Ingezonden persbericht


Persbericht: 'Zwart gat' in het KPN-netwerk doet e-mail verdwijnen

Maastricht, 23 september 2008. Het Nederlandse anti-spambedrijf SpamExperts BV waarschuwt alle domeinhouders die in het verleden een domeinnaam via KPN-dochters hebben geregistreerd en deze later ergens anders hebben ondergebracht, voor het mogelijk verdwijnen van e-mail. Door een onjuiste afhandeling van domeinopzeggingen door KPN komt het voor dat de domeinnaam, ondanks de opzegging, wel in het KPN-netwerk aanwezig blijft. E-mail die door KPN-gebruikers naar deze domeinnaam wordt gestuurd, lijkt vervolgens in het niets te verdwijnen.

"Hoewel het internet uit een complexe samenhang van systemen bestaat, is het dusdanig opgebouwd dat 'zwarte gaten' waar informatie in verdwijnt bij correct gebruik eigenlijk nooit voorkomen. Wij ontvingen echter met regelmaat vragen van internetproviders die gebruik maken van onze SpamExperts Domain anti-spamdienst, over e-mail die niet aankwam bij de ontvanger. Bij navraag bleek het in alle gevallen te gaan om domeinnamen die in het verleden door een KPN-dochter zijn beheerd. Na telefonisch contact met KPN, werd door de technische afdeling het probleem bevestigd en voor de opgegeven domeinnamen binnen twee werkdagen verholpen. Ondanks dat we dit enkele maanden geleden al aan KPN hebben gemeld, met het verzoek om hier intern goed naar te kijken, is er tot op heden geen merkbare oplossing voor gevonden. Het is onduidelijk hoeveel e-mail, dagelijks verzonden uit het KPN-netwerk, in dit gat verdwijnt.", aldus Dreas van Donselaar namens SpamExperts BV.

Deze situatie, die tot diverse onduidelijke klachten kan leiden, komt voort uit het feit dat KPN deze e-mail onjuist aflevert. "E-mail is een technisch relatief simpel communicatiemiddel dat zo is opgebouwd dat bij een storing of een blokkering de verzender hiervan op de hoogte wordt gesteld. In dit geval gebeurt dat niet omdat de e-mail intern bij KPN blijft hangen. Voor een betrokken bedrijf is dat zeer zorgwekkend," heeft van Donselaar recent ondervonden in contact met relaties. "Het is belangrijk dat dit probleem ook bekend is bij andere internetproviders zodat het bij KPN gemeld kan worden om op die manier tot een oplossing te komen."

SpamExperts BV raadt KPN-gebruikers aan er op bedacht te zijn dat niet altijd een waarschuwing wordt teruggestuurd wanneer uitgaande email in bovengenoemde situatie niet aankomt.


---

Voor de redactie

Contactpersoon voor vragen en/of opmerkingen over dit persbericht:

Sam Renkema
SpamExperts BV
Oxfordlaan 70
6229EV Maastricht

Telefoon: 0437113800
Email: s.renkema@spamexperts.com
Website: http://www.spamexperts.com/

---- --