Technische Universiteit Delft
Spoorweggeluid
door M&C
Promotie van dhr. H.A. Nijland: "Theory and Practice of the Assessment
and Valuation of Noise from Roads and Railroads in Europe"
23 september 2008 | 12:30 uur
plaats: Aula TU Delft
De heer Drs. H.A. Nijland | doctorandus in de biologie, Nederland
promotor | Prof.dr. G.P. van Wee (TBM)
Theory and Practice of the Assessment and Valuation of Noise from
Roads and Railroads in Europe
Blootstelling aan geluid kan leiden tot gezondheidsschade. Dit
onderzoek laat op basis van een literatuurstudie zien, dat bij
toepassing van de nationale rekenmethodes de berekening van de
geluidbelasting in een en dezelfde situatie verschilt in de
verschillende Europese landen. Mede daardoor zijn er internationaal
nauwelijks vergelijkbare gegevens beschikbaar over de geluidbelasting.
Harmonisatie van rekenmethodes, zoals voorgestaan door de Europese
Commissie, is daarom belangrijk.
Het onderzoek laat verder zien dat de monetarisering van de effecten
van weg- en spoorweggeluid, zoals vaak verplicht bij grotere nationale
en Europese infrastructurele projecten, vooral in noordwest Europa
gebeurt. Daarbij wordt vrijwel uitsluitend een prijskaartje gehangen
aan geluidhinder in de woonomgeving en bijna nooit aan andere
(gezondheids)effecten, of aan effecten die optreden buiten de directe
woonomgeving. Als we echter het juiste prijskaartje aan geluid willen
hangen, zou dit wel moeten.
Geluidbeleid richt zich in eerste instantie vaak op het stiller maken
van de bronnen (het verkeer). De studie laat zien dat toepassing van
een aantal zogenaamde bronmaatregelen in Nederland veel meer baten
oplevert dan dat het zou kosten. Dat het niet eenvoudig is om deze
voor de BV Nederland profijtelijke ingreep te doen, komt vooral
doordat de kosten van de maatregelen door andere groepen worden
gedragen dan die waar de baten neerslaan. Dit is veelmeer een
beleidsmatig dan een wetenschappelijk probleem.
Laatst gewijzigd: 28 augustus 2008