Stichting Kinderpostzegels Nederland
nieuws
Koningin Beatrix bestelt eerste kinderpostzegels 2008
Innovatieve actie 'Breng de kinderen naar de bedrijven' biedt kinderen
méér mogelijkheden kinderpostzegels en kaarten te verkopen
Koningin Beatrix bestelde op 23 september in Paleis Huis ten Bosch de
eerste kinderpostzegels en kaarten 2008 bij drie opeenvolgende
generaties kinderpostzegelverkopers. Na afloop introduceerde Stichting
Kinderpostzegels Nederland de actie 'Breng de kinderen naar de
bedrijven'. Een vernieuwend initiatief om schoolkinderen Koningin
Beatrix aanvullende mogelijkheden te geven voor het verkopen van
kinderpostzegels en kaarten.
Langs de deuren en naar de bedrijven
Dit jaar is het zestig jaar geleden dat schoolkinderen voor het eerst
langs de deuren gingen om kinderpostzegels en kaarten te verkopen. En
vanaf woensdag 24 september gaan opnieuw, voor de 60e keer dus,
240.000 kinderen van groep 7 en 8 op pad. Zij verkopen huis aan huis
kinderpostzegels en kaarten om zoveel mogelijk geld te verzamelen voor
kinderen die het moeilijk hebben. De week daarna, op maandag 29 en
dinsdag 30 september, organiseert Kinderpostzegels voor het eerst de
actie Breng de kinderen naar de bedrijven. "In huishoudens werken
partners steeds meer allebei. Kinderen treffen dan niemand thuis aan.
Daarom ontwikkelden wij samen met cms Derks Star Busmann een nieuwe
actie, in aanvulling op de huis-aan-huisactie. Wij brengen dit jaar de
kinderen naar een flink aantal bedrijven. Zo kunnen zij zich ook dáár
inzetten voor andere kinderen die het minder goed hebben", aldus
Nelleke Bakkeren-Voogt, directeur Stichting Kinderpostzegels
Nederland.
'Laat kinderen leren'
Goed onderwijs in een veilige omgeving is van doorslaggevend belang
voor de ontwikkeling van kinderen. Het thema van de
Kinderpostzegelactie is daarom dit jaar 'Laat kinderen leren'. Veel
kinderen willen of kunnen niet naar school. In Nederland zijn er
kinderen die zich onveilig voelen omdat ze gepest worden. Naar school
gaan is voor hen een dagelijks terugkerende straf. Kinderpostzegels
steunt met de opbrengst van de Kinderpostzegelactie de landelijke
uitrol van de prima anti-pestmethode (PRoefIMplementatie
Antipest-beleid) om pesten op school tegen te gaan.
In ontwikkelingslanden is onderwijs nog steeds niet vanzelfsprekend.
Er zijn wereldwijd meer dan 100 miljoen kinderen die niet naar school
kunnen. In Senegal bijvoorbeeld kunnen kinderen niet naar school omdat
ze moeten werken voor het gezinsinkomen of omdat er in hun dorp geen
school is. Kinderpostzegels maakt in samenwerking met de organisatie
enda in Senegal onderwijs voor deze kinderen mogelijk.