Ingezonden persbericht
Resultaten Brand Momentum onderzoek juli 2008:
Nederlander verkiest authenticiteit boven Vinex-locatie
Rotterdam, 8 september 2008 - Groningen en Maastricht vormen de populairste Nederlandse gemeenten. Geen enkele grote gemeente uit de Randstad weet de top 3 te halen. Dat blijkt uit Brand Momentum van Euro RSCG (www.brandmomentum.nl). Een volledig online onderzoek onder 1.350 Nederlanders, bestaande uit 'gewone' consumenten en prosumers, de sterk vooroplopende beïnvloeders die uit Euro RSCG's Prosumer Pulse-onderzoek naar voren kwamen. De merkenbarometer van het communicatienetwerk in samenwerking met Tijdschrift voor Marketing laat verder zien dat Heerlen en Zaanstad onder Nederlanders niet snel bezocht gaan worden.
Top 3
Opvallend is de voorkeur van prosumers - de 'consument van de toekomst' volgens Euro RSCG - voor steden die zich ver buiten de Randstad bevinden. Maastricht (+35%) voert de lijst met onderzochte steden aan. De combinatie van historie, uitgebreide winkelmogelijkheden en het cultuuraanbod spreken aan. Groningen (+27%) behaalt een mooie tweede plek, maar volgt wel op enige afstand. Breda (+22%) maakt de top 3 compleet.
De grote 4
Van de vier grote steden scoort Utrecht (+15%) het beste. Deze gemeente staat samen met Amersfoort op een gedeelde vijfde plaats. Utrecht werd door onderzoeksbureau ECORYS in augustus nog uitgeroepen tot stad met de beste economische vooruitzichten van heel West-Europa. Ook Amsterdam (+9%) wist in dit onderzoek een hoge notering te behalen. De Atlas voor Gemeente noemde deze plaats daarnaast de beste woonstad van Nederland. Mooi voor de hoofdstad, maar vooralsnog leidt dit niet tot een hoge klassering in het Brand Momentum-onderzoek. Amsterdam komt namelijk als laatste van de grote vier uit de bus en moet naast Utrecht ook Rotterdam (+14%) en Den Haag (+11%) voor zich dulden.
Dalers
Grootste daler van alle onderzochte steden vormt Heerlen (-22%). Ook in de Atlas voor Gemeenten is dit het geval. De stad kampt met drugsproblematiek, criminaliteit en een achterblijvende economische groei. Ook Lelystad (-16%) en Zoetermeer (-13%) krijgen de handen van de Nederlander niet op elkaar. Deze Vinex-locaties moeten duidelijk hun meerdere erkennen in steden met oude stadskernen.
In het onderzoek wegen de resultaten van de prosumers het zwaarst. Dit type consument oordeelt meer uitgesproken en is beter op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. De prosumer zet de trend en vormt daardoor de consument van de toekomst. Ook het oordeel van de reguliere consument werd onderzocht. Bij deze groep voeren Maastricht (+20%) en Breda (+20%) samen de lijst aan. Amsterdam volgt op de voet met een netto momentum van +19%. Groningen zorgt de komende periode voor de grootste verassing. Deze stad staat bij de reguliere consument (+15%) namelijk bijna de helft lager dan bij de toonaangevende prosumer (+27%).
Over Brand Momentum
Brand Momentum maakt onderdeel uit van Euro RSCG's internationale Prosumer Pulse-onderzoek, maar kan daarvan ook los ingezet worden. Brand Momentum doet denken aan de beproefde politieke opiniepeilingen die een momentopname geven van het politieke landschap. Met Brand Momentum is het mogelijk merken te tracken en te analyseren; het is een dynamische meting van de door consumenten gepercipieerde voortgang van een merk in vergelijking met de concurrentie.
Netto Momentum
De respondenten worden geconfronteerd met een groot aantal merken. Per merk kunnen zij aangeven of dit in hun ogen 'terrein gewonnen' of 'terrein verloren' heeft, of dat het 'hetzelfde gebleven' is. Een laatste antwoordmogelijkheid is 'geen mening'. Deze overzichtelijke opzet leidt tot scores per merk. De actuele kracht van een merk, althans in de perceptie van de respondenten, wordt uitgedrukt in het Netto Momentum. Hoe hoger het Netto Momentum, hoe beter het volgens de respondenten heeft gepresteerd. Het Netto Momentum wordt berekend door het percentage respondenten dat van mening is dat het merk terrein verloren heeft, af te trekken van het percentage respondenten dat het merk juist terrein heeft zien winnen.