Leefbaar Rotterdam


maandag, september 22, 2008

Rotterdams onderwijs bergafwaarts?

13.000 leraren in het voortgezet onderwijs staan onbevoegd voor de klas of zijn niet bevoegd voor het vak dat ze geven. Ruim 10% van de lessen op de middelbare school wordt door hen verzorgd. Het blijkt in de praktijk dus erg lastig gekwalificeerd onderwijspersoneel te krijgen, vooral in moeilijke wijken. Het lerarentekort en de kwaliteit van het onderwijs baren Leefbaar Rotterdam grote zorgen.

Dit zijn landelijke cijfers, maar hoe zien de cijfers er voor Rotterdam uit? Het basis- en middelbaar beroepsonderwijs kampen met dezelfde of nog wel grotere problemen. Naar de precieze cijfers en de gevolgen voor het gegeven onderwijs is het momenteel gissen, maar ik vrees het ergste aldus raadslid Frans van der Hilst.

Al eerder (in 2004) heeft Leefbaar Rotterdam niet alleen op het lerarentekort gewezen maar ook op het verborgen lerarentekort: onbevoegden, oud-leerlingen, dios, lios, stagiaires, zij-instromers, inzet van klassenassistentes en meer feitelijk onbevoegden die onderwijstaken op zich nemen. Het lijkt dat het meer om de organisatie van het onderwijs gaat dan om de kwaliteit ervan, zegt Van der Hilst. Ik ben me ervan bewust, dat er keuzes gemaakt moeten worden, maar al te vaak staat de keuze op de automatische piloot: als er maar iemand voor de klas staat. Dit betekent wel dat de problemen op leerlingen worden afgewend.

Frans van der Hilst ziet een oplossing in het vormen van een Taskforce Onderwijskwaliteit Rotterdam, een groep onderwijs- en beleidsmensen die nadenkt over manieren waarop de kwaliteit van het onderwijs gegarandeerd wordt en die binnen drie maanden dringende aanbevelingen doet. Tijdens de gemeenteraadvergadering van donderdag 25 september a.s. zal Leefbaar Rotterdam dit aan de orde brengen.