de opening van het nieuwe kantoor van Keyrail
Toespraak | 22-09-2008 | Zwijndrecht | minister Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
Ongeveer anderhalf jaar geleden stond ik hier ook, het was 16 juni
2007. Ik zal eerlijk zijn, voor de opening van de Betuweroute voelde
ik toch iets meer druk, dan voor de opening die ik vandaag moet
verrichtten.
Het was natuurlijk ook een bijzondere happening. Ten eerste keken we
er met ons allen al tien jaar naar uit. Zoveel mensen hebben zolang
keihard gewerkt, en echt massa's werk verzet om de spoorlijn voor
elkaar te krijgen. Een aantal van u is hier vandaag aanwezig. En ten
tweede stond die 16e juni - voor mij in ieder geval - in het licht
van het belang van deze spoorlijn. Exclusief beschikbaar voor het
goederenvervoer, één rechte lijn, zonder overwegen aansluiting op het
Duitse spoornet. Het is de ruggengraat van het Nederlandse
goederenvervoer per spoor, dé verbinding tussen de Rotterdamse haven
en het achterland.
Na de eerste trein volgden ruim 2000 anderen. Het ingroei-jaar zit
erop, en de Betuweroute kan zonder beperkingen gebruikt worden. De
heren Klerk van ProRail en Robbeson van Railion spraken bij de opening
over de nieuwe zijderoute naar het Oosten. Nu, daar kon ik me wel in
vinden. We hebben de Betuweroute keihard nodig, en deze spoorlijn
dient meerdere doelen.
In de eerste plaats het goederentransport. Dat zit enorm in de lift en
met de Betuweroute kunnen we de jaarlijkse groei opvangen.
Deze spoorlijn dient ook de Nederlandse treinreizigers. Omdat
goederentreinen van het reguliere spoor verdwijnen, komt er daar meer
ruimte vrij voor personentreinen. Treinreizigers profiteren hiervan en
ook de bewoners aan bijvoorbeeld de Brabantroute, zullen minder
goederentreinen voorbij zien en horen komen.
De Betuweroute dient ten derde de Rotterdamse haven. Begin deze maand
is de bouw van de Tweede Maasvlakte echt begonnen en de toekomstige
stroom containers vanuit die nieuwe terminals kan alleen afgevoerd
worden met hulp van de Betuweroute. Haven en spoor versterken elkaar,
een gelukkig huwelijk.
Tot slot is de Betuweroute een essentiële schakel in de Europese
goederencorridors. De goederenstroom houdt niet bij de grens met
Duitsland. In één vloeiende beweging moeten de treinen door naar hun
plaats van bestemming, waar dan ook in Europa. De goederencorridor
Rotterdam-Genua, waar de Betuweroute deel van uitmaakt, is de eerste
internationale corridor en daarmee misschien wel dé slagader van het
spoorvervoer in Europa.
Op deze corridor zet ik mij in om de capaciteit en de kwaliteit van
het goederenspoor op een hoger plan te krijgen. Het derde spoor tussen
Emmerich en Oberhausen maakt daar deel van uit. Ik maak me daar echt
hard voor.
En deze bijzondere spoorlijn exploiteert u, KeyRail. Een exclusieve
exploitant bij een exclusieve goederenlijn. Een jong, enthousiast
bedrijf met flinke ambities: KeyRail wil een marktaandeel van 85
procent met de Betuweroute op de verbinding met Duitsland. Ik heb hoge
verwachtingen van uw bedrijf. KeyRail gaat vernieuwend te werk. Met
een klantgerichte benadering verbetert u de kwaliteit van het
spoorproduct. Ook neemt u nadrukkelijk de regisseursrol op zich om de
logistiek in de haven te verbeteren en wordt met de buurman DB Netz
goed samengewerkt om capaciteitsverdeling op elkaar af te stemmen.
Ik noemde zojuist al het goede huwelijk van haven en spoor. Dat is,
bij wijze van spreken, ook in de directie van KeyRail te zien. Cees
Tommel van het Havenbedrijf Rotterdam en Sjoerd Sjoerdsma van ProRail:
u vormt een goed koppel en laat zien dat, zowel in het land als in de
directie, haven en spoor elkaar goed aanvullen en eigenlijk niet
zonder elkaar kunnen.
Beste mensen,
Na de opening van de Betuweroute door Koningin Beatrix, mag ik vandaag
het kantoor van Keyrail openen. Ik hoop dat Keyrail de verwachtingen
en ambities kan waarmaken. Ik wens u daarbij heel veel succes. Want
hoe beter u uw werk doet, des te beter gaat het met het
goederenvervoer. En dat heeft weer effect op Nederlandse havens en dus
de Nederlandse economie. In dit hernieuwde kantoor kunt naar hartelust
aan de slag. Ik open het zo dan ook met trots.
Dank u wel.
Verwante onderwerpen
* Betuweroute
* Minister
Ministerie van Verkeer en Waterstaat