-Ontevreden consument wijkt uit naar internetwinkel-

23/09/2008 16:21

MarketResponse Nederland BV


-Ontevreden consument wijkt uit naar internetwinkel-

Top-10 meest klantvriendelijke bedrijven van Nederland bekend

Leusden, 23 september 2008 - Bedrijven zijn onvoldoende in staat om de consument te verrassen en in te spelen op de wensen van de klant. Voor de drukbezette consument is niet het persoonlijke contact, maar het vermogen om de klant zo snel en efficiënt mogelijk te bedienen bepalend. Van de Nederlandse consumenten kan 59% geen klantvriendelijk bedrijf noemen. Dat blijkt uit onderzoek door MarketResponse onder 3.000 consumenten naar het meest klantvriendelijke bedrijf. De tien genomineerden zijn Albert Heijn, ANWB, Bol.com, C1000, Hema, Ikea, Jumbo, Plus, Rabobank en Wehkamp.nl.

Beloftes nakomen, bereikbaarheid, fouten oplossen en vriendelijk personeel zijn voor consumenten belangrijke waarden in de beoordeling van de meest klantvriendelijke bedrijven. Een jury van tien consumenten bepaalt uiteindelijk welke organisatie het meest klantvriendelijke bedrijf van 2008 is. Het oordeel van de jury is gebaseerd op drie criteria: een winkelbezoek, een vraag aan de klantenservice en een beoordeling van de communicatie-uitingen. Op 30 september 2008 wordt de winnaar bekend gemaakt.

Volgens Cris Donze, expert klantmanagement bij MarketResponse, is de opkomst van internetbedrijven kenmerkend voor de tekortkomingen in het fysieke klantcontact. Omdat bedrijven hun klanten niet meer weten te verrassen op de hierboven genoemde waarden, wijkt de consument uit naar internetwinkels waar men wel aan de verwachting voldoet. Sites zoals Bol.com en Wehkamp.nl hebben een plaats in de top-10 veroverd. De drukbezette consument ervaart het kopen op internet als een goed alternatief voor de traditionele winkel. 'Consumenten geven aan dat deze organisaties snelheid, overzichtelijkheid, gemak en een goede structuur hoog in het vaandel hebben staan. Aspecten die het keuzeproces vergemakkelijken en de keuzestress verminderen', aldus Donze.

Uitreiking meest klantvriendelijke bedrijf

Op 30 september wordt tijdens een evenement in Leusden het meest klantvriendelijke bedrijf van Nederland bekend gemaakt. Tijdens het evenement bieden sprekers inzicht in de voorwaarden die nodig zijn om het meest klantvriendelijke bedrijf van Nederland te worden. Ook wordt nader ingegaan op de betekenis van klantvriendelijkheid in de ogen van de consument. Het onderzoek en evenement zijn een initiatief van MarketResponse en Egbert Jan van Bel, auteur van het boek 'Klote Klanten'. Meer informatie over de uitreiking is te vinden op de website van MarketResponse (www.marketresponse.nl).

Over MarketResponse

MarketResponse is één van de grootste onafhankelijke research consultancy bureaus van Nederland. Op basis van fact based research helpt MarketResponse haar klanten om een maximaal rendement te halen uit het managen van klanten, medewerkers, portfolio en communicatie. Doel is om de bedrijfsdoelstellingen te realiseren.





http://www.marketresponse.nl