abcdefgh
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
23 september 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGMo-2008/1568 2070828310
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij zend ik u mijn antwoorden op de vragen van het lid Samsom over internet in
de trein.
1. Bent u op de hoogte van de inhoud van het artikel `Wél internetten in de trein bij
Connexxion'? (De Telegraaf, 14 augustus 2008)
1. Ja.
2. Kunt u verklaren waarom het Connexxion, zonder subsidie, wel lukt om draadloos
internet in de trein mogelijk te maken, terwijl de NS dat niet voor elkaar krijgt,
ondanks het feit dat daarvoor extra geld beschikbaar is gesteld middels het
amendement Samsom? (Kamerstuk 31 200 A, nr. 38)
2. Ik heb hierover navraag gedaan bij NS en Connexxion.
NS vermoedt dat de vloot van Connexxion kleiner is en het bedrijf heeft gekozen
voor de implementatie van een zogenaamde single solution, dat wil zeggen
uitsluitend internet in de trein, terwijl NS dit wil combineren met
informatieschermen in de trein (voor beide is data-verkeer nodig). Hierdoor is de
omvang van de investering en de technische complexiteit bij Connexxion volgens
NS relatief beperkt en hoeft er geen aanbestedingstraject gevolgd te worden.
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGMo-2008/1568
Connexxion meldt dat men een bestaand systeem heeft gekocht en dit in de
treinen heeft gemonteerd. De investering bedroeg enkele duizenden euro's per
trein. (Daarnaast zijn er uiteraard ook kosten verbonden aan het gebruik van
internet in de trein. Als de vervoerder deze dienst gratis aan de reizigers aanbiedt,
zijn deze kosten voor de vervoerder. Connexxion heeft daarom het gebruik
enigszins beperkt.)
3. Bent u bereid de NS ertoe te bewegen snel met de installatie van internet te
starten? Zo ja welke stappen heeft u daartoe al ondernomen en gaat u nog
ondernemen?
3. Ja, ik ben bereid om al het mogelijke te doen om NS ertoe te bewegen snel met de
installatie van internet te starten.
Sinds januari 2008 is dit onderwerp regelmatig aan de orde geweest in overleggen
van mijn ambtenaren met NS. De wens van uw Kamer is daarbij herhaaldelijk
onder de aandacht van NS gebracht.
De technische complexiteit en de omvang van de investering zijn bij NS redenen
geweest voor een langduriger proces. NS heeft besloten tot een onderzoeksfase
waarin wordt onderzocht welke oplossingen de markt kan bieden. NS wil niet
zonder de markt te raadplegen, overgaan tot het overhaast invoeren van een
single solution.
Recent heeft NS gemeld dat er een markconsultatie is uitgevoerd die heeft
opgeleverd dat er tien geïnteresseerde partijen zijn. In oktober volgt
besluitvorming binnen de directie ten aanzien van het (technische en financiële)
pad dat NS kiest. Afhankelijk voor welke uitwerking gekozen wordt, volgt dan wel
of geen Europese aanbesteding.
Op mijn verzoek heeft NS toegezegd vóór de begrotingsbehandeling uitsluitsel te
geven. Waarschijnlijk komt er al in oktober duidelijkheid.
Uiteraard zal ik de voortgang van NS nauwgezet blijven volgen. Maar noch wet-
en regelgeving, noch de vervoerconcessie biedt mij de mogelijkheid NS te dwingen
(al of niet gebruik makend van de beschikbare 15 mln) internet in de trein te
realiseren.
4. Kunt u aangeven vanaf wanneer reizigers gebruik kunnen maken van draadloos
internet in de NS-treinen?
4. NS meldt dat het niet mogelijk is op dit moment een inschatting te doen van het
moment waarop NS de treinen heeft voorzien van internet. Dit hangt af van de
complexiteit van het gekozen pad en daarmee samenhangende snelheid waarmee
het ingebouwd kan worden.
---
VENW/DGMo-2008/1568
Ik bericht u, zoals gezegd, voor de begrotingsbehandeling nader.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat