Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 23 september 2008 - Ons kenmerk Uw kenmerk VENW/DGMo-2008/ 787 2070826540 Onderwerp
Kamervragen

Geachte voorzitter,

Hiermee beantwoord ik de vragen die het lid Roemer en het lid Koopmans van uw Vaste Commissie van Verkeer en Waterstaat hebben gesteld over de nieuwbouw van het verkeersleidingsysteem door ProRail. Gezien de inhoudelijke samenhang van de vragen, beantwoord ik de vragen in één brief.

Vragen van lid Roemer:

1. Wat is uw mening over het bericht dat ProRail zelf de nieuwbouw van het verkeersleidingssysteem voor zijn rekening gaat nemen?


1. Er is sprake van een misverstand. ProRail heeft een raamcontract afgesloten met Atos Origin om bepaalde onderdelen van het verkeersleidingsysteem te vervangen. ProRail heeft besloten om geen opdrachten meer aan Atos Origin te verstrekken. In eigen beheer zal ProRail nu een aantal componenten bouwen. Hiervoor zal ProRail gebruikmaken van kennis die inmiddels in eigen huis is en externe leveranciers inhuren. Ik vind het een goed idee dat ProRail hierbij eigen opgebouwde expertise inzet en deze zonodig aanvult met externe inhuur voor softwarebouw.


2. Kunt u uiteenzetten waarom Atos Origin onder haar contract om dit systeem te bouwen uit kon komen? Kunt u uiteenzetten welke boeteclausules er zijn binnen het contract met Atos Origin in het geval zij zouden afhaken? Heeft ProRail het contract opgezegd of heeft Atos Origin dit gedaan?

Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71

Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95 bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

VENW/DGMo-2008/ 787


2. ProRail heeft een raamcontract afgesloten met Atos Origin voor de ontwikkeling van componenten van het verkeersleidingsysteem. ProRail zal geen nieuwe deelopdrachten aan Atos Origin verstrekken. Voor ProRail zijn er ook geen negatieve financiële consequenties voor de verstrekte deelopdrachten.


3. Is het waar dat de schadepost voor ProRail zo'n vijf miljoen euro bedraagt, vanwege de opgelopen vertraging en de benodigde doorstartkosten? Kunt u uiteenzetten hoe deze kosten precies zijn opgebouwd?

3. Nee, de financiële consequentie voor het vervolgtraject bedraagt 3,5 mln. voor ProRail. Deze kosten bestaan onder meer uit opgelopen vertraging van de opdrachten en het opbouwen van een nieuw ontwikkelteam (zowel intern ProRail als externe leveranciers). ATOS zal geen vervolgopdrachten meer tegen het in het raamcontract overeengekomen tarief uitvoeren. Ten aanzien van de verstrekte deelopdrachten heeft ProRail ATOS wel kunnen houden aan het contract. De vertraging bedraagt, volgens ProRail, 6 maanden.


4. Kunt u uiteenzetten waarom ProRail nu bezig is met het ontwikkelen van een ICT-tak? In hoeverre is hier behoefte aan binnen deze concurrerende sector?

4. ProRail is niet bezig met het ontwikkelen van een ICT tak. ProRail heeft eerder al de Bedrijfseenheid ICT-Services gevormd. Deze bedrijfseenheid is opgezet om regie te kunnen voeren op systeemontwikkeling. Zie verder onder 1.


5. Kunt u uiteenzetten in hoeverre ProRail hierbij lering zal trekken uit ervaringen van andere landen?

5. ProRail werkt samen met vervoerders, infrabeheerders, leveranciers en andere partijen op Internationaal niveau. Hierbij streeft ProRail er naar om in het werkveld van verkeersleiding, zoveel als mogelijk te profiteren van kennis uit andere landen. Zoals ProRail heeft aangegeven in reactie op de onderzoeken van McKinsey kijkt ProRail actief naar mogelijkheden van (her)gebruik van bestaande en nieuwe systemen uit andere landen, of bestaande oplossingen die in de markt aanwezig zijn.


6. Acht u het verstandig dat ProRail steeds meer zelf gaat ontwikkelen?

6. Zie onder 1.


7. Kunt u uiteenzetten waarom het nu nodig is dat ProRail weer meer kennis gaat ontwikkelen in eigen huis? Is hierbij sprake van een trendbreuk, nadat voorheen juist steeds meer overgelaten werd aan externe partijen en externe inhuur? Kunt u dit toelichten?

