Ingezonden persbericht
- PERSBERICHT -
Internationaal onderzoek Lexis Nexis: Palin geeft campagne
republikeinen 'boost', Biden blijft onzichtbaar
NA AARZELENDE START STEKEN DE REPUBLIKEINEN
DE DEMOCRATEN PUBLICITAIR NAAR DE KROON
Amsterdam, 22 september 2008 - Klaagde in augustus het campagneteam van John McCain nog steen en been over het gebrek aan media-aandacht, inmiddels heeft de republikeinse presidentskandidaat het verloren terrein volledig goedgemaakt en steekt hij Obama publicitair naar de kroon. Die ommekeer is het gevolg van de verkiezing van Sarah Palin tot running mate van McCain. Waar Obama koos voor de ervaring van Joe Biden, koos McCain voor de onervaren Palin die is uitgegroeid tot publiciteitstrekker van jewelste. Dit blijkt uit een uitgebreide analyse van media in de VS en zes Europese landen, waaronder Nederland, door LexisNexis, een internationaal opererende informatieprovider.
LexisNexis beschikt over de 'LexisNexis Analytics 2008 election dashboard', een benchmark voor het meten van media-aandacht. Niet alleen de hoeveelheid publiciteit per onderwerp of persoon wordt gemeten, ook de tone of voice - positief, neutraal, negatief - wordt geanalyseerd.
Palin bijna zeven maal vaker in de pers
In de laatste campagneweek trok Palin in de VS zeven keer zo veel aandacht naar zich toe als Biden (4038 vs 615 artikelen). Bij zijn benoeming trok Biden veel publiciteit naar zich toe, maar na de introductie van Palin zakte die publiciteit hard in. Zo gaf Palin de campagne van McCain de 'boost' die door zijn campagneteam zo vurig werd gewenst. In augustus tot aan de conventies van zowel de democraten als de republikeinen oogstte Obama in de Verenigde Staten meer publiciteit dan McCain. Dit tot groot misnoegen van de republikeinen. Maar voor de tone of voice van de berichtgeving maakte dat weinig uit, die was vrijwel identiek, aldus LexisNexis. De media-aandacht voor Obama en McCain is anderhalve week na de laatste conventie nagenoeg even. Vooral in de opstelsom van de aandacht voor Obama/Biden vs McCain/Palin lopen de republikeinen snel uit.
Europese media-aandacht
In Europa is ook sprake van een flinke verschuiving in media-aandacht voor beide presidentskandidaten en hun running mates. In augustus kregen de democraten in Duitsland en Frankrijk (62%), Spanje (56%) en Italië (52%) meer aandacht dan de republikeinen. Nederland spande de kroon: bijna 71 procent van de media-aandacht ging uit naar Obama en zijn democratische partij. Alleen het Verenigd Koninkrijk week af in deze tendens: daar ging 56 procent van de aandacht uit naar McCain c.s.
In september na de democratische en republikeinse conventie veranderde dat beeld volledig, vooral als gevolg van de introductie van Palin. In vrijwel alle onderzochte Europese landen daalde de aandacht voor de democraten naar rond de 40 procent (Nederland 43 procent). In de UK kregen de democraten zelfs maar 32 procent van de publiciteit rond de verkiezingen. Alleen Spanje bleef standvastig in haar media-aandacht voor de democraten: 56 procent van de aandacht ging in september naar Obama en zijn partij, 44 procent ging naar McCain.
Tone of voice van de berichtgeving
Als gekeken wordt naar de tone of voice in de publiciteit, dan valt op dat media in de Verenigde Staten in augustus gelijkelijk positief, neutraal en negatief over beide kandidaten schrijven. Dat beeld verandert nauwelijks in september, behalve waar het de running mates betreft. Palin roept veel uitgesprokenere meningen op dan Biden. Over Palin schrijven media in 24 procent van de gevallen positief (Biden 17 procent), 25 procent negatief (Biden 13 procent) en 51 procent neutraal (Biden 70 procent).
Onderwerpen
De top drie onderwerpen waarover media in de Verenigde Staten en Europa schrijven in relatie tot de verkiezingsstrijd zijn 'energie', 'belastingen' en 'oorlog'. Zowel de republikeinen als de democraten zien het energie-issue als belangrijkste aanleiding voor publiciteit. Als tweede zien de democraten 'belastingen' als invalshoek voor publiciteit, de republikeinen grijpen 'oorlog' aan om de media te tackelen. Ook zien we verschillen op plaats vier en vijf. Bij de democraten is dit onderwijs en gezondheidszorg. Bij de republikeinen gaat het juist om onderwijs en immigratie.
Over LexisNexis
LexisNexis, dochter van het wereldwijde mediaconcern Reed Elsevier, is een toonaangevende uitgeverij en leverancier van online informatie oplossingen met toegang tot meer dan 35.000 (inter)nationale (nieuws)bronnen. Deze informatie wordt ontsloten via geavanceerde portals. Met de oplossingen van LexisNexis Analytics wordt premium content gecombineerd met via internet beschikbare content (o.a. websites, forums en blogs). Deze informatie wordt geanalyseerd en grafisch weergegeven. LexisNexis Benelux (45 werknemers) is gevestigd in Amsterdam. Wereldwijd heeft LexisNexis vestigingen in meer dan 100 landen met in totaal 13.000 werknemers.
- EINDE PERSBERICHT -
Voor meer informatie
Muriël Benmbarek-Sival, marketing & communications LexisNexis Benelux, Radarweg 29 Amsterdam. Tel: 06-50803423, Email: muriel.benmbarek-sival@lexisnexis.nl, Website: www.lexisnexis.nl
---- --