UMC Utrecht
Online contact met patiënten
Het UMC Utrecht heeft een Psychiatrieportaal ontwikkeld waarmee
patiënten met bijvoorbeeld depressieve klachten een deel van hun
behandeling online kunnen volgen. Zowel de patiënt als de psychiater
kunnen op een zelf gekozen moment en locatie contact opnemen met
elkaar.
Communicatie via dit portaal kan voor zowel patiënt als behandelaar
meerdere voordelen opleveren. Patiënt en behandelaar kunnen op eigen
tijd en plaats zich bezig houden met de behandeling. De patiënt is
niet meer afhankelijk van de beschikbaarheid van de behandelaar, maar
kan 24 uur per dag zijn niet-urgente vragen, bijvoorbeeld m.b.t.
herhaalrecepten, indienen. Dit alles kan de regie over zijn/ haar
eigen ziekteproces bevorderen. De behandelaar ervaart meer
flexibiliteit in de patiëntenzorg, omdat deze zelf kan beslissen
wanneer hij vragen beantwoord of andere zaken regelt, uiteraard binnen
een gestelde termijn.
Psychiatrieportaal biedt vele mogelijkheden
Binnen het Psychiatrieportaal kunnen e-consultberichten uitgewisseld
worden tussen psychiater en patiënt. De patiënt kan daarnaast
uitslagen van laboratoriumonderzoeken, voorgeschreven medicatie,
behandeladviezen en afspraken inzien en op verzoek van de arts een
digitaal dagboek bijhouden. Ook is het mogelijk op verzoek van de
psychiater een vragenlijst in te vullen. Deze functies geven de
behandelaar en de patiënt inzicht in het verloop van het ziektebeeld
en de rol van het medicatiebeleid hierin. Het portaal bevindt zich in
een beveiligde internetomgeving.
Voor nadere informatie:
UMC Utrecht, In- en Externe Communicatie
Linda Minnen en Ilse van Wijk,
tel. 088 7557483 (buiten kantoortijden via 088 7555555)
press@umcutrecht.nl
dinsdag 23 september 2008