Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

Etten-Leur, 23 september 2008

Unieke samenwerking industrie, militaire luchtvaartorganisaties en onderwijsinstellingen Flinke stap vooruit voor World Class Aviation Academy

Met de presentatie van het haalbaarheidsonderzoek en het businessplan van de World Class Aviaton Academy op woensdag 10 september in het Provinciehuis in Den Bosch, heeft het luchtvaartonderwijs in Nederland een flinke stap voorwaarts gezet. Deze academy kan de basis- en typeopleiding volledig gecertificeerd volgens de laatste Europese normen voor vliegtuigonderhoud (part 147) aanbieden. Aan dit haalbaarheidsonderzoek en het businessplan hebben provincie, gemeenten, bedrijven, defensie en onderwijsorganisaties meegewerkt. De resultaten van dit onderzoek, dat in opdracht van ROC West-Brabant, de Koninklijke Luchtmacht, DMO/Logistiek Centrum Woensdrecht en Fokker Services is uitgevoerd, zijn zeer positief. Dat betekent dat de realisatie van deze academy, door een unieke samenwerking tussen onderwijsinstellingen, civiele en militaire luchtvaartorganisaties, een stuk dichterbij is gekomen.

Om het groeiende tekort aan (luchtvaart)technici in Nederland terug te dringen hebben het bedrijfsleven, kennisorganisaties en onderwijsinstellingen in Zuidwest Nederland de handen ineengeslagen. De samenwerking kreeg in 2006 officieel vorm door de oprichting van het Maintenance Onderwijs Consortium (MOC). Het MOC houdt zich primair bezig met World Class Maintenance opleidingen in vijf sectoren van het maintenance vakgebied: luchtvaart, procesindustrie, de maritime-, energie- en infrasector. Het MOC ontwikkelt samen met het bedrijfsleven excellente trainingscentra waarin kennisdeling en kennisontwikkeling centraal staat. De Aviation Academy is een prachtig voorbeeld van zo'n excellent Trainingscenter. Op de World Class Aviation Academy worden studenten in de basisopleiding opgeleid volgens de internationale eisen van de luchtvaartsector (Part 66 en Part 147), wat inhoudt dat afgestudeerde technici overal in Europa aan de slag kunnen. De academy biedt technici carrièreperspectieven doordat ze voortdurend worden bijgeschoold, in de typetrainingen die de academy gaat verzorgen. Landelijke dekking

De academy is ontstaan uit het World Class Maintenance en Maintenance Valley gedachtegoed. De samenwerking tussen de onderwijsinstellingen, civiele en militaire luchtvaartorganisaties zorgt voor een uniek concept van het volledig part 147 gecertificeerd aanbieden van de basis- en de typeopleidingen. Hoewel het speerpunt in West Brabant ligt, is er door de landelijke spreiding van de samenwerkende bedrijven, militaire en civiele luchtvaartsector en onderwijsinstellingen sprake van een landelijke dekking. Het belang van deelname van diverse bedrijven en luchtvaarttechnische onderwijsinstellingen vertaalt zich in een geweldige economische/industriële stimulans en daarmee ontstaat een win-win situatie voor alle partijen. Internationale aantrekkingskracht

De samenwerking tussen diverse Nederlandse en internationale bedrijven -zoals Boeing, Rolls Royce en Lockheed Martin-, die zeer veel interesse in de Academy hebben getoond, biedt perspectief aan Nederlandse studenten om zeer interessante buitenlandse stages te gaan volgen. Deze bedrijven hebben aangegeven Nederland te willen gaan gebruiken als gateway to Europe voor de Europese en zelfs de wereldmarkt. Dit heeft als voordeel dat Nederlandse en Europese technici voortaan voor de typeopleiding in Nederland kunnen worden opgeleid, in plaats van langdurig in Amerika te moeten verblijven. De Nederlandse onderwijsinstellingen kunnen via de academy partnerships aangaan met buitenlandse geïnteresseerde bedrijven en scholen, zodat er voor studenten een internationale uitwisseling tot stand komt. De Nederlandse luchtvaartsector heeft met deze ontwikkelingen een vlucht genomen en Nederland kan hiermee in de wereld een leidende positie op het gebied van part 147 gecertificeerde luchtvaarttechnische opleidingen veroveren. Part 147
De veiligheid van de Europese luchtvaart is geregeld in de Europese Luchtvaart wetgeving. Deze Europese Luchtvaart wetgeving wordt uitgegeven, beheerd en gecontroleerd door de European Aviation Safety Agency (EASA), onderdeel van de Europese Commissie, en is verdeeld in een aantal hoofdstukken, "Parts". De Nederlandse Inspectie Verkeer en Waterstaat, Divisie Luchtvaart (IVWDL) is een uitvoerend onderdeel van de EASA en verzorgt de controlerende functie. Ook het opleiden van "vliegtuigonderhoudtechnici met aftekenbevoegdheid" valt onder deze wetgeving. De eisen waaraan een opleidingsinstituut moet voldoen is beschreven in Part (hoofdstuk) 147, de inhoud van de opleiding (eindtermen en vaardigheden) staan beschreven in de Part 66. Dit is binnen heel Europa gelijk.


---

Noot aan de redactie,