Gemeente Uithoorn

Gemeente Uithoorn
Laan van Meerwijk 16
1423 AJ Uithoorn
Postbus 8
1420 AA Uithoorn
Tel: 0297-51 31 11
Fax: 0297-51 32 22
gemeente@uithoorn.nl

Metingen ten behoeve van de GBKN en Basisregistraties

print
12 september 2008
De gemeente Uithoorn levert al jarenlang zelf de gegevens voor de Grootschalige Basis Kaart Nederland, kortweg GBKN. Vorig jaar heeft het Rijk een nieuwe wet vastgesteld: de Wet Basisregistraties. Door deze wet zijn gemeenten verplicht volgens strakke regels hun informatievoorziening op orde te krijgen en te houden. Daardoor kunnen inwoners, bedrijven en ook ambtenaren veel sneller betrouwbare informatie opvragen. In de nieuwe wet staat een aantal vereisten waaraan gemeenten moeten voldoen.

Alle gemeenten in Nederland zijn via het zogenaamde Stelsel van Basisregistraties (vallend onder het ministerie van VROM) wettelijk verplicht vanaf 1 juli 2009 alle panden op hun grondgebied geografisch ingemeten te hebben. Panden zijn: woonhuizen, garages, vaste schuren, bedrijfspanden, kantoorgebouwen, veestallen, toegankelijke elektriciteitshuisjes en kassen. Kortom alles wat duurzaam en toegankelijk is. Bouwsels als tuinhuisjes, duivenhokken, kippenrennen en hobbykassen worden niet beschouwd als `panden' en hoeven dus niet opgemeten te worden.

Veel van de op te meten panden staan nog niet in de huidige GBKN, omdat er voor hun inhoud eerst andere regels golden. Nu er een nieuwe wet is, gelden die oude regels niet meer en moeten veel panden alsnog opgemeten worden.

De landmeter van de gemeente, de heer Erik Bruggeman, zal alle ontbrekende panden gaan opmeten. De gemeente Uithoorn verzoekt u de heer Bruggeman toe te laten tot uw perceel, zodat hij zijn werk kan doen. Uiteraard zal hij zich op uw verzoek legitimeren. In principe zal de heer Bruggeman alleen buiten hoeven te meten.

Via de gemeentepagina en de gemeentelijke website zullen wij u regelmatig informeren over de voortgang van de meetwerkzaamheden. De metingen beginnen in september 2008 en zullen rond eind juni 2009 worden afgerond.

Meer informatie over het Stelsel van Basisregistraties kunt u vinden op internet, via: www.bag.vrom.nl.
Meer informatie kunt u ook bij de gemeente opvragen, bij de heer Henk van Beek, tel: 0297 - 513 111 (niet op woensdagen). ^

* Informatie over Basisregistraties>>