Ministerie van Verkeer en Waterstaat

de opening van het nieuwe kantoor van Keyrail

Toespraak | 22-09-2008 | Zwijndrecht | minister Camiel Eurlings

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Beste mensen,

Ongeveer anderhalf jaar geleden stond ik hier ook, het was 16 juni 2007. Ik zal eerlijk zijn, voor de opening van de Betuweroute voelde ik toch iets meer druk, dan voor de opening die ik vandaag moet verrichtten.

Het was natuurlijk ook een bijzondere happening. Ten eerste keken we er met ons allen al tien jaar naar uit. Zoveel mensen hebben zolang keihard gewerkt, en echt massa's werk verzet om de spoorlijn voor elkaar te krijgen. Een aantal van u is hier vandaag aanwezig. En ten tweede stond die 16e juni - voor mij in ieder geval - in het licht van het belang van deze spoorlijn. Exclusief beschikbaar voor het goederenvervoer, één rechte lijn, zonder overwegen aansluiting op het Duitse spoornet. Het is de ruggengraat van het Nederlandse goederenvervoer per spoor, dé verbinding tussen de Rotterdamse haven en het achterland.

Na de eerste trein volgden ruim 2000 anderen. Het ingroei-jaar zit erop, en de Betuweroute kan zonder beperkingen gebruikt worden. De heren Klerk van ProRail en Robbeson van Railion spraken bij de opening over de nieuwe zijderoute naar het Oosten. Nu, daar kon ik me wel in vinden. We hebben de Betuweroute keihard nodig, en deze spoorlijn dient meerdere doelen.

In de eerste plaats het goederentransport. Dat zit enorm in de lift en met de Betuweroute kunnen we de jaarlijkse groei opvangen.

Deze spoorlijn dient ook de Nederlandse treinreizigers. Omdat goederentreinen van het reguliere spoor verdwijnen, komt er daar meer ruimte vrij voor personentreinen. Treinreizigers profiteren hiervan en ook de bewoners aan bijvoorbeeld de Brabantroute, zullen minder goederentreinen voorbij zien en horen komen.

De Betuweroute dient ten derde de Rotterdamse haven. Begin deze maand is de bouw van de Tweede Maasvlakte echt begonnen en de toekomstige stroom containers vanuit die nieuwe terminals kan alleen afgevoerd worden met hulp van de Betuweroute. Haven en spoor versterken elkaar, een gelukkig huwelijk.

Tot slot is de Betuweroute een essentiële schakel in de Europese goederencorridors. De goederenstroom houdt niet bij de grens met Duitsland. In één vloeiende beweging moeten de treinen door naar hun plaats van bestemming, waar dan ook in Europa. De goederencorridor Rotterdam-Genua, waar de Betuweroute deel van uitmaakt, is de eerste internationale corridor en daarmee misschien wel dé slagader van het spoorvervoer in Europa.
Op deze corridor zet ik mij in om de capaciteit en de kwaliteit van het goederenspoor op een hoger plan te krijgen. Het derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen maakt daar deel van uit. Ik maak me daar echt hard voor.

En deze bijzondere spoorlijn exploiteert u, KeyRail. Een exclusieve exploitant bij een exclusieve goederenlijn. Een jong, enthousiast bedrijf met flinke ambities: KeyRail wil een marktaandeel van 85 procent met de Betuweroute op de verbinding met Duitsland. Ik heb hoge verwachtingen van uw bedrijf. KeyRail gaat vernieuwend te werk. Met een klantgerichte benadering verbetert u de kwaliteit van het spoorproduct. Ook neemt u nadrukkelijk de regisseursrol op zich om de logistiek in de haven te verbeteren en wordt met de buurman DB Netz goed samengewerkt om capaciteitsverdeling op elkaar af te stemmen.

Ik noemde zojuist al het goede huwelijk van haven en spoor. Dat is, bij wijze van spreken, ook in de directie van KeyRail te zien. Cees Tommel van het Havenbedrijf Rotterdam en Sjoerd Sjoerdsma van ProRail: u vormt een goed koppel en laat zien dat, zowel in het land als in de directie, haven en spoor elkaar goed aanvullen en eigenlijk niet zonder elkaar kunnen.

Beste mensen,
Na de opening van de Betuweroute door Koningin Beatrix, mag ik vandaag het kantoor van Keyrail openen. Ik hoop dat Keyrail de verwachtingen en ambities kan waarmaken. Ik wens u daarbij heel veel succes. Want hoe beter u uw werk doet, des te beter gaat het met het goederenvervoer. En dat heeft weer effect op Nederlandse havens en dus de Nederlandse economie. In dit hernieuwde kantoor kunt naar hartelust aan de slag. Ik open het zo dan ook met trots.

Dank u wel.

Verwante onderwerpen


* Betuweroute

* Minister