Witteveen en Bos
Ro-Ro-kade Eemshaven
Witteveen+Bos is sinds 2004 intensief betrokken bij de uitbreiding van
de Eemshaven. Onderdeel daarvan is de realisatie van de nieuwe
Ro-Ro-terminal voor de firma AG Ems. Deze firma is in 1976 begonnen
met een ferrylijn vanuit de Eemshaven naar het Waddeneiland Borkum. AG
Ems was daarmee een van de pioniers bij de ontwikkeling van de
bedrijvigheid in de Eemshaven.
Omdat de in 1985 geopende terminal in de Julianahaven te klein werd om
aan de vraag te voldoen, is besloten tot de bouw van een nieuwe
Ro-Ro-terminal. Witteveen+Bos heeft van AG Ems opdracht gekregen voor
het ontwerp, bestek, gunningadvies en de directievoering voor de
nieuwe Ro-Ro-kade. Deze kade is
gesitueerd aan de noordzijde van de nieuw gebaggerde Beatrixhaven en
is geschikt voor het ontvangen van ferrys en catamarans van maximaal
80 meter lang. De kerende hoogte van de kademuur bedraagt 13 meter en
het getij bedraagt circa 3 meter.
Tijdsdruk
In verband met de geplande startdatum voor het uitbaggeren van het
havenbekken van de Beatrixhaven was slechts een zeer beperkte tijd
beschikbaar voor ontwerp en uitvoering. Daarom heeft de opdrachtgever
besloten om gebruik te maken van een directieleverantie van de stalen
damwanden, combiwanden en meerpalen. De kade is in 2007 gebouwd en in
2008 officieel geopend door Koningin Beatrix.