Ingezonden persbericht

De hond heeft mijn huiswerk opgegeten!
Studiebegeleiding van tieners stap voor stap uitgelegd voor ouders

Bestellen:
De hond heeft mijn huiswerk opgegeten
De hond heeft mijn huiswerk opgegeten
Goldberg, D.

Amstelveen - 23 september 2008 - Veel scholieren hebben moeite met het plannen en uitvoeren van hun huiswerk en kunnen daarbij wel wat hulp gebruiken. Maar liefst tien procent van de Nederlandse scholieren volgt daarom al een vorm van studiebegeleiding en maar liefst veertig procent van de ouders overweegt deze begeleiding voor hun kroost.

De uitgave De hond heeft mijn huiswerk opgegeten! van Donna Goldberg en Jennifer Zwiebel geeft een praktische aanpak voor ouders om hun schoolgaande kinderen te leren plannen en organiseren. Het boek begeleidt ouders helder en stapsgewijs in het proces tieners te leren ordenen. Zo doen middelbare scholieren die vaardigheid op en leren ze hun schoolwerk efficiënt en effectief uit te voeren. Smoesjes voor als ze hun huiswerk niet op tijd af hebben, zijn dan niet meer nodig.

Het Nederlandse onderwijssysteem gaat ervan uit dat middelbare scholieren zelfstandig kunnen plannen. Daarmee gaat het onderwijs voorbij aan het feit dat middelbare scholieren daar biologisch nog niet aan toe zijn. Wetenschappelijk onderzoek toont namelijk aan dat het gebied in de hersenen waarin inzicht in planning en structuur zetelt, pas tegen het eind van de middelbare schoolleeftijd volgroeid is. Het gevolg is een kloof tussen wat het onderwijs van leerlingen verlangt en waartoe leerlingen in staat zijn.

Hanneke van der Marel, directeur van Max Studiepartner, schreef het voorwoord voor De hond heeft mijn huiswerk opgegeten. Zij vindt het van essentieel belang dat tieners goed leren plannen: 'Ieder kind zou vanaf de brugklas de mogelijkheid moeten krijgen om te leren plannen, te leren structuur aanbrengen in hun (school)werk. Ouders kunnen hiermee preventief met hun kind aan de slag. Want een kind dat in de brugklas al heeft leren plannen en organiseren, heeft daar de rest van zijn (studie)carrière profijt van.'

Donna Goldberg putte voor dit boek uit haar jarenlange ervaring als studievaardigheiddeskundige. Ze beschrijft het proces van plannen en organiseren voor middelbare scholieren vanaf de basis en geeft praktische tips om het schoolwerk thuis, onderweg en op school in goede banen te leiden.

Over de auteur
Donna Goldberg is directeur van The Organized Student, een studievaardigheidscentrum in New York. The Organized Student begeleidt leerlingen in het voortgezet onderwijs bij het organiseren en plannen van hun werkzaamheden voor school. Goldberg begon haar loopbaan als bibliothecaresse op een school in New York. Ze ontwikkelde zich vervolgens tot trainer in studievaardigheden en begon haar eigen bureau op dit gebied. Donna woont in New York met echtgenoot Jack. Ze heeft twee zonen. Ze schreef dit boek om haar kennis van ordenings- en studievaardigheden met een breed publiek te delen.

Over Uitgeverij Tipi
Uitgeverij Tipi is onderdeel van Totemboek en maakt boeken voor lezers die van aanpakken houden.



Ingezonden persbericht