Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
PERSBERICHT
Geen vertrouwen meer in ov-chipkaart
ROVER, de Consumentenbond, ANWB, CG-Raad en LSVb trekken zich per
direct terug uit het overleg rond de OV-chipkaart. Volgens deze
consumentenorganisaties biedt de chipkaart reizigers in de huidige
vorm vooral veel nadelen. Reizigersgemak is een van de voorwaarden
geweest om mee te denken over het elektronisch vervoersbewijs. De
organisaties hebben er geen vertrouwen meer in dat de nadelen van het
elektronisch vervoersbewijs nog omgezet zullen worden in voordelen,
waardoor verder praten zinloos is.
De consumentenorganisaties roepen staatssecretaris Huizinga van
Verkeer en Waterstaat op om de invoering van de chipkaart op te
schorten. Toenmalig minister van Verkeer en Waterstaat Peijs heeft
eind 2005 aangegeven dat voor de invoering van het systeem draagvlak
onder reizigers onontbeerlijk is. Zij deed dit tijdens het congres
waarop de consumentenorganisaties hun 11 eisen voor de invoering van
het elektronisch vervoersbewijs bekendmaakten. Reizen met het openbaar
vervoer mag door de invoering niet duurder worden, is een van de
belangrijkste eisen. Een duidelijke keuze voor een duaal systeem en
voor een chipkaart waar reizigers voordeel bij hebben zijn voor de
consumentenorganisaties voorwaarden voor het heropenen van het
overleg.
Na vier jaar overleg hebben de consumentenorganisaties de balans
opgemaakt en zijn tot de conclusie gekomen dat verder praten geen zin
heeft. Knelpunten rond de ov-chipkaart, zoals de prijs van de kaart,
privacy en praktische problemen rond overstappen, zijn nog steeds niet
opgelost. Ook een duaal systeem, waarbij het elektronisch en papieren
vervoersbewijs naast elkaar blijven bestaan, is nog steeds niet
gegarandeerd. De consumentenvertegenwoordigers pleiten al geruime tijd
voor een dergelijk systeem. Wanneer de chipkaart zijn reisgemak
waarmaakt, zal de consument hier vanzelf op overgaan, zo redeneren
zij.
Niet alleen biedt de ov-chipkaart reizigers geen voordelen, het lijkt
er zelfs op dat het elektronische kaartje de consument alleen maar
nadelen biedt. Afgelopen jaar bleek de chip op de ov-chipkaart te
kraken. De voortdurende stroom van nieuwe problemen en het niet
oplossen van eerdere problemen heeft ervoor gezorgd dat de
consumentenvertegenwoordigers de hoop op een goede afloop hebben
verloren.
Pagina geplaatst: 22 september 2008