Als het aan de stadsregio Rotterdam ligt gaan de poortjes van het
metrosysteem in de regio vanaf 29 januari 2009 alleen nog met een
ov-chipkaart open.
Volgens portefeuillehouder Verkeer en Vervoer, Jeannette Baljeu, is er
serieus naar de eisen van de consumentenorganisaties geluisterd en
zijn de knelpunten opgelost. Ook de eisen van staatssecretaris
Huizinga zijn volgens Baljeu ingevuld.
De consumentenorganisaties hebben in het verleden een aantal punten
naar voren gebracht, waaraan moest worden voldaan voordat volgens hen
de ov-chipkaart als enig betaalmiddel in de metro ingevoerd kon
worden. Baljeu: Er is de laatste maanden hard gewerkt om de laatste
puntjes op de i te zetten. We hebben volgens ons duidelijk uitgelegd
welke oplossingen we voor de eisen van de diverse partijen hebben
gevonden. De ov-chipkaart is voor de reiziger makkelijker en sneller.
Het systeem is voor de reiziger eerlijker en het kost de reiziger
gemiddeld niet meer. De tarieven voor een metrorit met de ov-chipkaart
zijn gebaseerd op de prijs per kilometer. De abonnementen blijven
voorlopig gebaseerd op het zonesysteem. Baljeu: Reizigers met een
ster- of combinatieabonnement hoeven zich geen zorgen te maken. Als
zij hun abonnementen op een ov-chipkaart laten zetten, blijven die in
de metro gewoon geldig. Voor incidentele overstappers met een
strippenkaart hebben we compensatie geregeld.
Fraude en privacy
Het probleem van fraude is volgens Baljeu niet aan de orde: Massale
fraude is niet mogelijk. Iemand kan op dit moment alleen een kopie van
je ov-chipkaart maken als die met zijn laptop achter je komt staan en
dat valt natuurlijk wel erg op. De vervoersbedrijven hebben bovendien
maatregelen genomen om eventuele dubbele kaarten in het systeem te
herkennen. Financiële schade wordt vergoed volgens de al lang
bestaande voorwaarden. Voor de reizigers is op de websites van de
vervoersmaatschappijen alle informatie over het gebruik en de tarieven
van de ov-chipkaart beschikbaar, met bijzondere aandacht voor ouderen
en gehandicapten. Ook de aspecten rond privacy zijn nauwgezet bekeken.
Nogmaals Baljeu: Daarover zijn landelijk afspraken gemaakt tussen de
vervoerders en de staatssecretaris. De privacy is natuurlijk geregeld
conform de wetgeving die daarvoor bestaat.
Poortjes kunnen dicht
Baljeu heeft staatssecretaris Huizinga verzocht per 29 januari 2009 de
poortjes voor de strippenkaart te mogen sluiten. We zijn er klaar
voor. Het systeem is stabiel. We hebben aan de eisen van de
staatssecretaris en de consumentenorganisaties voldaan. Als de
staatssecretaris ons voor half oktober het groene licht geeft, hebben
we ongeveer 3 maanden nodig om onze reizigers op de verandering te
kunnen voorbereiden en het systeem voor de strippenkaart af te
sluiten, aldus Baljeu. Wat mij betreft kan het metrosysteem voor de
strippenkaart dicht, maar de staatssecretaris is natuurlijk degene die
daarover het finale besluit neemt.
Bron: Bestuursdienst, 23-09-2008
Gemeente Rotterdam