23 september 2008
Uitgave Kassa Magazine door VARA toegestaan
Het Commissariaat voor de Media heeft het uitgeven van het
tweemaandelijkse tijdschrift Kassa Magazine door de VARA als
nevenactiviteit toegestaan. Met de thema's consumeren, life style en
'groen' wil de omroep de bestaande wat oudere kijker aan zich binden
en jongere kijkers aantrekken. Door delen van het gelijknamige
programma op te nemen in het tijdschrift en gezamenlijke thema's te
ontwikkelen voor alle Kassaplatforms, beoogt de VARA bovendien de
betrokkenheid van de kijkers en luisteraars bij het programma te
vergroten. Met de uitgave bouwt de VARA het merk Kassa verder uit. Dat
bestond al uit het Kassa televisie- en radioprogramma, de website van
Kassa en het themakanaal Consumenten TV.
Volgens de VARA zijn er op de markt van uitgaven die zich richten op
consumenteninformatie naast Kassa Magazine nog twee andere uitgaven
beschikbaar: de Consumentengids en het maandblad Plus magazine. Het
Commissariaat constateert echter dat ondanks de gedeeltelijke overlap,
deze bladen op het vlak van inhoud, doelgroep en
verschijningsfrequentie moeilijk te vergelijken zijn. Kassa Magazine
onderscheidt zich door zijn bredere aanpak en doelgroep en het gebruik
van afwijkende thema's. Hoewel dus geen sprake is van dezelfde
productmarkt, hanteert de VARA met een prijs van ⬠3,95 wel een
vergelijkbare en dus marktconforme prijs voor het tijdschrift. Ook op
de adverteerdermarkt is geen sprake van concurrentie tussen de drie
bladen. De Consumentengids bevat geen advertenties en Plus Magazine
richt zich uitsluitend op de doelgroep ouderen.
Commissariaat voor de Media