GroenLinks Rotterdam

P E R S B E R I C H T

GroenLinks roept wethouder op te stoppen met ov-chipkaart

Rotterdam, 23 september 2008

GroenLinks-raadslid Arno Bonte roept de Rotterdamse verkeerswethouder Baljeu vandaag in een brief op te stoppen met de ov-chipkaart. 'Rotterdam heeft zich ooit opgeworpen als proeftuin voor de ov-chipkaart. Dat was moedig. Maar nu de ov-chipkaart niet blijkt te werken moeten we óók moedig zijn en de stekker eruit durven te trekken', schrijft hij.

Brief aan wethouder Baljeu

Rotterdam 23 september 2008

Geachte wethouder Baljeu, beste Jeannette,

Ik heb me verbaasd over het voornemen van de Stadsregio Rotterdam om er bij de staatssecretaris op aan te dringen om de strippenkaart begin volgend jaar af te schaffen in de Rotterdamse metro. Dat terwijl de ov-chipkaart zijn motto 'het leven wordt steeds gemakkelijker' nog lang niet heeft waargemaakt.

De problemen lijken zich eerder op te stapelen en het draagvlak voor de kaart brokkelt langzaam weg: begin dit jaar kraakten hackers de beveiliging van de chip, het College Bescherming Persoonsgegevens heeft nog steeds forse kritiek op het gebrek aan privacybescherming en gisteren stapten vijf consumentenorganisaties uit het overleg over de ov-chipkaart omdat ze geen vertrouwen meer hebben in een goede afloop.

Ook op ov-chipklacht.nl, het ov-meldpunt van GroenLinks, stromen de klachten over de ov-chipkaart nog steeds binnen. De top 10 van onopgeloste problemen:


1. Borg van 4 euro kwijt
Het komt nog steeds regelmatig voor dat reizigers hun borg van 4 euro kwijtraken omdat het in- of uitchecken door het systeem niet goed wordt geregistreerd.


2. Filevorming bij poortjes
In het bijzonder op de drukke stations (bijvoorbeeld station Beurs, Rotterdam Alexander en Schiedam Centrum) komt het in de spits regelmatig voor dat er lange wachtrijen voor poortjes staan.


3. Gevaarlijke poortjes
Vooral oude mensen en mensen die slecht ter been zijn ervaren soms levensgevaarlijke situaties als ze klem komen te zitten tussen poortjes, of de poortjes in hun gezicht dichtslaan. Mensen met een rolstoel of kinderwagen hebben ook grote moeite de poortjes te passeren.


4. Verhoging ritprijs
Ondanks de belofte dat de prijzen ongeveer gelijk zouden blijven, lijkt er toch een gemiddelde prijsstijging van tussen de 20 en 30 procent te zijn. Soms is er zelfs sprake van prijsstijgingen tot 200 procent.


5. Geblokkeerde chipkaart
Reizigers melden dat chipkaarten soms om onverklaarbare redenen worden geblokkeerd.


6. Dubbel opstaptarief
Reizigers van Connexxion, Arriva of andere vervoerders die alleen de strippenkaart gebruiken, betalen dubbel opstaptarief als ze bij de RET alleen kunnen betalen met de ov-chipkaart.


7. Abonnementszone niet herkend
Abonnementhouders ervaren problemen als ze buiten hun abonnementszone reizen. Dan worden in enkele gevallen niet alleen de kosten van buiten die zone in rekening gebracht, maar ook van kilometers binnen de zone waar ze wel een abonnement voor hebben.


8. Verdwijnen retourtje
De mogelijkheid die de strippenkaart biedt om binnen 1 uur voor de prijs van een enkele reis heen en weer te reizen komt met de ov-chipkaart te vervallen. Het '1 uur retourtje' wordt met de ov-chipkaart dus twee keer zo duur. Ook bij de NS komen de voordelige retourtarieven te vervallen.


9. Verkeerd vertrek- of eindstation
Reizigers ervaren soms dat er een verkeerd vertrek- of eindstation op het reisoverzicht staat vermeld. De ritkosten zijn daardoor meestal hoger. Vaak betreft het stations waar de reiziger helemaal niet is geweest.


10. Vervallen binnenstedelijk reistarief
De ov-chipkaart rekent op binnenstedelijke treinritten (bijvoorbeeld van Rotterdam Centraal naar Rotterdam Alexander) het dure NS-tarief in plaats van het veel goedkopere stadsvervoerstarief.

Wordt het nog wat met de ov-chipkaart? Ik vrees van niet. Als het nu nog niet is gelukt om basale problemen op te lossen, wanneer lukt het dan wel? De kern van het probleem is dat we zitten opgescheept met een chip die gebaseerd is op een technologie van 15 jaar oud en met een systeem dat ontworpen is naar de wensen van de vervoersbedrijven en niet voor het gebruikersgemak van de reizigers. Dat leidt tot hoge kosten en structurele problemen.

Rotterdam heeft zich ooit opgeworpen als proeftuin voor de ov-chipkaart. Dat was moedig. Maar nu de ov-chipkaart niet blijkt te werken moeten we óók moedig zijn en de stekker eruit durven te trekken.

Ik doe een dringend beroep op u in het belang van de reizigers van Rotterdam: stop met de invoering van de ov-chipkaart en pleit bij de staatssecretaris om op zoek te gaan naar een elektronisch betalingssysteem dat het openbaar vervoer wél gebruiksvriendelijker maar niét duurder maakt.

Met vriendelijke groet,

Arno Bonte
Raadslid GroenLinks Rotterdam


---

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Arno Bonte Raadslid GroenLinks Rotterdam 06 - 247 59 207