Groen!

Brussel, 23 september 2008

10 feiten: waarom het Saeftinghedok de verkeerde keuze is

Met deze 10 feiten wil Vlaams Volksvertegenwoordiger Jos Stassen de uitspraken van Eddy Bruyninckx, afgevaardigd bestuurder van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen weerleggen. Bruynincks pleit er o.m. voor dat het Saeftinghedok tegen 2015 open zou moeten gaan en claimt dat ook bedrijven daar al vandaag naar vragen.


1. In 2007 werd ongeveer een kwart van de capaciteit van het Deurganckdok gebruikt. Er kunnen dus nog heel wat containers van en naar het Deurganckdok gevoerd worden
2. Als je de totale containercapaciteit van de Antwerpse haven bekijkt, werd in 2007 maar de helft benut.
3. Iedereen is het erover eens dat de trafiekgroei van containers de volgende jaren, ook in economisch gunstige omstandigheden, opmerkelijk lager zal zijn dan de voorbije jaren.
4. De huidige economische toestand zorgt ervoor dat reders nu al hun bestellingen en inzet van containerschepen neerwaarts bijstellen. De economische winst van investeringen in containerinfrastructuur is dus heel onzeker.
5. Het voorbije decennium zijn de technische ontwikkelingen van containerterminals gigantisch geëvolueerd. De ruimteproductiviteit (containers die per ha behandeld kunnen worden) is enorm gestegen en zal in de toekomst nog stijgen. Met een jaarlijkse stijging van de ruimteproductiviteit van 2% kunnen we tot 2030 de meest optimistische groeiprognose aan.
6. De economisch toegevoegde waarde van de containertrafiek is te beperkt. Slechts een kleine minderheid van de containers wordt verder behandeld. Studiebureaus berekenen dat tegen 2015 in Europa slechts 50% van de containertrafiek zal bestaan uit in- en uitvoer, 30% zal transshipment zijn (overslag op zee zonder behandeling) en 20% zullen lege containers zijn, want bijvoorbeeld China voert veel meer uit dan in.
7. De toegevoegde werkgelegenheid van de containertrafiek is vrij beperkt. Volgens de Economische Ontwikkelingsstudie - de studie waarmee men de noodzaak van het Saeftinghedok wil aantonen - zal de directe en indirecte werkgelegenheid samen in de Antwerpse haven in 2030 ( met grote investeringen in containerinfrastructuur zoals Deurganckdok en Saeftinghedok!) nog op het niveau van 2020 zitten.
8. Als alle plannen in Vlaanderen en Nederland voor nieuwe containerterminals - Saeftinghedok in Antwerpen, Tweede Maasvlakte in Rotterdam en investeringen in Vlissingen - worden uitgevoerd, hebben we in de lage landen in 2020 een overcapaciteit van 2 keer het Deurganckdok.
9. Onze wegen zitten nu al dicht en de `modal shift' van wegvervoer naar vervoer per spoor of over binnenwateren gaat heel traag. Kiezen voor nog meer containervervoer over de weg is maatschappelijk niet draagbaar en economisch heel nadelig. Economische activiteiten met een beperkte meerwaarde zouden wel eens een negatieve invloed kunnen hebben op de vestiging en ontwikkeling van activiteiten met een hoge meerwaarde. Vandaag waarschuwen vooraanstaande economisten al voor een `crowding out'.
10. De lucht- en leefkwaliteit staat vandaag al zwaar onder druk. Nu is al duidelijk dat we tegen 2020 de Europese normen inzake fijn stof niet zullen halen. Opteren voor Vlaanderen als distributieland is kiezen voor een nog grotere gezondheidsrisico's. Trouwens vandaag al zit België bij de slechtste score van heel de EU.

Kortom, de enige duurzame economische havenontwikkeling is een duurzame ecologische havenontwikkeling.

Jos Stassen Vlaams volksvertegenwoordiger