Consumentenbond


---

23 september 2008

Keuze voor groene stroom is nu vooral een imago-kwestie

Bij de huidige spelregels is de keuze voor groene stroom vooral een imago kwestie. Consumenten denken een positieve bijdrage te leveren aan het milieu door te kiezen voor groene stroom, maar dat is nu niet het geval.

De internationale markt voor milieuvriendelijk opgewekte stroom bestaat feitelijk uit twee losse markten: aan de ene kant de stroom zelf en aan de andere kant de groencertificaten. Als een energiebedrijf zo'n certificaat koopt, mag het zijn grijze stroom voor een deel groen noemen. De buitenlandse groencertificaten zijn voor spotprijzen te koop waardoor energiebedrijven die certificaten massaal kopen, zonder dat ze zelf extra groene stroom produceren.

Voortouw

Willen consumenten door de keuze voor `groen' werkelijk aan de vergroening van de samenleving bijdragen, dan moet de overheid de spelregels voor groencertificaten wijzigen. Het Europees Parlement gaat daartoe het voortouw nemen. Als de plannen doorgaan zal groene energie duurder worden, maar in tegenstelling tot nu hebben klanten dan wel een eerlijke keus.

Het televisieprogramma Tros Radar heeft in de uitzending van 22 september aandacht besteed aan groene stroom. De Consumentenbond heeft daarbij toegelicht hoe de markt voor groene stroom nu in elkaar zit en wat er moet veranderen. Klik hier voor de reportage.
---