Veen en Bouwmeester over operatiestop in zieknhuizen Lelystad en
Emmeloord
Antwoorden op kamervragen van Van der Veen en Bouwmeester over operatiestop
in zieknhuizen Lelystad en Emmeloord
Kamerstuk, 23 september 2008
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
CZ-K-U-2880494
23 september 2008
Antwoorden van minister Klink op de vragen van de Kamerleden Van der
Veen en Bouwmeester (PvdA) over operatiestop in ziekenhuizen Lelystad
en Emmeloord (2008Z02836/ 2080900510).
Vraag 1
Hebt u kennisgenomen van het bericht dat er voorlopig niet meer mag
worden geopereerd in de IJsselmeerziekenhuizen?
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Wanneer bent u door de Raad van Bestuur en/of de Raad van Toezicht op
de hoogte gesteld van de financiële problemen van het ziekenhuis en de
onveilige situatie op de Operatiekamer (OK)?
Antwoord 2
Op vrijdag 19 september heeft de voorzitter van de Raad van Toezicht
van de IJsselmeerziekenhuizen mij geïnformeerd over de financiële
problemen. Een melding over de onveilige situatie op de OK kreeg ik
van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) op maandag 15
september.
Vraag 3
Kunt u aangeven of de kwaliteit van zorg, het leveren van spoedeisende
zorg en de aanrijdtijden van ambulances in Flevoland door de
operatiestop in gevaar komen? Is de capaciteit van de omringende
ziekenhuizen volgens u voldoende om de problemen op te vangen?
Antwoord 3
Vorige week zijn afspraken gemaakt met de GGD Flevoland over het
overnemen van de acute en verloskundige zorg door de omliggende
ziekenhuizen binnen de wettelijke norm van 45 minuten. Ik heb hierbij
als voorwaarde gesteld dat het noodzakelijke ambulancevervoer voor
deze patiënten gegarandeerd moet zijn. Daarbij is ook afgesproken dat
voortdurend in de gaten wordt gehouden of de inzet van ambulances in
de praktijk daadwerkelijk voldoende is. De IGZ monitort de
aanrijtijden en de situatie in de omliggende ziekenhuizen scherp. In
de afgelopen dagen heeft de IGZ geen problemen geconstateerd. De IGZ
zal uiteraard ook de komende periode scherp toezicht blijven houden.
De verloskunde heeft in dit traject bijzondere aandacht. Ook op het
gebied van de verloskunde is gezorgd voor alternatieve
opvangmogelijkheden binnen de wettelijke norm van 45 minuten. Omdat er
een alternatief is, is plaatsing van een nood-OK-Unit volgens de IGZ
voor de acute zorg en de verloskunde op dit moment niet noodzakelijk.
Dit laat onverlet dat plaatsing wel wenselijk kan zijn. Uit de brieven
van de verloskundigen en de gynaecologen aan de IGZ begrijp ik dat zij
daar sterke voorkeur voor hebben. Het is belangrijk om te benadrukken
dat de IGZ plaatsing van een mobiele OK-unit niet heeft verboden. Als
partijen (ziekenhuizen, chirurgen, gynaecologen, verloskundigen,
kinderartsen, zorgverzekeraar) in gezamenlijk overleg en in afweging
van de verschillende problemen en mogelijkheden plaatsing van een
mobiele OK-unit het meest wenselijk achten, dan is dat hun
verantwoordelijkheid en hebben ze alle vrijheid om dat te regelen. De
IGZ zal dan toetsen of deze unit verantwoord gebruikt kan worden. Net
zoals de IGZ zal toetsen hoe de verloskunde verloopt als er géén unit
is en de zorg wordt uitbesteed naar de omliggende ziekenhuizen. De
komende tijd zullen de beroepsgroepen, ziekenhuizen en zorgverzekeraar
deze afwegingen moeten maken.
