Gemeente Tilburg

PERSBERICHT

GroenLinks zegt nee tegen de Mall

Tilburg, 22 september 2008

De fractie van GroenLinks heeft na een zorgvuldige afweging van argumenten besloten nee te zeggen tegen de komst van een megawinkelcentrum, de mall, naar Tilburg. De fractie ziet weliswaar positieve effecten voor de werkgelegenheid, maar vindt deze niet opwegen tegen negatieve gevolgen van de enorme aantallen extra autokilometers voor het milieu en de volksgezondheid. Voorts past een keuze voor de mall naar de mening van GroenLinks niet bij de status en ambities van Tilburg duurzaamste stad van Nederland en bij de toekomstvisie op de binnenstad van Tilburg.

In de vele studies over de effecten van de mall is er te weinig aandacht voor de sterk toenemende automobiliteit. In de rapporten wordt wel melding gemaakt van de extra belasting door CO2 uitstoot, fijnstof en geluid voor de Tilburgse inwoners langs de aanvoerroutes naar de mall. De conclusie dat deze extra belasting binnen de grenswaarden blijft komt GroenLinks ongeloofwaardig voor, gegeven het feit dat nu al langs deze routes ontheffing van de grenswaarden moet worden verleend.

In de rapporten is echter te weinig aandacht voor de totale extra belasting van het milieu door de vele honderden miljoenen autokilometers. Hierdoor wordt een extra aanslag gedaan op de voorraad fossiele brandstoffen, en neemt de uitstoot van fijnstof, CO2 en andere broeikasgassen enorm toe. Hoewel de mall mogelijk kansen biedt voor het ontwikkelen van een moderne vorm van openbaar vervoer, zal het overgrote deel van de bezoekers aan de mall met de auto komen. Wil de mall een succes worden, dan gaat het om tenminste 10 tot 15 miljoen bezoekers per jaar. Naar de mening van GroenLinks kan ook het wegennet in en rondom Tilburg deze extra vervoersstromen onmogelijk verwerken. Pas vele jaren na de realisatie van de mall zal de infrastructuur daarvoor gereed kunnen zijn, los van de vraag of een dergelijke uitbreiding van het wegennet wenselijk is en wie die kosten daarvan zal betalen.
Hoewel GroenLinks de wijze waarop de ontwikkelaars aan duurzaamheid vorm willen geven complimenten waard vinden en een voorbeeld vinden voor de Tilburgse winkeliers, betwijfelt GroenLinks of de mall zelf geheel CO2 neutraal kan worden.

GroenLinks erkent dat de mall extra werkgelegenheid voor Tilburg en de regio kan opleveren en ook van betekenis kan zijn voor het onderwijs. GroenLinks erkent tevens dat een investering van ¤ 400 miljoen de economische structuur van Tilburg kan versterken en dat Tilburg zich door de Mall meer kan profileren.
Aan de andere kant vreest GroenLinks dat de mall structuurverstorend werkt op de binnenstad en - in mindere mate - de wijk- en buurtwinkelcentra. Juist in het centrum van Tilburg heeft de gemeente in de afgelopen jaren veel geïnvesteerd en wachten nog grote opgaven in de Spoorzone en andere locaties zoals het AaBe terrein, het Stappegoorgebied, het Wagnerplein en de Piushaven.

GroenLinks vraagt zich ook af of Tilburg zich juist op het retailgebied, weliswaar in het midden en hogere segment, zou moeten willen profileren en zou moeten willen concurreren met de omliggende steden. Tilburg heeft aantoonbaar de kwaliteit en de identiteit om zich op andere gebieden blijvend te onderscheiden, zoals met de creatieve industrie en op cultureel gebied.
GroenLinks twijfelt of de mall inderdaad de hogere marktsegmenten zou kunnen huisvesten. Onvoldoende is aangetoond dat het verzorgingsgebied daarvoor voldoende groot is. Mocht de mall hierdoor minder hoge marktsegmenten trekken, dan zal de structuurverstoring op de binnenstad en op de wijk- en buurtcentra ongetwijfeld nog veel groter zijn.

GroenLinks ziet liever een beheerste groei van Tilburg, en wel zodanig dat voorzien wordt in de behoefte van de huidige generatie zonder daarbij de mogelijkheden van toekomstige generaties om in hun behoeften te kunnen voorzien, te beperken. Het gaat daarbij om bewust consumeren naar een menselijke maat.
De fractie erkent dat leisure voorziet in de behoefte van de huidige generatie en dat shoppen vrijetijdsbesteding nummer 1 is. Verdere versterking van het centrum van Tilburg of bijv. op het AaBe terrein om in de eerste plaats ten behoeve van Tilburgers en mensen uit de regio (nog) meer in die behoefte te voorzien en hen meer keuzemogelijkheden te bieden, kan dan ook in principe op de steun van GroenLinks rekenen als ook met dezelfde milieu-en verkeersaspecten zoals die nu voor de Mall worden voorgeschreven rekening wordt gehouden.
De komst van de mall past niet in de afgesproken visie op de binnenstad en op de detailhandel. De visie op de toekomst van Tilburg kent een andere profilering en gaat uit van een grote inzet op de binnenstad (met name de Spoorzone), enkele andere belangrijke locaties als Stappegoor, Piushaven en AaBe-terrein en vooral de wijken en de buurten. Dat beleid wil GroenLinks met grote kracht en voortvarendheid voortzetten.

Alles afwegende doen de negatieve effecten van de mall op het milieu, met name door de toenemende automobiliteit, en de onmogelijkheid om de mall in te passen in een gezond toekomstbeeld voor Tilburg, de balans voor de fractie van GroenLinks doorslaan naar een neen.