Technische Universiteit Delft

Spoorweggeluid
door M&C

Promotie van dhr. H.A. Nijland: "Theory and Practice of the Assessment and Valuation of Noise from Roads and Railroads in Europe"

23 september 2008 | 12:30 uur
plaats: Aula TU Delft

De heer Drs. H.A. Nijland | doctorandus in de biologie, Nederland promotor | Prof.dr. G.P. van Wee (TBM)

Theory and Practice of the Assessment and Valuation of Noise from Roads and Railroads in Europe
Blootstelling aan geluid kan leiden tot gezondheidsschade. Dit onderzoek laat op basis van een literatuurstudie zien, dat bij toepassing van de nationale rekenmethodes de berekening van de geluidbelasting in een en dezelfde situatie verschilt in de verschillende Europese landen. Mede daardoor zijn er internationaal nauwelijks vergelijkbare gegevens beschikbaar over de geluidbelasting. Harmonisatie van rekenmethodes, zoals voorgestaan door de Europese Commissie, is daarom belangrijk.

Het onderzoek laat verder zien dat de monetarisering van de effecten van weg- en spoorweggeluid, zoals vaak verplicht bij grotere nationale en Europese infrastructurele projecten, vooral in noordwest Europa gebeurt. Daarbij wordt vrijwel uitsluitend een prijskaartje gehangen aan geluidhinder in de woonomgeving en bijna nooit aan andere (gezondheids)effecten, of aan effecten die optreden buiten de directe woonomgeving. Als we echter het juiste prijskaartje aan geluid willen hangen, zou dit wel moeten.

Geluidbeleid richt zich in eerste instantie vaak op het stiller maken van de bronnen (het verkeer). De studie laat zien dat toepassing van een aantal zogenaamde bronmaatregelen in Nederland veel meer baten oplevert dan dat het zou kosten. Dat het niet eenvoudig is om deze voor de BV Nederland profijtelijke ingreep te doen, komt vooral doordat de kosten van de maatregelen door andere groepen worden gedragen dan die waar de baten neerslaan. Dit is veelmeer een beleidsmatig dan een wetenschappelijk probleem.

Laatst gewijzigd: 28 augustus 2008