Ingezonden persbericht


Schriftelijke vvragen van mevrouw G.A. Oskam

(ingekomen 10 juli 2008 en antwoorden door het college verzonden op 23 september 2008)

De Rotary Utrecht Fletiomare hield op 6 juli jl. een prima evenement om geld in te zamelen voor de gehandicaptensport. Burgemeester Aleid Wolfsen was de veilingmeester bij de openbare veiling van diverse artikelen. Wederom een goed voorbeeld hoe de Rotary Utrecht Fletiomare zich onbezoldigd inzet voor diverse goede doelen. D66 steunt dit dan ook van harte.

Tijdens het evenement werd er ook geld ingezameld via de mogelijkheid om per helikopter de eigen woonomgeving te bekijken à 37,50 euro per vlucht. Daar werd veelvuldig gebruik van gemaakt en leidde mede tot een hele mooie opbrengst van een geslaagde dag.

D66 juicht het initiatief van de Rotaryclub toe.

Voor eventueel volgende evenementen met helikoptergebruik heeft D66 echter wel de volgende vragen:


1. Via het callcentre (2860000) konden geen vragen beantwoord worden van inwoners hierover. Bij welk gemeenteloket kan de burger informatie vragen wanneer een helikopter regelmatig overvliegt?

Bij de afdeling Milieu van StadsOntwikkeling of bij de groep Vergunningen van Stadswerken. Beide aanwezig bij de balie van Bouwen Wonen en Ondernemen, telefonisch bereikbaar op 2864802.
2. Welke vergunning wordt er bij aanvragen voor helikoptervluchten verstrekt?

Zoals wij al op 24 maart 2005 (SV 2005/32) hebben geantwoord is voor wat betreft de veiligheid een "Verklaring van geen bezwaar" van de burgemeester nodig, in verband met de openbare orde en veiligheid. Op grond van het "Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen Luchtvaartterreinen" is goedkeuring van de Minister van Verkeer en Waterstaat voor een veilig gebruik van een heliterrein door hefschroefvliegtuigen ook in relatie tot de omgeving vereist.
3. Houdt een vergunning een maximum aantal vluchten per tijdseenheid in? Hoe wordt dit in voorkomende gevallen gehandhaafd?

Houdt een vergunning bepaalde vliegroutes of vlieghoogtes in? Voor een eenmalige activiteit als de onderhavige niet. Het bedrijf dat de helikoptervluchten heeft uitgevoerd heeft een vergunning op grond van de Luchtvaartwet, welke vergunning het bedrijf toestaat overal in het land te vliegen. De algemene bepalingen uit de luchtvaartwetgeving en aanpalende wetgeving over aan- en wegvliegroute, vlieghoogtes, brandstofemissie en geluidbelasting zijn op hun vluchten van toepassing. Op het Rotary Utrecht Fletiomare evenement heeft het bedrijf de vluchten steeds zodanig uitgevoerd dat direct "op hoogte" werd gevlogen.
4. Houdt een vergunning een regeling in over het type helikopter, de maximale brandstofemissie en/of maximale geluidbelasting?

Zie antwoord op vraag 3.

5. Worden er afspraken gemaakt met politie en brandweer over de helikoptervluchten?

De eigenaar of houder van een hefschroefvliegtuig, is verplicht ten minste 24 uur voor de dag dat het heliterrein zal worden gebruikt dit voornemen schriftelijk aan de Minister van Verkeer en Waterstaat en de korpschef van het Korps landelijke politiediensten, kenbaar te maken. Afhankelijk van het heliterrein waarop geland en opgestegen wordt, wordt de Brandweer geïnformeerd. In dit geval was dat niet nodig.


6. Op basis waarvan wordt een vergunning verleend of geweigerd? Naar verluidt is een aanvraag van FC Utrecht vorig jaar om een nieuwe speler te presenteren via de Feyenoord-manier om met een helikoptervliegtuig te landen in het stadion, geweigerd. Klopt dat, waarom?

De Verklaring van geen bezwaar wordt verleend wanneer er uit een verklaring van de Politie Regio Utrecht blijkt dat niet te verwachten is dat er door het afgeven van de Verklaring van geen bezwaar sprake zal zijn van het verstoren van de openbare orde en veiligheid. Nee, bedoelde vergunning is niet geweigerd, de aanvraag is ingetrokken.

---- --