Gemeente Rotterdam

Als het aan de stadsregio Rotterdam ligt gaan de poortjes van het metrosysteem in de regio vanaf 29 januari 2009 alleen nog met een ov-chipkaart open.

Volgens portefeuillehouder Verkeer en Vervoer, Jeannette Baljeu, is er serieus naar de eisen van de consumentenorganisaties geluisterd en zijn de knelpunten opgelost. Ook de eisen van staatssecretaris Huizinga zijn volgens Baljeu ingevuld.

De consumentenorganisaties hebben in het verleden een aantal punten naar voren gebracht, waaraan moest worden voldaan voordat volgens hen de ov-chipkaart als enig betaalmiddel in de metro ingevoerd kon worden. Baljeu: Er is de laatste maanden hard gewerkt om de laatste puntjes op de i te zetten. We hebben volgens ons duidelijk uitgelegd welke oplossingen we voor de eisen van de diverse partijen hebben gevonden. De ov-chipkaart is voor de reiziger makkelijker en sneller. Het systeem is voor de reiziger eerlijker en het kost de reiziger gemiddeld niet meer. De tarieven voor een metrorit met de ov-chipkaart zijn gebaseerd op de prijs per kilometer. De abonnementen blijven voorlopig gebaseerd op het zonesysteem. Baljeu: Reizigers met een ster- of combinatieabonnement hoeven zich geen zorgen te maken. Als zij hun abonnementen op een ov-chipkaart laten zetten, blijven die in de metro gewoon geldig. Voor incidentele overstappers met een strippenkaart hebben we compensatie geregeld.

Fraude en privacy
Het probleem van fraude is volgens Baljeu niet aan de orde: Massale fraude is niet mogelijk. Iemand kan op dit moment alleen een kopie van je ov-chipkaart maken als die met zijn laptop achter je komt staan en dat valt natuurlijk wel erg op. De vervoersbedrijven hebben bovendien maatregelen genomen om eventuele dubbele kaarten in het systeem te herkennen. Financiële schade wordt vergoed volgens de al lang bestaande voorwaarden. Voor de reizigers is op de websites van de vervoersmaatschappijen alle informatie over het gebruik en de tarieven van de ov-chipkaart beschikbaar, met bijzondere aandacht voor ouderen en gehandicapten. Ook de aspecten rond privacy zijn nauwgezet bekeken. Nogmaals Baljeu: Daarover zijn landelijk afspraken gemaakt tussen de vervoerders en de staatssecretaris. De privacy is natuurlijk geregeld conform de wetgeving die daarvoor bestaat.

Poortjes kunnen dicht
Baljeu heeft staatssecretaris Huizinga verzocht per 29 januari 2009 de poortjes voor de strippenkaart te mogen sluiten. We zijn er klaar voor. Het systeem is stabiel. We hebben aan de eisen van de staatssecretaris en de consumentenorganisaties voldaan. Als de staatssecretaris ons voor half oktober het groene licht geeft, hebben we ongeveer 3 maanden nodig om onze reizigers op de verandering te kunnen voorbereiden en het systeem voor de strippenkaart af te sluiten, aldus Baljeu. Wat mij betreft kan het metrosysteem voor de strippenkaart dicht, maar de staatssecretaris is natuurlijk degene die daarover het finale besluit neemt.

Bron: Bestuursdienst, 23-09-2008