7. Zie onder 1.


---

VENW/DGMo-2008/ 787

Vragen van lid Koopmans:

1. Kent u de berichten "Nieuwbouw Prorail-systeem ontspoort" 1) en "V&W laat ICT-beleid Prorail even met rust"? 2)


1. Ja.


2. Is het waar dat de leverancier van het nieuwe systeem voor verkeersleiding is gestopt met de ontwikkeling hiervan? Is er als gevolg hiervan inderdaad sprake van vertraging en extra kosten bij de oplevering van dit systeem? Zo ja, van hoeveel vertraging en hoeveel extra kosten is er sprake?


2. Zie de antwoorden op vragen 1 en 3 van Lid Roemer.


3. Is het waar dat uw ministerie zich niet met de gang van zaken bij ProRail bemoeit en pas aan de bel trekt als `er ICT-problemen ontstaan die de continuïteit en de veiligheid van het spoorverkeer in gevaar brengen'?

3. Nee, dat is niet waar. De voortgang en uitvoering van projecten volg ik via kwartaalrapportages. In het kader van outputsturing richt ik mij op indicatoren als beschikbaarheid en betrouwbaarheid van de spoorinfrastructuur. Als de prestaties achterblijven dan zal ik nader overleg voeren met ProRail. Het is aan ProRail om invulling te geven aan de wijze waarop de prestaties bereikt worden.


4. Bent u van mening dat een nieuw ICT-systeem voor verkeersleiding hard nodig is om de continuïteit op het spoor te garanderen en het beleidsdoel van 5% extra reizigersgroei op het spoor te accommoderen?

4. Nee, die mening ben ik niet toegedaan, de nieuwe componenten voor het verkeersleidingsysteem zijn niet nodig om de continuïteit op het spoor te garanderen of de
5% reizigersgroei te accommoderen.

5. Op welke wijze zorgt u voor waarborgen dat de oplevering van nieuwe systemen tijdig plaatsvindt, zodat de vervoerders en de reizigers op zo kort mogelijke termijn kunnen beschikken over een spoorweginfrastructuur zonder vermijdbare verstoringen?

5. Volgens ProRail is er in dit specifieke geval van vervanging van componenten van het verkeersleidingsysteem, geen directe impact op de dagelijkse operatie. Het project vervangt op middellange termijn bestaande componenten. Zolang het nieuwe onderdeel niet gereed is, blijft het bestaande onderdeel operationeel. ProRail is verantwoordelijk voor de ICT- systemen. De ingezette maatregelen zijn voor mij vooralsnog voldoende waarborg voor tijdige oplevering.


6. Op welke wijze zorgt u ervoor dat het tijdig duidelijk wordt indien extra maatregelen nodig mochten zijn om het beleidsdoel van 5% extra reizigersgroei op het spoor te bereiken?


---

VENW/DGMo-2008/ 787

6. Eind 2009 wordt een tussenbalans van de uitvoering van het actieplan uitgevoerd. Dan zal worden bekeken of de uitvoering van de maatregelen goed verloopt (bijvoorbeeld ten aanzien van de planning en / of samenwerking met de betrokken partijen) en op welke wijze de groei zich ontwikkelt. Op grond van de uitkomsten van deze tussenbalans kan worden bepaald of de uitvoering van maatregelen kan worden voortgezet of dat bijsturing noodzakelijk is.


7. Op welke wijze zorgt u ervoor dat, áls er vertragingen in dergelijke projecten plaatsvinden, de duur van deze vertragingen en de impact hiervan tijdig bij u bekend zijn? Zijn hierdoor situaties als bij de A73, waarbij slechts enkele maanden voor de geplande oplevering een vertraging van vele maanden aan het licht komt, onwaarschijnlijk bij ProRail?

7. Ik ontvang kwartaalrapportages van ProRail waarin de voortgang van dergelijke projecten vermeld staat. Zie hiervoor ook onder 3. ProRail draagt er zorg voor dat de impact op de treinenloop van eventuele vertragingen zoveel mogelijk wordt beperkt.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Camiel Eurlings


---