Consumentenbond
---
23 september 2008
Keuze voor groene stroom is nu vooral een imago-kwestie
Bij de huidige spelregels is de keuze voor groene stroom vooral een
imago kwestie. Consumenten denken een positieve bijdrage te leveren
aan het milieu door te kiezen voor groene stroom, maar dat is nu niet
het geval.
De internationale markt voor milieuvriendelijk opgewekte stroom
bestaat feitelijk uit twee losse markten: aan de ene kant de stroom
zelf en aan de andere kant de groencertificaten. Als een
energiebedrijf zo'n certificaat koopt, mag het zijn grijze stroom voor
een deel groen noemen. De buitenlandse groencertificaten zijn voor
spotprijzen te koop waardoor energiebedrijven die certificaten massaal
kopen, zonder dat ze zelf extra groene stroom produceren.
Voortouw
Willen consumenten door de keuze voor `groen' werkelijk aan de
vergroening van de samenleving bijdragen, dan moet de overheid de
spelregels voor groencertificaten wijzigen. Het Europees Parlement
gaat daartoe het voortouw nemen. Als de plannen doorgaan zal groene
energie duurder worden, maar in tegenstelling tot nu hebben klanten
dan wel een eerlijke keus.
Het televisieprogramma Tros Radar heeft in de uitzending van 22
september aandacht besteed aan groene stroom. De Consumentenbond heeft
daarbij toegelicht hoe de markt voor groene stroom nu in elkaar zit en
wat er moet veranderen. Klik hier voor de reportage.
---