maandag, september 22, 2008
Rotterdams onderwijs bergafwaarts?
13.000 leraren in het voortgezet onderwijs staan
onbevoegd voor de klas of zijn niet bevoegd voor het vak dat ze geven.
Ruim 10% van de lessen op de middelbare school wordt door hen
verzorgd. Het blijkt in de praktijk dus erg lastig gekwalificeerd
onderwijspersoneel te krijgen, vooral in moeilijke wijken. Het
lerarentekort en de kwaliteit van het onderwijs baren Leefbaar
Rotterdam grote zorgen.
Dit zijn landelijke cijfers, maar hoe zien de cijfers er voor
Rotterdam uit? Het basis- en middelbaar beroepsonderwijs kampen met
dezelfde of nog wel grotere problemen. Naar de precieze cijfers en de
gevolgen voor het gegeven onderwijs is het momenteel gissen, maar ik
vrees het ergste aldus raadslid Frans van der Hilst.
Al eerder (in 2004) heeft Leefbaar Rotterdam niet alleen op het
lerarentekort gewezen maar ook op het verborgen lerarentekort:
onbevoegden, oud-leerlingen, dios, lios, stagiaires, zij-instromers,
inzet van klassenassistentes en meer feitelijk onbevoegden die
onderwijstaken op zich nemen. Het lijkt dat het meer om de organisatie
van het onderwijs gaat dan om de kwaliteit ervan, zegt Van der Hilst.
Ik ben me ervan bewust, dat er keuzes gemaakt moeten worden, maar al
te vaak staat de keuze op de automatische piloot: als er maar iemand
voor de klas staat. Dit betekent wel dat de problemen op leerlingen
worden afgewend.
Frans van der Hilst ziet een oplossing in het vormen van een Taskforce
Onderwijskwaliteit Rotterdam, een groep onderwijs- en beleidsmensen
die nadenkt over manieren waarop de kwaliteit van het onderwijs
gegarandeerd wordt en die binnen drie maanden dringende aanbevelingen
doet. Tijdens de gemeenteraadvergadering van donderdag 25 september
a.s. zal Leefbaar Rotterdam dit aan de orde brengen.
Leefbaar Rotterdam