Cap Gemini Nederland



NIEUWSBERICHT

Utrecht, 23 september 2008

TechnoVision voor nutsbedrijven

Capgemini brengt een diepgaand rapport uit over de visie op technologie. Het rapport heet TechnoVision 2012 en bevat zeven technologieclusters, die samen een matrix vormen aan de hand waarvan leidinggevenden tot een strategisch en geïntegreerd inzicht in hun activiteiten kunnen komen. Gekeken wordt naar het ,,huwelijk tussen bedrijf en IT in een moderne organisatie en hoe nieuwe technologie daar wordt gebruikt. Verder wordt geanalyseerd hoe mensen in hun dagelijks werk met technologie omgaan. Het personeel bestaat tegenwoordig vooral uit individuen, die allemaal een eigen kijk hebben op de manier waarop een bedrijf moet functioneren door een beter gebruik van technologie. Deze verandering bij het personeel leidt tot een verandering in de manier waarop technologie wordt ingezet. De ,,early adopters zijn de voornaamste bron van innovatie.

Doug Houseman, woordvoerder van Capgemini, legt uit wat Capgemini TechnoVision de komende vier jaar kan betekenen voor de energie- en nutssector met betrekking tot belangrijke themas en veranderingen die binnen de sector plaatsvinden.
De energieprijzen blijven stijgen. De aanvoer van water, gas en elektriciteit komt in toenemende mate onder druk te staan. Nutsbedrijven moeten daarom anders leren omgaan met klanten, partners en toeleveranciers. Het feit dat de installaties van veel nutsbedrijven vaak meer dan dertig jaar oud zijn en de extra gevoelige politieke situatie rond gas maken de zaak alleen maar complexer. Dé vraag die we moeten bekijken is dan ook of technologie de vicieuze cirkel van een toenemende vraag naar en een dalend aanbod van conventionele energiebronnen kan doorbreken.

TechnoVision voor nutsbedrijven draait om:
Mensen: meer dan vijftig procent van het personeel van nutsbedrijven is in 2012 met pensioen. Het gat wordt gedicht met een nieuwe generatie, die anders tegen technologie aankijkt. Hierdoor verandert de manier waarop nutsbedrijven werken, communiceren en nieuwe technologie gaan gebruiken.

NIEUWSBERICHT

o Een voorbeeld uit de praktijk: in Groot-Brittannië stonden de prijzen los van de wereldmarkt. Gas was de goedkoopste brandstof om te verwarmen en te koken. Op dit moment is Groot-Brittannië bezig om nieuwe importfaciliteiten te bouwen, liefst zo snel mogelijk.

Regelgeving en de naleving ervan: de wetgever staat voor de zware taak om water, gas en elektriciteit betaalbaar te houden, met een hoge betrouwbaarheid en een minimale impact op het milieu. Deze moet hierin een evenwicht zien te vinden. Hoe gaat hij in de toekomst om met nieuwe technologieën om dit mogelijk te maken en veranderingen door te voeren, zoals de vrijmaking van netwerken, fusies en overnames?

o Een voorbeeld uit de praktijk: in de Verenigde Staten moest een voorstel om windmolens te bouwen in het Noord-Oosten bij meer dan een dozijn verschillende instanties worden ingediend, die allemaal invloed hadden op het project. Vijf jaar later strandde het project.

Technologie: de nutssector is een van de snelst veranderende sectoren en rijp voor een technologische revolutie. De sector wordt hiertoe gestimuleerd door alle milieueisen en de wens van de klant. Verder is er de toenemende druk om de kosten te verlagen. o Een voorbeeld uit de praktijk: de afgelopen tien jaar hebben nutsbedrijven in Japan meer besteed aan de component duurzaamheid van hun activiteiten dan welke andere sector ook. Tokio heeft het modernste water-, gas- en elektriciteitsnet ter wereld, wat tienduizenden banen heeft opgeleverd.

Nederland
Ook in Nederland is de nutssector de komende jaren druk met talloze ontwikkelingen: Splitsing van netwerk- en productie leveringsbedrijven; invoering van een nieuw marktmodel en de introductie van slimme meters. In toenemende mate dient het netwerk "slim" te worden gemaakt om het geschikt te maken voor decentrale opwek. Concurrentie neemt toe door nieuwe intreders uit Europa in de Nederlandse markt. Kostenreductie blijft een belangrijk thema in zowel het netwerkbedrijf als het productie leveringsbedrijf. Tenslotte wordt van de nutssector een voortrekkersrol verwacht bij het terugdringen van energieverbruik en daarmee samenhangende CO2 emissies. Technologie speelt bij al deze ontwikkelingen een cruciale rol waarbij oplossingen zullen worden gevonden in de combinatie

NIEUWSBERICHT

van bestaande technologieën met business modellen uit andere industrieën. Stel je voor dat "roaming" uit de telecom wordt gebruikt als model om je elektrische auto bij te laden over de landsgrenzen.

EINDE BERICHT

Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties en veranderingsprocessen van zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting-, technology- en outsourcingdiensten, die vrijheid creëren in het ondernemerschap van de klanten. Daarbij werkt Capgemini op een onderscheidende manier - the Collaborative Business Experience - samen met zijn klanten aan het behalen van snellere en betere resultaten. Bovendien wordt gebruikgemaakt van het eigen wereldwijde leveringsmodel Rightshore®, met als doel de juiste resources op de juiste locatie tegen concurrerende prijzen te kunnen leveren. Capgemini heeft vestigingen in 36 landen en heeft wereldwijd meer dan 86.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2007 een omzet van 8,7 miljard euro. Meer informatie is beschikbaar op www.nl.capgemini.com.