Vraag 4
Wat vindt u ervan dat de Raad van Bestuur van het ziekenhuis al in
april 2008 op de hoogte was van de onveilige situatie op de OK's,
waarna hij er niet in is geslaagd om de situatie te verbeteren? Is het
waar dat, nadat de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) de
operatiekamers onveilig heeft verklaard op 15 september 2008, de Raad
van Bestuur pas enkele dagen later is overgegaan tot sluiting van de
OK's? Wat vindt u hiervan?
Antwoord 4
Het is ontoelaatbaar dat deze problematiek al geruime tijd bekend was
bij de Raad van Bestuur, maar dat noch ten aanzien van de
luchtbehandeling, noch ten aanzien van het regelen en nakomen van het
gedrag gericht op infectiepreventie maatregelen zijn genomen door de
Raad van Bestuur of medisch specialisten. De heersende cultuur in het
ziekenhuis heeft verantwoorde zorg in de weg gestaan. Ik maak me hier
ernstige zorgen over en ben van mening dat het op non-actief stellen
van de voorzitter van de Raad van Bestuur daarom onvermijdelijk en
noodzakelijk was.
De Raad van Bestuur heeft de inspectie op 15 september verzekerd dat
beide OK-complexen met ingang van dinsdag 16 september buiten gebruik
zouden worden gesteld. Uiteindelijk is dit pas in de loop van woensdag
17 september gebeurd, mede onder druk van de Inspectie, die de Raad
van Toezicht heeft meegedeeld dat alsnog een bevel tot sluiting zou
worden gegeven, wanneer het ziekenhuis niet onmiddellijk zelf zijn
verantwoordelijkheid zou nemen.
Vraag 5
Welke concrete maatregelen zijn volgens u noodzakelijk om te kunnen
waarborgen dat Raden van Bestuur de noodzakelijke maatregelen nemen,
opdat operaties voldoen aan de kwaliteits- en veiligheidseisen?
Antwoord 5
De IGZ heeft het afgelopen weekend een rapport opgesteld over de
specifieke verbeterpunten en heeft mij dit gisteren - maandag 22
september - met een advies van de Inspecteur Generaal doen toekomen.
Ik heb de Raad van Bestuur en de Raad van Toezicht gisteren met een
officieel voornemen aangegeven dat ik deze week een aanwijzing zal
sturen. Ik verwacht op de kortst mogelijke termijn en uiterlijk 1
november 2008, een plan van aanpak voor het gehele ziekenhuis, dat
ingaat op drie onderdelen: het leveren van verantwoorde zorg, de
financiële situatie en de plannen voor toekomst in relatie tot de
gezondheidsvoorzieningen in de regio.
Vraag 6
Hoe beoordeelt u de financiële positie van de IJsselmeerziekenhuizen?
Wat vindt u van de uitlating van de bestuursvoorzitter dat "het
ziekenhuis langer doet met de apparatuur dan de leverancier
voorschrijft"? Hoe beoordeelt u, gezien de lang spelende problemen,
het bestuurlijk draagvlak van de Raad van Toezicht en de Raad van
Bestuur?
Antwoord 6
Ik vind de berichten over de financiële situatie ernstig. De
Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft inmiddels - in overleg met het
College Sanering Zorginstellingen (CSZ) - een deskundige benoemd die
de financiële situatie van het ziekenhuis onderzoekt.
Als het ziekenhuis langer doet met de apparatuur dan de leverancier
voorschrijft wordt niet voldaan aan de voorwaarden voor verantwoorde
zorg en handelt het ziekenhuis in strijd met de Kwaliteitswet
Zorginstellingen. Het ziekenhuis heeft, door problemen op vele
vlakken, patiënten onnodige en vermijdbare risico's laten lopen. Zie
ook het antwoord op vraag 4 en 5.
1) 'Stop op operaties in zeven onveilige OK's', de Volkskrant, 18
september 2008
Toelichting: deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen
terzake van het lid Agema
(PVV), ingezonden 19 september 2008 (vraagnummer 2008Z02783 /
2080900410)
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport