Witteveen en Bos

Ro-Ro-kade Eemshaven

Witteveen+Bos is sinds 2004 intensief betrokken bij de uitbreiding van de Eemshaven. Onderdeel daarvan is de realisatie van de nieuwe Ro-Ro-terminal voor de firma AG Ems. Deze firma is in 1976 begonnen met een ferrylijn vanuit de Eemshaven naar het Waddeneiland Borkum. AG Ems was daarmee een van de pioniers bij de ontwikkeling van de bedrijvigheid in de Eemshaven.
Omdat de in 1985 geopende terminal in de Julianahaven te klein werd om aan de vraag te voldoen, is besloten tot de bouw van een nieuwe Ro-Ro-terminal. Witteveen+Bos heeft van AG Ems opdracht gekregen voor het ontwerp, bestek, gunningadvies en de directievoering voor de nieuwe Ro-Ro-kade. Deze kade is
gesitueerd aan de noordzijde van de nieuw gebaggerde Beatrixhaven en is geschikt voor het ontvangen van ferrys en catamarans van maximaal 80 meter lang. De kerende hoogte van de kademuur bedraagt 13 meter en het getij bedraagt circa 3 meter.

Tijdsdruk
In verband met de geplande startdatum voor het uitbaggeren van het havenbekken van de Beatrixhaven was slechts een zeer beperkte tijd beschikbaar voor ontwerp en uitvoering. Daarom heeft de opdrachtgever besloten om gebruik te maken van een directieleverantie van de stalen damwanden, combiwanden en meerpalen. De kade is in 2007 gebouwd en in 2008 officieel geopend door Koningin Beatrix.