar sterke
marktpositie te behouden.
Maxeda Doe-Het-Zelf
In de Doe-Het-Zelf divisie blijven Praxis, Formido, Brico en Brico Plan-It zich ontwikkelen als
toonaangevende multibrand- en multiformat-retailorganisaties. Praxis zette de verbetering
van haar assortiment voort door meer decoratieve producten te introduceren en
internetverkoop te lanceren terwijl Formido het succesvolle `Deco Bouwmarkt'-concept
verder uitbreidde. Brico en Brico Plan-It, marktleider in België, openden nieuwe winkels
waaronder de derde `Brico City'-winkel.
Einde bericht
Noot voor de redactie (
Maxeda