NVZ Vereniging van Ziekenhuizen
Imago ziekenhuizen verbeterd
Het algemene oordeel van publiek en patiënten over ziekenhuizen is
verbeterd van een 6,9 in 2006 naar een 7,1 in 2008. Dat blijkt uit een
onderzoek dat onderzoeksbureau Synovate in opdracht van de NVZ
vereniging van ziekenhuizen (NVZ) heeft gehouden. Het onderzoek is een
vervolg op een in 2006 gehouden nulmeting.
Significant
Synovate noemt de stijging van 6,9 naar 7,1 significant. Imagometingen
laten namelijk zelden schommelingen zien. De stijging van de
waardering is vooral terug te vinden in aspecten die publiek en
patiënten van groot belang vinden, zoals kwaliteit van zorg en
bejegening. Ze zijn met name meer tevreden over de persoonlijke
aandacht in ziekenhuizen.
Medewerkers
Het onderzoek strekte zich ook uit over medewerkers van ziekenhuizen.
Dat betrof niet alleen het eigen beeld van medewerkers over de
branche, maar ook de vraag hoe zij denken dat publiek en patiënt over
ziekenhuizen oordelen (verondersteld imago). Zowel het zelfbeeld als
het veronderstelde imago is licht gestegen ten opzichte van de
nulmeting uit 2006.
Abri poster 1kl
Abri poster kl2 Abri poster 3kl
Campagne
De Nederlandse ziekenhuizen voeren sinds 2007 de gezamenlijke
brancheimagocampagne `Het Ziekenhuis Zorgt'. Met deze campagne willen
de ziekenhuizen een meer realistisch beeld van zichzelf tonen. De
tweede campagnegolf van 2008 start op 22 september. De
ziekenhuisbranche wordt door radiocommercials en voor het eerst ook
via buitenreclame onder de aandacht gebracht bij het Nederlandse
publiek. De radiocommercial zal in 10 dagen ruim 1200 keer te horen
zijn op verschillende landelijke en regionale zenders. De
buitenreclame wordt op bijna 5.000 plaatsen door heel Nederland
ingezet.
Open dag
2009 is het derde en laatste jaar van de campagne Het Ziekenhuis
Zorgt. Een belangrijk campagneonderdeel is een landelijke open dag van
de ziekenhuisbranche. Deze open dag vindt plaats op zaterdag 19
september 2009 en wordt voorafgegaan door verschillende andere
activiteiten, waaronder een groot publieksonderzoek rondom keuzes en
dilemma's in de zorg.