Ingezonden persbericht
Voor directe publicatie
Officiele opening van PUMA® City bij de start van de
Volvo Ocean Race 2008-2009 in Alicante
Vierentwintig stalen containers zijn getransformeerd tot een mobiele verkoop- en evenementenruimte die een select aantal havens zal aandoen in de meest extreme
oceaanwedstrijd ter wereld
Leusden, 22 september 2008 - Ter voorbereiding op de start van de Volvo Ocean Race 2008-2009 onthulde PUMA® het afgelopen weekend de PUMA City bij de opening van het officiële wedstrijddorp in de havenstad Alicante.
Het indrukwekkende bouwwerk van 3350 m² is een prachtig hoogstandje van architectuur en design. Het is gemaakt van vierentwintig containers van elk ongeveer twaalf meter lang en elf ton zwaar. PUMA City is in China gebouwd en speciaal ontworpen als mobiele unit. Vervolgens is het bouwwerk eind augustus naar Alicante vervoerd en nog geen twee weken later stond het al volledig opgebouwd bij de ingang van het wedstrijddorp. Vanaf vandaag tot midden oktober is PUMA City geopend voor publiek. Dan vertrekken de il mostro van PUMA Ocean Racing en de andere wedstrijdboten naar Cape Town in Zuid-Afrika voor de eerste etappe van de negen maanden durende Volvo Ocean Race. Zodra de boten de haven van Alicante verlaten, wordt PUMA City afgebroken en per vrachtschip de Atlantische Oceaan over vervoerd in afwachting van de aankomst van de Volvo Ocean Race in de haven van Boston, in april 2009.
"De indrukwekkende en innovatieve bouw van PUMA City is de perfecte achtergrond voor tijdens het hijsen van de zeilen van de il mostro voor de eerste etappe van de Volvo Ocean Race", aldus Jochen Zeitz, voorzitter en CEO van PUMA. "Het is de perfecte omgeving voor de lancering van onze nieuwe zeilcollectie, want het bouwwerk is volledig ontworpen in de welbekende, inspirerende PUMA-stijl."
PUMA City bestaat uit drie niveaus van stalen containers, die op elkaar zijn geplaatst en daarna een beetje verschoven. Op die manier zijn er natuurlijke openluchtruimtes gecreëerd met grote uitstekende gedeelten en ruime open terrassen, die gebruikt worden voor entertainment. Ook kun je er de Ocean Race volgen vanuit de haven. Een unieke verkoopruimte van PUMA op de begane grond biedt een selectie van de kleding-, schoenen- en accessoirecollecties van PUMA Sailing, Urban Mobility en PUMA Archives. De verkoopruimte op de tweede verdieping dient als officieel verkooppunt van de gehele Volvo Ocean Race collectie. Het is de enige locatie in het wedstrijddorp waar deze producten verkrijgbaar zijn. De bovenste container is een lange, open ruimte met een bar, lounge en evenementenruimte die uitkomen op een zeer groot houten dek. Deze ruimte wordt gebruikt voor concerten, feesten en andere evenementen. Alle toeschouwers van de race zijn er van harte welkom.
"PUMA City is een blijk van PUMA's creativiteit als merk, zijn steun aan het PUMA Ocean Racing team en waardering van het karakter van de Volvo Ocean Race, " zegt Antonio Bertone, CMO van PUMA. "Veel mensen hebben erg hard moeten werken om deze reusachtige constructie op tijd in Alicante te krijgen voor de start van de wedstrijd. We zijn dan ook enorm blij met het resultaat."
Het ontwerpidee voor PUMA City ontstond in juli 2007. In januari 2008 werd met de bouw begonnen in China, en in slechts acht maanden tijd was het al voltooid. Het internationaal succesvolle architectenbureau LOT-EK heeft het bouwwerk ontworpen en er een modulair systeem van gemaakt dat als een traditionele vrachtcontainer vervoerd wordt. Ook is er een uniek systeem van beschermplaten ontworpen om alle constructies volledig af te dekken tijdens de reis. Dankzij dit systeem werd elke unit beschermd tegen wind en regen tijdens het oversteken van de oceaan. Zodra het bouwwerk aan land was, werden deze platen verwijderd en aan elkaar bevestigd. Op die manier werden de open binnenruimtes gecreëerd. PUMA City is het eerste bouwwerk van zijn soort dat volledig profiteert van het mondiale scheepvaartnetwerk. Met zijn 3350 m² is het bovendien het eerste containergebouw van deze grootte dat echt mobiel is. Het is zo ontworpen dat het aan alle bouwkundige uitdagingen beantwoordt, aan de internationale bouwvoorschriften voldoet, tegen sterk uiteenlopende weersomstandigheden bestand is, snel op locatie kan worden gemonteerd en geschikt is voor dagelijkse activiteiten.
"PUMA City is een fantastisch voorbeeld van een mobiele constructie met een spectaculaire cantilever, een complex patroon van binnen- en buitenruimtes van meerdere niveaus", zegt Giuseppe Lignano, architect van LOT-EK. "Geweldige kleuren en grafische kunst transformeren een container tot een mijlpaal aan de horizon van mobiele architectuur.
PUMA maakte zijn deelname aan de zeilcategorie in mei 2007 bekend. Het lifestylemerk schreef zich toen officieel in voor de Volvo Ocean Race 2008-2009 met het PUMA Ocean raceteam en de il mostro , een Volvo Open 70. Ken Read gaat het team leiden. De il mostro van Puma Ocean Racing werd in mei 2008 ingewijd door actrice Salma Hayek. Dit gebeurde tijdens een ceremonie aan de waterkant bij het Institute of Contemporary Art/Boston op de Fan Pier.
De enige stop van de mondiale oceaanwedstrijd in de VS is bij de Fan Pier in Boston, Massachusetts, waar PUMA North America en het mondiale marketingbureau gevestigd zijn. Het sportlifestylemerk begon in mei 2008 een complete lijn zeilkleding, schoeisel en accessoires waarin performance en lifestyle gecombineerd worden. Deze lijn is verkrijgbaar in zeilspeciaalzaken, een select aantal PUMA Concept Stores en in PUMA City.
Bezoek www.pumaoceanracing.com voor meer informatie over de wedstrijd, het team en de zeilcollecties van PUMA.
###
PUMA® is het wereldwijde sportlifestyle-concern dat op succesvolle wijze invloeden uit de sport, lifestyle en mode met elkaar combineert. PUMA's unieke kijk op het bedrijfsleven zorgt, dankzij technische innovatie en revolutionair design, voor een onverwachte invalshoek op het gebied van sportlifestyle schoeisel, kleding en accessoires. PUMA werd in 1948 in Herzogenaurach (Duitsland) opgericht en brengt zijn producten in meer dan 80 landen op de markt. Bezoek www.puma.com voor meer informatie
PUMA Benelux BV
P.O. Box 383
3830 AK Leusden
tel.: +31 (0)33 4320060
fax: +31 (0)33 4320560
Adres Showroom
Gedempt Hamerkanaal 33
1021 KL Amsterdam
tel: + 31 (0)20 636 81 43
fax: + 31 (0)20 33 70 657
mail: fokkolien.rubens@puma.com
http://www.puma.com
Antonio Bertone, CMO van PUMA
Vraag & antwoord over Puma City
Waarom PUMA City?
Toen we besloten deel te nemen aan de Volvo Ocean Race, wilden we dat iedereen in het wedstrijddorp van onze aanwezigheid op de hoogte zou zijn. Bij vorige races gebruikten de meeste merken het wedstrijddorp als een platform voor de zakelijke markt en om entertainment te bieden aan VIP-klanten. Wij wilden dat niet. We wilden een veelzijdig gebouw, waarmee we de klant de mogelijkheid konden geven het merk eens op een andere manier te leren kennen en plezier te hebben.
Het ontwerp lijkt erg op dat van de PUMA Concept Stores. Is het geïnspireerd op de detailhandelwinkels van PUMA?
Ja, ik ben echt bezeten van zeevaartcontainers. Ze staan symbool voor wereldreizen en globalisatie. De PUMA Concept Stores zijn onlangs opnieuw vormgegeven, waardoor ze eruitzien als zeecontainers. De Concept Stores waren dus zeker een inspiratiebron voor PUMA City.
Op welke manier denk je dat het ontwerp van PUMA City het merk vertegenwoordigt?
Niet alleen het opvallende rood-witte kleurenpalet, maar eigenlijk de hele ontwerpfilosofie is gewoon PUMA. Het is belangrijk dat we duidelijk laten merken dat we er zijn en dat we er helemaal voor gaan. We wisten dat we het groots zouden aanpakken als we het zouden doen. We wilden niet zomaar even een logo op de zijkant van een tent zetten, maar echt een levendige, bruisende omgeving creëren.
Waarom is het in China gebouwd?
PUMA City moest als een CSC-gecertificeerde constructie gebouwd worden. Dit betekent dat het bestand moet zijn tegen belastende weerinvloeden tijdens het oversteken van de open oceaan. Het moest een verplaatsbare zeevaartcontainer worden en China is een van de weinige plaatsen ter wereld met fabrieken waar zoiets gebouwd kan worden.
Wat is er zo uniek aan het ontwerp van het bouwwerk?
Het meest verbazingwekkende aan PUMA City is dat het alle voorzieningen in zich heeft. De ramen, dakramen en deuren worden in de containers gelegd, en dan is PUMA City klaar voor verscheping. Het is net een tovertruc. Ik kan er echt naar blijven kijken.
Hoe is de relatie tussen PUMA en LOT-EK tot stand gekomen?
Ik was al een tijdje op de hoogte van hun werkzaamheden en ben altijd een groot bewonderaar geweest. Ik vond het dan ook fantastisch toen we de kans kregen met hen samen te werken. Ze kunnen gewoon prachtige gebouwen maken door alledaagse objecten een nieuw doel te geven.
Hoe hebben jullie met LOT-EK samengewerkt aan het ontwerp?
Ik heb eigenlijk gewoon het woord zeevaartcontainer tegen hen gezegd, en zij kwamen vervolgens met het ontwerp. Ik keurde het eerste ontwerpconcept meteen goed en we begonnen met de bouw. Zo snel is het gegaan.
En wat als je zou moeten kiezen tussen PUMA City en il mostro?
Dat is alsof je tussen twee kinderen moet kiezen. Ik vind ze allebei geweldig, maar ze zijn heel verschillend. PUMA City is sowieso een indrukwekkend gebouw, maar juist wat er binnen gebeurt maakt het zo geweldig. Il mostro gaat om snelheid en prestatievermogen. De boot flitst als het ware over het water. Ze zijn dus heel verschillend, maar vormen tegelijkertijd een perfecte combinatie in de Volvo Ocean Race.
Waar gaat PUMA City hierna naartoe?
Na Alicante zal PUMA City de Atlantische Oceaan oversteken naar Boston. Ik vind het fantastisch om naar Boston te gaan, de thuishaven van PUMA North America.
Waarom doen jullie niet alle stopplaatsen aan?
De il mostro is zo snel, dat hij veel sneller bij de meeste havens zal aankomen dan het vrachtschip dat PUMA City vervoert. Alicante en Boston waren wel haalbaar in dit tijdsbestek. We proberen nog een paar andere havens aan te doen, dus hou PUMA City in de gaten! PUMA City zal niet van de aardbodem verdwijnen na de Volvo Ocean Race, maar altijd een plekje blijven houden binnen PUMA.
---- --