Commissariaat voor de Media

23 september 2008

Uitgave Kassa Magazine door VARA toegestaan

Het Commissariaat voor de Media heeft het uitgeven van het tweemaandelijkse tijdschrift Kassa Magazine door de VARA als nevenactiviteit toegestaan. Met de thema's consumeren, life style en 'groen' wil de omroep de bestaande wat oudere kijker aan zich binden en jongere kijkers aantrekken. Door delen van het gelijknamige programma op te nemen in het tijdschrift en gezamenlijke thema's te ontwikkelen voor alle Kassaplatforms, beoogt de VARA bovendien de betrokkenheid van de kijkers en luisteraars bij het programma te vergroten. Met de uitgave bouwt de VARA het merk Kassa verder uit. Dat bestond al uit het Kassa televisie- en radioprogramma, de website van Kassa en het themakanaal Consumenten TV.

Volgens de VARA zijn er op de markt van uitgaven die zich richten op consumenteninformatie naast Kassa Magazine nog twee andere uitgaven beschikbaar: de Consumentengids en het maandblad Plus magazine. Het Commissariaat constateert echter dat ondanks de gedeeltelijke overlap, deze bladen op het vlak van inhoud, doelgroep en verschijningsfrequentie moeilijk te vergelijken zijn. Kassa Magazine onderscheidt zich door zijn bredere aanpak en doelgroep en het gebruik van afwijkende thema's. Hoewel dus geen sprake is van dezelfde productmarkt, hanteert de VARA met een prijs van ⬠3,95 wel een vergelijkbare en dus marktconforme prijs voor het tijdschrift. Ook op de adverteerdermarkt is geen sprake van concurrentie tussen de drie bladen. De Consumentengids bevat geen advertenties en Plus Magazine richt zich uitsluitend op de doelgroep ouderen.