NIEUWSBERICHT
Utrecht, 23 september 2008
TechnoVision voor nutsbedrijven
Capgemini brengt een diepgaand rapport uit over de visie op technologie. Het rapport heet
TechnoVision 2012 en bevat zeven technologieclusters, die samen een matrix vormen aan de hand
waarvan leidinggevenden tot een strategisch en geïntegreerd inzicht in hun activiteiten kunnen
komen. Gekeken wordt naar het ,,huwelijk tussen bedrijf en IT in een moderne organisatie en hoe
nieuwe technologie daar wordt gebruikt. Verder wordt geanalyseerd hoe mensen in hun dagelijks
werk met technologie omgaan. Het personeel bestaat tegenwoordig vooral uit individuen, die allemaal
een eigen kijk hebben op de manier waarop een bedrijf moet functioneren door een beter gebruik van
technologie. Deze verandering bij het personeel leidt tot een verandering in de manier waarop
technologie wordt ingezet. De ,,early adopters zijn de voornaamste bron van innovatie.
Doug Houseman, woordvoerder van Capgemini, legt uit wat Capgemini TechnoVision de komende
vier jaar kan betekenen voor de energie- en nutssector met betrekking tot belangrijke themas en
veranderingen die binnen de sector plaatsvinden.
De energieprijzen blijven stijgen. De aanvoer van water, gas en elektriciteit komt in toenemende mate
onder druk te staan. Nutsbedrijven moeten daarom anders leren omgaan met klanten, partners en
toeleveranciers. Het feit dat de installaties van veel nutsbedrijven vaak meer dan dertig jaar oud zijn
en de extra gevoelige politieke situatie rond gas maken de zaak alleen maar complexer. Dé vraag die
we moeten bekijken is dan ook of technologie de vicieuze cirkel van een toenemende vraag naar en
een dalend aanbod van conventionele energiebronnen kan doorbreken.
TechnoVision voor nutsbedrijven draait om:
Mensen: meer dan vijftig procent van het personeel van nutsbedrijven is in 2012 met
pensioen. Het gat wordt gedicht met een nieuwe generatie, die anders tegen technologie
aankijkt. Hierdoor verandert de manier waarop nutsbedrijven werken, communiceren en
nieuwe technologie gaan gebruiken.
NIEUWSBERICHT
o Een voorbeeld uit de praktijk: in Groot-Brittannië stonden de prijzen los van de
wereldmarkt. Gas was de goedkoopste brandstof om te verwarmen en te koken. Op
dit moment is Groot-Brittannië bezig om nieuwe importfaciliteiten te bouwen, liefst
zo snel mogelijk.
Regelgeving en de naleving ervan: de wetgever staat voor de zware taak om water, gas en
elektriciteit betaalbaar te houden, met een hoge betrouwbaarheid en een minimale impact op
het milieu. Deze moet hierin een evenwicht zien te vinden. Hoe gaat hij in de toekomst om
met nieuwe technologieën om dit mogelijk te maken en veranderingen door te voeren, zoals
de vrijmaking van netwerken, fusies en overnames?
o Een voorbeeld uit de praktijk: in de Verenigde Staten moest een voorstel om
windmolens te bouwen in het Noord-Oosten bij meer dan een dozijn verschillende
instanties worden ingediend, die allemaal invloed hadden op het project. Vijf jaar
later strandde het project.
Technologie: de nutssector is een van de snelst veranderende sectoren en rijp voor een
technologische revolutie. De sector wordt hiertoe gestimuleerd door alle milieueisen en de
wens van de klant. Verder is er de toenemende druk om de kosten te verlagen.
o Een voorbeeld uit de praktijk: de afgelopen tien jaar hebben nutsbedrijven in Japan
meer besteed aan de component duurzaamheid van hun activiteiten dan welke andere
sector ook. Tokio heeft het modernste water-, gas- en elektriciteitsnet ter wereld, wat
tienduizenden banen heeft opgeleverd.
Nederland
Ook in Nederland is de nutssector de komende jaren druk met talloze ontwikkelingen: Splitsing van
netwerk- en productie leveringsbedrijven; invoering van een nieuw marktmodel en de introductie van
slimme meters. In toenemende mate dient het netwerk "slim" te worden gemaakt om het geschikt te
maken voor decentrale opwek. Concurrentie neemt toe door nieuwe intreders uit Europa in de
Nederlandse markt. Kostenreductie blijft een belangrijk thema in zowel het netwerkbedrijf als het
productie leveringsbedrijf. Tenslotte wordt van de nutssector een voortrekkersrol verwacht bij het
terugdringen van energieverbruik en daarmee samenhangende CO2 emissies. Technologie speelt bij al
deze ontwikkelingen een cruciale rol waarbij oplossingen zullen worden gevonden in de combinatie
NIEUWSBERICHT
van bestaande technologieën met business modellen uit andere industrieën. Stel je voor dat "roaming"
uit de telecom wordt gebruikt als model om je elektrische auto bij te laden over de landsgrenzen.
EINDE BERICHT
Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties en veranderingsprocessen van
zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van
consulting-, technology- en outsourcingdiensten, die vrijheid creëren in het ondernemerschap van de
klanten. Daarbij werkt Capgemini op een onderscheidende manier - the Collaborative Business
Experience - samen met zijn klanten aan het behalen van snellere en betere resultaten. Bovendien
wordt gebruikgemaakt van het eigen wereldwijde leveringsmodel Rightshore®, met als doel de juiste
resources op de juiste locatie tegen concurrerende prijzen te kunnen leveren.
Capgemini heeft vestigingen in 36 landen en heeft wereldwijd meer dan 86.000 medewerkers in
dienst. De organisatie realiseerde in 2007 een omzet van 8,7 miljard euro. Meer informatie is
beschikbaar op www.nl.capgemini.com.
Cap Gemini Nederland