UMC Utrecht


Online contact met patiënten

Het UMC Utrecht heeft een Psychiatrieportaal ontwikkeld waarmee patiënten met bijvoorbeeld depressieve klachten een deel van hun behandeling online kunnen volgen. Zowel de patiënt als de psychiater kunnen op een zelf gekozen moment en locatie contact opnemen met elkaar.

Communicatie via dit portaal kan voor zowel patiënt als behandelaar meerdere voordelen opleveren. Patiënt en behandelaar kunnen op eigen tijd en plaats zich bezig houden met de behandeling. De patiënt is niet meer afhankelijk van de beschikbaarheid van de behandelaar, maar kan 24 uur per dag zijn niet-urgente vragen, bijvoorbeeld m.b.t. herhaalrecepten, indienen. Dit alles kan de regie over zijn/ haar eigen ziekteproces bevorderen. De behandelaar ervaart meer flexibiliteit in de patiëntenzorg, omdat deze zelf kan beslissen wanneer hij vragen beantwoord of andere zaken regelt, uiteraard binnen een gestelde termijn.

Psychiatrieportaal biedt vele mogelijkheden
Binnen het Psychiatrieportaal kunnen e-consultberichten uitgewisseld worden tussen psychiater en patiënt. De patiënt kan daarnaast uitslagen van laboratoriumonderzoeken, voorgeschreven medicatie, behandeladviezen en afspraken inzien en op verzoek van de arts een digitaal dagboek bijhouden. Ook is het mogelijk op verzoek van de psychiater een vragenlijst in te vullen. Deze functies geven de behandelaar en de patiënt inzicht in het verloop van het ziektebeeld en de rol van het medicatiebeleid hierin. Het portaal bevindt zich in een beveiligde internetomgeving.

Voor nadere informatie:
UMC Utrecht, In- en Externe Communicatie
Linda Minnen en Ilse van Wijk,
tel. 088 7557483 (buiten kantoortijden via 088 7555555) press@umcutrecht.nl
dinsdag 23 september 2008