FRAME: ICredir__2
HRM in de zorg, dinsdag 23 september 2008, Triavium te Nijmegen
Het jaarcongres voor HR professionals in de zorg!
Wegens succes de 2e editie!
De ontwikkelingen in de zorg zijn talrijk. Niet alleen staat ICT hoog
op de agenda, ook nieuwe wet- en regelgevingen en veranderingen in de
markt maken dat de zorg een branche in beweging is! In de zorgsector
zijn normen en waarden geen wollige concepten, maar harde realiteit en
noodzaak. Ze vormen het fundament van het personeelsbeleid.
Daarom een congres specifiek gericht op de P&O-ontwikkelingen in de
zorg! In 2007 was de eerste editie van dit jaarcongres met meer dan
400 daadwerkelijke bezoekers een enorm succes. Het was een drukke,
maar leerzame dag!
HRM in de zorg is van belang voor iedereen die zich actief bezighoudt
met Human Resource Management. Tot de doelgroep behoren onder andere
directeuren en managers HR(M), personeelsfunctionarissen, managers
verantwoordelijk voor organisatie, planning & personeelsontwikkeling,
bestuurders HRM, afdelingshoofden, operationeel managers,
lijnmanagers, algemeen en commercieel directeuren,
competentiemanagers, veranderingsmanagers, kennismanagers,
organisatieadviseurs, ICT-managers en adviseurs op het gebied van HRM,
afkomstig uit de zorgsector (ziekenhuizen, verpleeg- en
verzorgingstehuizen, thuiszorgorganisaties, instellingen voor de
gehandicaptenzorg en geestelijke gezondheidszorg, zorgverzekeraars en
zorgkantoren).
Indien u inschrijft vóór 1 mei 2008 geniet u 100 euro
vroegboekkorting! Inschrijving van iedere tweede of derde persoon van
dezelfde organisatie is GRATIS.
Ook voor deze editie geldt, wees er op tijd bij, want het aantal
plaatsen is beperkt!
Lees hieronder het artikel van Zorgmagazine.
Bron: Zorgmagazine
Op dinsdag 25 september jl. organiseerde het Centrum voor Kennis
Communicatie het congres HRM in de zorg, waarbij de laatste HRM
ontwikkelingen en trends in de gezondheidszorg centraal staan. Wegens
grote interesse was het vanaf 1 september helaas niet meer voor
iedereen mogelijk in te schrijven als bezoeker. Een hoge opkomst op de
dag zelf was dan ook verzekerd. Met meer dan 400 daadwerkelijke
bezoekers, was het een uiterst drukke en leerzame dag!
Prof.dr. Han van Dijk opent de dag door alle bezoekers de vraag te
stellen: Wat is uw vraag vandaag? Kortom: wat wilt u
weten?En....vertel dit aan uw buurman. Onder luid geroezemoes maakt
Han aan iedereen duidelijk dat u wel een vraag MOET hebben, de vraag
stuurt immers. Han gaat in op de hoofdontwikkelingen en consequenties
van bekostiging (indicering, prijs en kwaliteit waardoor meer oog voor
inrichting van de zorg en de bedrijfsvoering), marktwerking
(schaalvergroting en niches in de markt zoeken voor winstgevende
diensten) en vergrijzing (effecten op vraagontwikkeling en de
personeelsvoorziening). Zijn lezing sluit hij af met de
aandachtspunten voor toekomstig HRM, waarbij de link naar Dr. Paul
Boselie en zijn lezing over Strategisch Human Resource Management al
snel wordt gemaakt.
Dr. Kees van Wijk gaat dieper in op de vraag of en hoe het HRM een
bijdrage kan leveren aan vraaggerichte zorgverlening. Hij illustreert
dit aan de hand van zijn toolkit: de voorhamer (er moeten zaken
veranderen), de winkelhaak (theorie om bestek uit te zetten) en de
rolmaat (fijnafstemming in de praktijk). Kortom: er is werk aan de
winkel!
Tijdens de pauzes kan iedereen voor vragen en demonstraties terecht op
de uitgebreide informatiemarkt. Tevens heeft iedereen nu de
mogelijkheid om ervaringen uit te wisselen of nog even 1 op 1 met een
van de sprekers verder te praten.
Na de eerste pauze worden er drie praktijkcases gepresenteerd. Meavita
Dienstencentrum deelt, als grote zorginstelling met 21.000
medewerkers, haar ervaringen betreffende het creëren van een Shared
Service Center. Aad F. Storm van Care4ICT geeft een best practice over
de toegevoegde waarde van HR, terwijl Aad Schouten als manager P&O van
het Sint Antonius Ziekenhuis en Mesos Medisch Centrum toelicht welke
bijdrage HRM kan leveren betreffende marktwerking in de zorg. De
onderwerpen HR effectiviteit, loopbaanontwikkeling,
competentiemanagement of dynamisch capaciteitsmanagement worden
belicht in de diverse workshops.
