Gemeente Hoorn
Gemeentelijke communicatie verbeterd
22 september 2008 - De informatie die de gemeente Hoorn verstrekt,
wordt meer gelezen en meer gewaardeerd dan vier jaar geleden. Het
gebruik van de website is weliswaar flink gestegen, maar de gedrukte
media met name de gemeentegids en de paginas in het Westfries Weekblad
blijven favoriet.
De opstelling van de gemeente in het contact met haar inwoners is voor
verbetering vatbaar. Wel waardeert men het directe contact met
ambtenaren en bestuurders, met name wat het nakomen van afspraken
betreft. Dit blijkt uit het onderzoek door I & O Research dat het
college van B en W heeft laten uitvoeren.
Het gebruik en de waardering van de gemeentelijke informatie zijn over
vrijwel de hele linie verbeterd. Dat geldt voor de gemeentelijke
media, voor de schriftelijke communicatie met burgers en voor de
contacten met ambtenaren en bestuurders. Het rapportcijfer voor de
gemeentelijke communicatie als geheel is 6,5. De stijgende lijn geldt
niet voor gemeentelijke bijeenkomsten.
Een andere opvallende onderzoeksconclusie is dat bijna driekwart van
de inwoners geen belangstelling heeft om mee te denken over het
gemeentebeleid.
Gedrukte media
De gemeentelijke informatiegids prijkt boven aan de voorkeurslijst van
de inwoners van Hoorn. De informatiepaginas in het Westfries Weekblad
worden vaker gelezen en hoger gewaardeerd dan in 2003. Las toen nog 14
procent van de bevolking de paginas regelmatig of vaak, dat percentage
is nu twee keer zo hoog: 28 procent. De waardering steeg nog meer, van
14 naar 33 procent.
Dit ondanks het feit dat de gedrukte media, zoals huis-aan-huisbladen,
wijkkranten, de gemeentegids en het Dagblad voor West-Friesland,
minder worden gelezen. En ook ondanks de flinke stijging van het
gebruik van de gemeentelijke website, www.hoorn.nl, van 28 procent in
2003 naar 46 procent nu. Het waarderingscijfer voor de site is 6,7.
Voor alle informatiebronnen geldt dat ze minder door jongeren dan door
oudere inwoners worden gelezen.
Bijeenkomsten
Minder worden de gemeentelijke bijeenkomsten gewaardeerd. Inwoners
vinden het wel prettig dat ze er zijn en dat zij er hun zegje kunnen
doen, maar men is minder te spreken over de ontvangen informatie, de
antwoorden op vragen, de mate waarin echt wordt geluisterd en het
nakomen van toezeggingen. Ook hebben sommigen wel eens het idee dat
het besluit eigenlijk al genomen is voordat dit wordt besproken. De
tevredenheid over de hoeveelheid informatie en de duidelijkheid van
antwoorden is gedaald. Slechts 30 procent kijkt met een positief
gevoel op bijeenkomsten terug.
Tevredener is men over het directe contact met ambtenaren en
bestuurders, ook ten opzichte van vier jaar geleden. Met name het
nakomen van afspraken wordt goed gewaardeerd. Nu vindt 41 procent dat
gemaakte afspraken worden nagekomen, tegen 29 procent in 2003.