abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
22 september 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VenW/DGMo-2008/2097 2070828160
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik de vragen die de leden De Rouwe en Koopmans hebben gesteld
over de spoorbrug bij Akkrum.
1. Hebt u kennis genomen van het artikel "Brug Akkrum frustreert reizigers en Prorail"?
1. Ja
2. Deelt u de frustratie over het feit dat het defect maar niet gevonden en verholpen kan
worden en kunt u aangeven wat de oorzaak van deze storingen is?
2. Het is voor de reizigers en het scheepvaartverkeer bijzonder vervelend dat er regelmatig
storingen zijn bij de spoorbrug. Gebleken is dat de storing zich soms in de elektronica van
de bediening van de brug en soms in de elektronica van de treinbeveiliging voordoet.
Deze storingen blijken te ontstaan door een combinatie van factoren. Hierdoor is het op
dit moment nog moeilijk om exact vast te stellen welk onderdeel van de elektronica de
storingen structureel veroorzaakt.
3. Welke maatregelen zijn nodig om de storing te verhelpen en binnen welk tijdsbestek
zullen deze worden gerealiseerd?
3. ProRail heeft mij laten weten dat het resetten van de brug vaak de snelste manier is om
een storing te verhelpen. Deze methode heeft echter als nadeel dat alle informatie rondom
die storing gewist wordt en er geen informatie beschikbaar is over de oorzaken van de
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGMo-2008/2097
storingen. Om een beeld te krijgen van de storingen en deze zo snel mogelijk te
verhelpen, heeft ProRail een week lang monteurs bij de brug gestationeerd. Daaruit is naar
voren gekomen dat het om storingen in de elektronica gaat. Momenteel is er nog sprake
van een verhoogde alertheid: een monteur is nabij de brug gestationeerd. Binnenkort
wordt bepaald of verlenging van zijn aanwezigheid noodzakelijk is. Tevens vinden er
gerichte inspecties plaats en worden er registrerende metingen vastgelegd. Op basis
hiervan is te reproduceren wat er zich op het moment van een storing (en daarvoor) op de
brug heeft afgespeeld.
ProRail voert momenteel een systematisch onderzoek uit waarin een analyse van de
storingen gemaakt wordt en waarbij pro-actief opgetreden kan worden tegen storingen.
ProRail heeft daarnaast het ontwerp van de brug nog eens bestudeerd en sensoren
vervangen. Deskundigen van ProRail, de aannemer en het ingenieursbureau onderzoeken
tevens of de brug zo veranderd kan worden dat deze wel probleemloos kan draaien.
Zoals hiervoor reeds is weergegeven doet ProRail er alles aan om zo spoedig tot de
oplossing te komen.
4. Is het waar dat ProRail de wanhoop nabij is en in hoeverre acht u ProRail nog in staat
deze storing op korte termijn definitief te verhelpen?
4. Nee, ProRail is niet de wanhoop nabij. Ik heb er vertrouwen in dat ProRail het nodige
doet om deze storing zo snel mogelijk te verhelpen.
5. Welke maatregelen kunt u nemen indien ProRail niet in staat blijkt de storing te
verhelpen?
5. Ik heb er vertrouwen in dat ProRail in staat is om deze storing op termijn te verhelpen.
Ik ga er derhalve niet van uit dat maatregelen nodig zijn.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat