Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Een op de vier Nederlandse bedrijven neemt geen maatregelen om klimaatverandering tegen te gaan
België op kop in strijd tegen klimaatverandering
Amsterdam, 22 september 2008 - Meer dan een kwart (27 procent) van de Nederlandse bedrijven neemt geen maatregelen om het milieu te sparen en klimaatverandering tegen te gaan. In vergelijking met onze Europese buurlanden is dit percentage opvallend hoog. Belgische en Duitse bedrijven zeggen het vaakst milieuvriendelijke maatregelen te nemen (respectievelijk 88 en 89 procent). Van de Nederlandse ondernemers die wel iets doen, neemt 25 procent actie om het energieverbruik te verminderen, 11 procent gebruikt energiebesparend bouwmateriaal en eenzelfde percentage produceert op een milieuvriendelijkere manier. Dit blijkt uit onderzoek van kredietverzekeraar Atradius naar de effecten van klimaatverandering op Europese bedrijven.
Nederland: wel impact klimaatverandering, weinig maatregelen
Het onderzoek 'Atradius Climate Change Effects' is uitgevoerd onder 600 bedrijven in zes Europese landen. Er is onder meer gevraagd naar de effecten die bedrijven verwachten van klimaatverandering, maar ook naar de maatregelen die ze bereid zijn te treffen om klimaatverandering tegen te gaan. Op dit moment zegt een derde van de Nederlandse bedrijven gevolgen van klimaatverandering op hun bedrijfsvoering te ervaren. Nog eens 38 procent verwacht de komende tien jaar beïnvloed te worden door extreme weersomstandigheden. Nederlanders zijn vooral bang voor hevige regenval (45%), hittegolven (31%) en storm (31%). Duitse en Britse bedrijven vrezen vooral storm (respectievelijk 74 en 72%).
"Je zou verwachten dat bedrijven maatregelen nemen om zich tegen dit soort risico's te beschermen. Maar ondanks de impact die bedrijven al zeggen te voelen, lopen Nederlandse ondernemers niet hard bij het nemen van maatregelen. Van alle landen heeft Nederland het hoogste percentage bedrijven dat zegt helemaal niets te ondernemen (27%)", aldus Bert Bruning, directeur van Atradius Nederland. Europese bedrijven kiezen nu vooral voor vermindering van hun energiegebruik (33%) het scheiden van hun afval (9%, behalve in Italië daar staat deze maatregel met 34% op nummer 1) en milieuvriendelijker produceren (7%). In Nederland liggen die percentages respectievelijk op 25 procent, 3 procent en 11 procent.
Klimaatverandering en toekomstige generaties
Hoewel de meeste ondervraagden zich geen zorgen maken over toekomstig zakelijk succes door klimatologische veranderingen, zijn ze wel bezorgd als het gaat om de impact van de klimaatveranderingen op toekomstige generaties. Al maken ook dan de Nederlanders zich het minst druk. In Frankrijk maakt 86 procent zich hierover zorgen, in België 83 procent, in Italië 79 procent en in Nederland slechts 59 procent.
Ondernemers werd eveneens gevraagd naar de maatregelen die ze privé nemen om energie en daarmee het milieu te sparen. Ook hier komen Nederlanders het slechtst uit de bus. 21 procent zegt niets te doen, tegenover 4 procent van de Belgen, 5 procent van de Fransen en de Italianen, 6 procent van de Duitsers en 10 procent van de Britten.
Tabel: percentage dat niets doet om klimaatveranderingen tegen te gaan
Zakelijk privé
1. België 10% België 4%
2. Duitsland 11% Frankrijk 5%
3. Frankrijk 14% Italië 5%
4. Italië 15% Duitsland 6%
5. Groot-Brittannië 18% Groot-Brittannië 10%
6. Nederland 27% Nederland 21%
Het belang van goede informatie
"Atradius peilt geregeld het ondernemerssentiment in de Europese landen en de risico's die zij zien voor hun dagelijkse bedrijfsvoering. De klimatologische veranderingen kunnen effect hebben op het handelsverkeer. Als je ziet dat Engeland vaker wordt geteisterd door overstromingen als gevolg van hevige storm en overvloedige regenval, dan heeft dat ook consequenties voor de bedrijven in die gebieden en voor de Nederlandse bedrijven die zaken met hen doen. Wij vinden het belangrijk onze klanten van goede informatie te voorzien over de ontwikkelingen in hun regio of in hun branche", aldus Bert Bruning, directeur van Atradius Nederland.
Over Atradius
Atradius is een vooraanstaande kredietverzekeraar met premie-inkomsten van 1,8 miljard euro per jaar en een mondiaal marktaandeel van 31 procent. Het bedrijf verzekert tegen het risico van wanbetaling en biedt tal van producten, variërend van kredietverzekeringen tot incasso. Met 3.900 medewerkers en meer dan 160 kantoren in 40 landen, heeft Atradius toegang tot kredietinformatie van meer dan 52 miljoen ondernemingen op basis waarvan 22.000 kredietlimietbeslissingen per dag genomen worden. Atradius heeft een A rating (vooruitzicht stabiel) van Standard & Poor's en A2 (vooruitzicht stabiel) van Moody's.
Noot aan de redactie (