Door de enorme drukte is het af en toe dringen om een (zit)plek, maar
desalniettemin niet minder interessant om bij te wonen!
Prof.dr. Aukje Nauta opent het middagprogramma met haar lezing
employability in de zorg: van theorie naar praktijk. Zij legt uit
waarom employability een strategische noodzaak is en geeft praktische
tips hoe je zo`n employabilitycultuur krijgt en houdt. Tijdens de
praktijkcases krijgt men wederom diverse ,lessons learned, van onder
andere Thieu Jaspers, Directeur Verpleging en Verzorging bij de
Thuiszorg Noord Limburg. Hoe kun je een hoge productiviteit combineren
met betrokken medewerkers, een laag ziekteverzuim en een hoge
medewerkertevredenheid? Thieu sluit af met zijn alles verhelderende
boodschap: Management en P&O doen het samen!
De directeur P&O van het UMC Utrecht, Drs. Heleen Griffioen, schudt
met haar verhaal over arbeidsmarktcommunicatie toch menigeen wakker.
Bij UMC is het een succes, wie volgt?
Martin de Haan, manager P&O van De Parnassia Bavo Groep toont aan dat
ook zij resultaat boeken, maar dan op verzuimbeleid. Een hogere
productiviteit, tevreden medewerkers en nog slechts 4% verzuim!
De dag reflecterend onder een aantal bezoekers:
'Een interessante dag die me heeft aangezet tot nadenken over de rol
die P&O kan spelen bij het oplossen van allerlei knelpunten'
'Een prima inspirerende en prikkelende dag'
'Fascinerend zoveel (verschillende)collega HRM-ers te ontmoeten'
'Het was een boeiende een leerzame dag, die je wijst op de actualiteit
van je werk'
'Het was een leerzame dag waarbij we zagen dat onze organisatie op de
goede weg is, op zich is dit al erg positief'.
Datum en plaats
Het jaarcongres met expositie HRM in de zorg (2e editie) vindt plaats
op dinsdag 23 september 2008 in Congrescentrum Triavium, Van
Rosenburgweg 2-A, 6537 TM Nijmegen (www.triaviumnijmegen.nl).
Kosten deelname 2008
Indien u werkzaam bent in de non-profit sector en zich vóór 1 mei
2008 inschrijft, geniet u ⬠100 korting op de deelnameprijs. U
betaalt slechts ⬠195,00 (excl. BTW) per persoon, bij latere
inschrijving bedragen de kosten voor deelname ⬠295,00 (excl. BTW)
per persoon.
Elke tweede en derde persoon van dezelfde organisatie neemt GRATIS
deel.
Bent u niet werkzaam in de non-profit sector? Dan betaalt u ⬠495,00
(excl. BTW) per persoon.
Bij de prijs zijn koffie/thee, lunch, parkeren en documentatie
inbegrepen. Na ontvangst van de factuur dient u het bedrag binnen 14
dagen (uiterlijk voor aanvang van het congres) te voldoen.
Als abonnee of lid van één van de vakbladen, portals of
brancheverenigingen waarmee het congres HRM in de zorg samenwerkt (zie
inschrijfformulier), geniet u ⬠100,00 korting op de deelnameprijs
(non-profit).
Verhinderd?
Als u verhinderd bent, kunt u in uw plaats een collega laten
deelnemen, mits deze in het bezit is van uw inschrijving. Indien u uw
inschrijving wilt annuleren dient u rekening te houden met de volgende
regelingen. U kunt tot 2 weken voor de datum van plaatsvinden van het
congres annuleren. Annuleren dient per aangetekend schrijven te
geschieden.
Bij annulering tot 2 weken voor de datum van plaatsvinden, berekenen
wij u ⬠50 (excl. BTW) aan administratiekosten. Bij latere annulering
bent u het volledige bedrag verschuldigd.
CKC, Centrum voor Kennis Communicatie
Joke Dielesen-Rosier (project manager)
joke@ckc-seminars.nl
Nicole Slats (projectassistente)
nicole@ckc-seminars.nl
Postbus 984, 5600 AZ Eindhoven
Telefoon: 040 â 212 94 99
Fax: 040 â 212 94 07
Internet: www.po-systems.nl of www.ckc-seminars.nl
Wilt u zelf een congres of cursus organiseren?
De medewerkers van het Centrum voor Kennis Communicatie hebben
jarenlange ervaring in het opzetten en organiseren van congressen,
seminars en cursussen. Wij kunnen u helpen met de keuze van het
onderwerp, de samenstelling van het programma, het benaderen van de
sprekers, de marketing, de registratie van deelnemers en de fysieke
organisatie. Indien u meer wilt weten, neemt u dan contact op met Joke
Dielesen-Rosier, joke@ckc-seminars.nl of 040-2146213.