Groen!
Brussel, 23 september 2008
10 feiten: waarom het Saeftinghedok de verkeerde keuze is
Met deze 10 feiten wil Vlaams Volksvertegenwoordiger Jos Stassen de
uitspraken van Eddy Bruyninckx, afgevaardigd bestuurder van het
Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen weerleggen. Bruynincks pleit er
o.m. voor dat het Saeftinghedok tegen 2015 open zou moeten gaan en
claimt dat ook bedrijven daar al vandaag naar vragen.
1. In 2007 werd ongeveer een kwart van de capaciteit van het
Deurganckdok gebruikt. Er kunnen dus nog heel wat containers van en
naar het Deurganckdok gevoerd worden
2. Als je de totale containercapaciteit van de Antwerpse haven
bekijkt, werd in 2007 maar de helft benut.
3. Iedereen is het erover eens dat de trafiekgroei van containers de
volgende jaren, ook in economisch gunstige omstandigheden, opmerkelijk
lager zal zijn dan de voorbije jaren.
4. De huidige economische toestand zorgt ervoor dat reders nu al hun
bestellingen en inzet van containerschepen neerwaarts bijstellen. De
economische winst van investeringen in containerinfrastructuur is dus
heel onzeker.
5. Het voorbije decennium zijn de technische ontwikkelingen van
containerterminals gigantisch geëvolueerd. De ruimteproductiviteit
(containers die per ha behandeld kunnen worden) is enorm gestegen en
zal in de toekomst nog stijgen. Met een jaarlijkse stijging van de
ruimteproductiviteit van 2% kunnen we tot 2030 de meest optimistische
groeiprognose aan.
6. De economisch toegevoegde waarde van de containertrafiek is te
beperkt. Slechts een kleine minderheid van de containers wordt verder
behandeld. Studiebureaus berekenen dat tegen 2015 in Europa slechts
50% van de containertrafiek zal bestaan uit in- en uitvoer, 30% zal
transshipment zijn (overslag op zee zonder behandeling) en 20% zullen
lege containers zijn, want bijvoorbeeld China voert veel meer uit dan
in.
7. De toegevoegde werkgelegenheid van de containertrafiek is vrij
beperkt. Volgens de Economische Ontwikkelingsstudie - de studie
waarmee men de noodzaak van het Saeftinghedok wil aantonen - zal de
directe en indirecte werkgelegenheid samen in de Antwerpse haven in
2030 ( met grote investeringen in containerinfrastructuur zoals
Deurganckdok en Saeftinghedok!) nog op het niveau van 2020 zitten.
8. Als alle plannen in Vlaanderen en Nederland voor nieuwe
containerterminals - Saeftinghedok in Antwerpen, Tweede Maasvlakte in
Rotterdam en investeringen in Vlissingen - worden uitgevoerd, hebben
we in de lage landen in 2020 een overcapaciteit van 2 keer het
Deurganckdok.
9. Onze wegen zitten nu al dicht en de `modal shift' van wegvervoer
naar vervoer per spoor of over binnenwateren gaat heel traag. Kiezen
voor nog meer containervervoer over de weg is maatschappelijk niet
draagbaar en economisch heel nadelig. Economische activiteiten met een
beperkte meerwaarde zouden wel eens een negatieve invloed kunnen
hebben op de vestiging en ontwikkeling van activiteiten met een hoge
meerwaarde. Vandaag waarschuwen vooraanstaande economisten al voor een
`crowding out'.
10. De lucht- en leefkwaliteit staat vandaag al zwaar onder druk. Nu
is al duidelijk dat we tegen 2020 de Europese normen inzake fijn stof
niet zullen halen. Opteren voor Vlaanderen als distributieland is
kiezen voor een nog grotere gezondheidsrisico's. Trouwens vandaag al
zit België bij de slechtste score van heel de EU.
Kortom, de enige duurzame economische havenontwikkeling is een
duurzame ecologische havenontwikkeling.
Jos Stassen
Vlaams volksvertegenwoordiger