NVZ Vereniging van Ziekenhuizen


Imago ziekenhuizen verbeterd
Het algemene oordeel van publiek en patiënten over ziekenhuizen is verbeterd van een 6,9 in 2006 naar een 7,1 in 2008. Dat blijkt uit een onderzoek dat onderzoeksbureau Synovate in opdracht van de NVZ vereniging van ziekenhuizen (NVZ) heeft gehouden. Het onderzoek is een vervolg op een in 2006 gehouden nulmeting.

Significant
Synovate noemt de stijging van 6,9 naar 7,1 significant. Imagometingen laten namelijk zelden schommelingen zien. De stijging van de waardering is vooral terug te vinden in aspecten die publiek en patiënten van groot belang vinden, zoals kwaliteit van zorg en bejegening. Ze zijn met name meer tevreden over de persoonlijke aandacht in ziekenhuizen.

Medewerkers
Het onderzoek strekte zich ook uit over medewerkers van ziekenhuizen. Dat betrof niet alleen het eigen beeld van medewerkers over de branche, maar ook de vraag hoe zij denken dat publiek en patiënt over ziekenhuizen oordelen (verondersteld imago). Zowel het zelfbeeld als het veronderstelde imago is licht gestegen ten opzichte van de nulmeting uit 2006.

Abri poster 1kl
Abri poster kl2 Abri poster 3kl

Campagne
De Nederlandse ziekenhuizen voeren sinds 2007 de gezamenlijke brancheimagocampagne `Het Ziekenhuis Zorgt'. Met deze campagne willen de ziekenhuizen een meer realistisch beeld van zichzelf tonen. De tweede campagnegolf van 2008 start op 22 september. De ziekenhuisbranche wordt door radiocommercials en voor het eerst ook via buitenreclame onder de aandacht gebracht bij het Nederlandse publiek. De radiocommercial zal in 10 dagen ruim 1200 keer te horen zijn op verschillende landelijke en regionale zenders. De buitenreclame wordt op bijna 5.000 plaatsen door heel Nederland ingezet.

Open dag
2009 is het derde en laatste jaar van de campagne Het Ziekenhuis Zorgt. Een belangrijk campagneonderdeel is een landelijke open dag van de ziekenhuisbranche. Deze open dag vindt plaats op zaterdag 19 september 2009 en wordt voorafgegaan door verschillende andere activiteiten, waaronder een groot publieksonderzoek rondom keuzes en dilemma's in de zorg.