Europa Overleg 4 juni 2008
Beantwoording openstaande vragen Europa Overleg 4 juni 2008
Kamerstuk, 23 september 2008
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
IZ 2875233
23 september 2008
Tijdens het Algemeen Overleg van 4 juni 2008 over de WSBVC Raad van 10
juni 2008 heb ik aangegeven de Kamer schriftelijk te zullen informeren
over de stand van zaken met betrekking tot de electronische sigaret,
over het registratiesysteem van geneesmiddelen in relatie tot
onethische onderzoekspraktijken, alsmede over symptoomreclame voor
geneesmiddelen op internet.
Ik heb nog geen definitief standpunt ingenomen over de status van de
electronische sigaret. Ik hoop de Kamer hierover zo spoedig mogelijk
te kunnen informeren. In mijn antwoord op Kamervragen van de leden
Kant en Irrgang ben ik reeds uitgebreid ingegaan op het (Europese)
registratiesysteem van geneesmiddelen in relatie tot onethische
onderzoekspraktijken (Kamervragen met antwoord 2007-2008, nr. 3317,
blz. 6761). Onderstaand ga ik in op het punt van de symptoomreclame.
Symptoomreclame voor geneesmiddelen
Wanneer gesproken wordt over symptoomreclame dan gaat het om het onder
de aandacht brengen van medische klachten (symptomen) van het algemene
publiek. Wanneer een geneesmiddelenfabrikant een geneesmiddel voor een
bepaalde aandoening beschikbaar of in ontwikkeling heeft, is
symptoomreclame één van de marketingmethoden om hier publieke aandacht
voor te vragen. Dit is toegestaan binnen de huidige regelgeving en
jurisprudentie mits de fabrikant daarbij het geneesmiddel niet noemt.
Het Gerechtshof Arnhem heeft in 2003 (naar aanleiding van een campagne
over schimmelnagels) hierover een uitspraak gedaan. Symptoomreclame is
niet verboden en wordt op dit moment gezien als gezondheidsinformatie.
Ik vind het overigens niet per definitie verkeerd als via
symptoomreclame aandacht wordt gevraagd voor bepaalde medische
problemen waarvoor een behandeling mogelijk is. Het is vervolgens
altijd aan de behandelend arts om te bepalen hoe ernstig de klachten
zijn en of, en zo ja, welke behandeling is aangewezen. Een
behandeling, die ook niet-medicamenteus kan zijn, moet natuurlijk
zinvol zijn.
Internet maakt het mogelijk om snel veel informatie te verspreiden aan
grote groepen mensen. Internet wordt ook gebruikt voor
symptoomreclame. Zonder symptoomreclame te bagatelliseren, vind ik
symptoomreclame via internet momenteel niet het grootste probleem met
internet. Dat is naar mijn idee de illegale handel in
(nep)geneesmiddelen via internet. De Inspectie voor de Gezondheidszorg
heeft een beleid ingezet om de illegale internethandel te bestrijden
en treedt hierin actief op.
De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
dr. A. Klink
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport