melkveestudieclubs
Gratis DVD en rapport voor actieve
melkveestudieclubs
22 sep 2008
Onderdeel: Animal Sciences Group
Studieclubs kunnen voor actieve bijeenkomsten of thema-avonden over
âMelken in de Nieuwe Realiteitâ bij het Productschap Zuivel een gratis
DVD over dit onderwerp bestellen. Via de website van de Animal
Sciences Group (ASG) van Wageningen UR is een bijpassend rapport met
actieve werkvormen voor studiebijeenkomsten te downloaden.
Op de DVD vertellen veehouders in items van vijf à tien minuten hoe
zij op hun bedrijf de invulling zien van de themaâs âOndernemerschapâ,
âGroeiâ, âPrijsfluctuatiesâ, âBedrijfsorganisatieâ en âArbeidâ. Hun
afwegingen, standpunten, toekomstige keuzes en zoektocht naar
succesvolle bedrijfsontwikkeling zijn naast de gesproken woorden vaak
ook goed van de gezichten af te lezen. De DVD is bedoeld voor
adviseurs en studiegroepen die meer actieve themadagen of -avonden
voor melkveehouders willen houden. Voor ondersteuning van die actieve
invulling is naast de DVD een rapport gemaakt met werkvormen. Iedere
werkvorm is een aanpak voor een interessante themadag of -avond met
melkveehouders. In het rapport staan ook hulpmiddelen zoals
checklisten en werkformulieren rond de vijf themaâs. Alle materialen
zijn er op gericht om actief aan de slag te gaan met het verkennen van
de mogelijkheden voor bedrijfsontwikkeling op het eigen bedrijf. Het
programma is vooral geschikt voor kleinere groepen met een omvang tot
maximaal 20 personen. Studiegroepen van melkveehouders kunnen met dit
materiaal â ook zonder professionele begeleider â interessante
themabijeenkomsten organiseren over de vijf themaâs.
Gratis DVD âop is opâ
Alleen studiegroepbegeleiders kunnen de gratis DVD bestellen bij het
Productschap Zuivel, door een e-mail te sturen aan mevrouw Waterreus.
Het gratis ASG-rapport nummer 164 is vanaf 1 oktober a.s. te
downloaden vanaf de site van het project 'Melken in de Nieuwe
Realiteit' of vanaf de site www.asg.wur.nl. Op deze sites staat ook
aanvullend materiaal zoals rapporten met onderzoeksresultaten en
vakbladartikelen over de vijf themaâs die binnen dit onderzoek
centraal stonden.
Onderzoek âMelken in de Nieuwe Realiteitâ
Binnen het onderzoek âMelken in de Nieuwe Realiteitâ is onderzocht wat
in de komende vijf jaar belangrijke strategische beslissingen voor
Nederlandse melkveehouders zijn met het oog op onder andere de
veranderingen in EU-beleid en wereldmarkt. Het onderzoek was een
gezamenlijk initiatief van European Dairy Farmers (EDF), de Wageningse
instituten ASG en LEI en de Rabobank.
De Rabobank gaat de komende tijd actief aan de slag met de
onderzoeksresultaten in regionale thema-middagen en -avonden voor
melkveehouders. Samen met deze ondernemers worden dan de gevolgen van
de cruciale themaâs voor de verdere bedrijfsontwikkeling verkend.
Het onderzoek is gefinancierd door het Productschap Zuivel en het
Ministerie van LNV. De productie van de DVD is mogelijk gemaakt door
financiering van Productschap Zuivel en de Rabobank.
Meer over dit onderwerp
Melken in de nieuwe realiteit
Contact
Jelle Zijlstra
Tel. 0320 - 293 392
Jelle.zijlstra@wur.nl